שיפור איכות הדיון באמצעות בניית מסגרות לעידוד קריאה בקרב סטודנטים

מאת: Jane West

West, J. (2018). Raising the quality of discussion by scaffolding students’ reading. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 30(1), 146-160

סטודנטים רבים רגילים להגיע לשיעורים מבלי שקראו את חומרי הקריאה הנדרשים, אף לא באופן חלקי ושטחי. כתוצאה, הם נוקטים בעמדה פסיבית בשיעור, הדיון הופך לשטחי והלמידה נפגמת. מאמר זה מתאר תכנית פעולה חינוכית לעידוד מעורבות הסטודנטים כתלמידים פעילים הן בהכנה לשיעור והן בדיון עצמו.

מחברת המאמר אימצה את שיטת "מעגל הספרות" של דניאלס (2002), לפיה קבוצות קטנות קוראות טקסטים ולאחר מכן דנות בהם. שיטה זו הותאמה לסטודנטים על ידי לרסון, יאנג ולייפאם (2011) ויושמה על ידי  החוקרת על תלמידי תואר שני במהלך תשעה סמסטרים. במסגרת הטכניקות שיושמו במחקר, סטודנטים נדרשו לקרוא טקסטים ולאחר מכן לכתוב את התרשמויותיהם תוך 24 שעות. המרצה הגיבה להתרשמויות אלו בקצרה. בשיעור שהתקיים לאחר מכן, התחלקו הסטודנטים לקבוצות קטנות באופן שרירותי ודנו בטקסטים על סמך הרשמים שהגישו למרצה קודם לכן. במסגרת זו המרצה הציגה בעיות שעלו מרשמי הסטודנטים. לסיום, מתקיים דיון כיתתי מסכם.

לטענת החוקרת, יישום הטכניקות המוצעות הוביל לשיפור איכות הדיון בכיתה ואף לשיפור באופן החשיבה של הסטודנטים. אחד הביטויים לכך שאיכות הדיון גבוהה יותר הוא שהדיון ממוקד בנושא הנלמד ומספר הסטיות מהנושא הנדון קטן יותר. עידוד הקריאה בקרב הסטודנטים הוביל לשיפור איכות הדיון וכך גם ללמידה מעמיקה יותר.

למאמר המלא

לקריאה נוספת:

עידוד קריאה באמצעים ויזואליים באינטרנט

התלמידים מפנימים את המסר על חשיבות הקריאה , אך תופסים אותה כעונש

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya