תאוריות קונספירציה: סכנה הולכת ומתעצמת

אודנהיימר, נ' (2017). תאוריות קונספירציה: סכנה הולכת ומתעצמת. הד החינוך, צ"א(2), 63-60.

תאוריות קונספירציה (ת"ק) קיימות כבר מאות שנים, אבל ב־15 השנים האחרונות הן הפכו לתופעה גדלה והולכת בכל קצוות תבל. התופעה רחבה כל כך עד שמכוני מחקר בינלאומיים בדבוס ובאוניברסיטת קיימברידג׳ נוסדו במיוחד כדי להתמקד בה ולהבין את השפעתה על החברה האנושית במקומות שונים. בה בעת הוקמו גם ארגונים שמטרתם להילחם בהתפשטות ת"ק, וממשלת צרפת, למשל, מפעילה תכנית חינוך ייחודית בנושא.

ישנן שתי נקודת דמיון חשובות בין רוב התאוריות: הן מתארות יחסי כוחות, בדרך כלל בין האוכלוסייה לבין השלטון וכמעט תמיד רומזות על חוסר אמון בשלטון ובתקשורת.

כפי שבצרפת החליט משרד החינוך לתת לתלמידים כלים להתמודד עם ת"ק, גם בישראל יש לגבש דרך לדבר על הנושאים הללו עם תלמידים, שכן רובם נחשפים או ייחשפו אליהן בשלב כזה או אחר. פרופ' יורם הרפז, מרצה לחינוך במכללת בית ברל, מכיר בסכנות של ת"ק, אך מאמין שאפשר למנף אותן לפיתוח חשיבה ביקורתית.

אתה חושב שיש מקום לחנך להתנהלות ברשת וללמד כיצד לגשת לתאוריות קונספירציה?

הרפז: "חיוני לפתח תחום דעת בנוגע להתנהלות נכונה ברשת, ובו גם לדון לעומק בנושא הטעון של ת"ק. בהחלט הייתי מלמד ת"ק כמנוף יעיל ביותר לפיתוח חשיבה ביקורתית. חשיבה כזו לא מפתחים דרך מיומנויות חשיבה סטריליות כגון 'איתור כשלים בטיעון'. חשיבה ביקורתית מפתחים על חומרי חיים תוססים, כמו ת"ק. מה שמאפיין את ההתמסרות שלנו לת"ק הוא העובדה שהן משביתות חשיבה ביקורתית ומגרות את הנטייה האנושית לחשדנות ורחמים עצמיים. קל מאוד לסגל חשיבה ביקורתית כלפי עמדות שאנחנו סולדים מהן, למשל לפתח חשיבה ביקורתית כלפי אנטישמיות זה קל. קשה ומאתגר מבחינה חינוכית לפתח גישה ביקורתית מול ת"ק שתעורר אמון ראשוני. והן ממש סובבות אותנו בעולם האמתי, גם בבמות מכובדות".

למאמר המלא באתר "הד החינוך"

ראו גם:

ללמוד מהחיים : בתי ספר של תנועת "התמונה הגדולה" בארה"ב

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya