שיפור איכות הלמידה של מורים בפועל באמצעות חונכות
- החונכות היא תופעה מורכבת, חברתית ופסיכולוגית(Roberts, 2000)(1),
- החונכות היא מערכת של יחסים מיוחדים של העברת חכמת ההוראה מחונך למונחה (Gehrke, 1988), יחסים וולונטריים, עמוקים ומטפחים (Galvez-Hjorevik,1986)(1),
- החונכות היא מערכת של התנהגויות המכוונת לקידום התפתחות מקצועית ו/או אישית של המונחה ושל החונך (Healy & Welcher, 1990)(2),
- חונכות היא תהליך המבוסס על רמות של מומחיות שמבטאים החונכים: רמת הדרכה לפיתוח ידע וכשירויות, רמת טיפוח של יכולות רפלקטיביות על רעיונות והתנסויות, ורמת התייחסות לנושאים רחבים בית-ספריים וחינוכיים (McIntyre & Hagger, 1993)(2),
- חונכות היא פונקציה של הצרכים המקצועיים המשתנים של המונחים במצבים שונים: שולייתיות, הקנייה ואימון שיטתיים של כשירויות ויכולות הוראתיות, חקר משותף לקידום רפלקציה על הוראה (Maynard & Furlong,1993).
- חונכות מתייחסת ביותר להשפעה הגדולה של תרבות בית הספר ודרכי ארגונו על למידת המורים(Feiman-Nemser, 2003 ). היא גם קשורה לחזון של הוראה טובה המונחה ע"י הבנה של למידת מורים בתרבות מקצועית המעדיפה קולבורציה וחקר (Feiman-Nemser,1996 ).
- התוכנית משלבת בתי ספר בהכשרת המורים באמצעות מורים ותיקים בתפקיד חונכים,
- החונכות נעשית מתוך רצון וללא תגמול כלשהו,
- לחונכים אין תפקיד בהערכה; תפקידם הוא עמיתות מקצועית תומכת,
- מצופה מהחונכים שיתנו תמיכה התפתחותית למונחים באמצעות תצפיות בשיעורים, שיחות משוב או תכנון, קישור בין תיאוריה למעשה ועוד.
- תפקידי החונכים על פי התוכנית: יועץ, מדגים, חבר ביקורתי ושותף לפעולה,
- המטרה המרכזית של החונכות היא לסייע למונחים להפוך למורים יעילים ומתפתחים בעלי רמה טובה של ידע מקצועי, מומחיות בניהול מצבי כיתה מורכבים ונכונות לרפלקציה ביקורתית.
שלב ההכשרה | שלב הכניסה להוראה | התפתחות מקצועית |
1.בחינה ביקורתית של האמונות ביחס לחזון של הוראה טובה | 1.למידת ההקשר-תלמידים, קוריקולום, קהילייה | 1.הרחבה והעמקה ידע דיסציפלינרי להוראה |
2.פיתוח ידע דיסצפילנרי להוראה | 2.תכנון תוכנית הוראה מגיבה | 2.הרחבה ועידון הרפרטואר הקוריקולורי, ההוראתי ושל ההערכה |
3.פיתוח הבנה של לומדים, למידה ושונות | 3.יצירת קהילייה כיתתית לומדת | 3.חיזוק כשירויות והלכי רוח לחקר ולשיפור ההוראה |
4.פיתוח רפרטואר התחלתי | 4.ביצוע כרפרטואר כהתחלתי | 4.הרחבת תחומי האחריות ופיתוח כשירויות מנהיגותיות |
5.פיתוח כלים והלכי רוח לכיוון של חקר ההוראה | 5.פיתוח זהות מקצועית | |
ביבליוגרפיה
Achinstein, B., & Athanases, S.Z. (2006). Mentors in the making: developing new leaders for new teachers, NY: Teachers College Press
Feiman-Nemser, S (1996). Teacher mentoring: a critical review, ERIC digest, ED397060, 1-6:http://www/eric.ed.gov/ERICDcos/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/14/78.pdf
Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: designing a continuum to strengthen and sustain teaching, Teachers College Record, 103(6), 1013-1055.
Feiman-Nemser, S. (2003). What new teachers need to learn, Educational Leadership, 60(8), 25-30.
Galvez-Hjorevik, C. (1986). Mentoring among teachers: a review of the literature, Journal of Teacher Education, 37(1), 6-11.
Gehrke, N. 1988). Toward a definition of mentoring, Theory into Practice, 27(3), 190-194.
Healy, C.C., & Welcher, A.J. (1990). Mentoring relations: a definition to advance research and practice, Educational Researcher, 19(9), 17-21.
Maynard, T., & Furlong, J. (1993). Learning to teach and models of mentoring, in: D. McIntyre, et al., (Eds.), Mentoring: perspectives oh school-based teacher education, London: Kogan Page, 69-85.
McIntyre, D. & Hagger, H. (1993). Teachers expertise and models of mentoring, in: D. McIntyre, et al., (Eds.), Mentoring: perspectives oh school-based teacher education, London: Kogan Page, 86-102.
Roberts, A. (2000). Mentoring revisited: a phenomenological reading of the literature, Mentoring & Tutoring, 8(2), 145-170.