שימוש בשיטות טכנולוגיות אלטרנטיביות לקריאה ולכתיבה על-ידי תלמידים דיסלקטים

מאת: Mike Matvy

מקור:

A silicon bullet for dyslexia: A new solution for an old problem. The Exceptional Parent ,30 (11). pg. 52.

פורסם באתר של בטי שרייבר, מכללת סמינר הקיבוצים, תל אביב

קורס טכנולוגיות סיוע בחינוך המיוחד (בטי שרייבר)  

קרדיט: תורגם ע"י הדס ויסון

אצל ילדים דיסלקטים יש פער בין הבנת הנשמע לבין הבנת הנקרא. הם מסוגלים להבין ברמה גבוהה כאשר החומר מוקרא להם, אך כאשר הם קוראים לבד – רמת הפיענוח שלהם נמוכה.

ילדים דיסלקטים בכיתה ניתקלים במרצים שלא מודעים לשיטות אלטרנטיביות ועדיין דורשים מהם להשתמש בחומרי קריאה. את כיתות ד'-ה' מצליחים תלמידים דיסלקטים לסיים בציונים טובים בכל המקצועות, אך הם לא מנצלים את מירב היכולות והם לא משתמשים ביכולות שלהם בכיתה. תלמידים אלו מעדיפים דיוני כיתה או כיתות בהן קוראים בקול רם את החומר ודנים בו בעל-פה. המורים מדרגים אותם בדרך-כלל בהקבצות נמוכות, כי הם מסתמכים על ידע בכתיבה במבחנים ובעבודות כתובות.

תלמידים אלו מצפים לסיים את התיכון, אך הם ימשיכו לשמוע את ההמלצה – להמשיך ולהתאמן על קריאה וכתיבה. אך למרבה הצער, הם לא מסיימים את התיכון עם מיומנויות לקריאה ולכתיבה המתאימות ללמידה בקולג'. הצוות החינוכי לא מודע לכך שהיתה לו האפשרות ללמד את התלמידים הדיסלקטים איך לנצל את שיטת ההדפסה, ולכן הם לא משתמשים בטכנולוגיה זו על מנת להצליח בקולג'. המרצים טועים לחשוב, כי טכנולוגיית סיוע זו עתידנית, יקרה ולא מעשית.

אבל מערכת החינוך בטנסי מוכיחה שאלו שחושבים כך טועים. מאז שנת 1993 בתי הספר במחוז נוקס מיישמים שיטות אלטרנטיביות לקריאה ולכתיבה על-ידי תוכנית המשלבת טכנולוגיות פשוטות וטכנולוגיות מתוחכמות שנועדו לספק פתרונות לבעיות הקריאה והכתיבה של תלמידים בעלי בעיות דיסלקציה חמורות בכיתות ג' עד יב'.

למרות יכולות כתיבה וקריאה לא מספקות, תלמידים משתמשים בהדפסה לשם קריאה וכתיבה בכיתות רגילות והם מעדיפים להשתמש בהדפסה במקום להתמודד עם קריאה וכתיבה בלבד. השיטות הטכנולוגיות יחוללו מהפיכה בדרך בה מלמדים בבתי הספר תלמידים עם דיסלקציה. התוכנית המיושמת נקראת שיטות אלטרנטיביות לקריאה ולכתיבה. לגישה מתקדמת זו ששלוש מטרות עיקריות:

1. התלמידים עושים שימוש מלא בחשיבה שלהם בקריאה ובכתיבה, בעזרת הדפסה.
2. התלמידים עושים שימוש מקסימלי ביכולת שלהם להשתמש בהדפסה באופן עצמאי.
3. התלמידים זוכים לגישה לאותו זרם חינוכי מרכזי, לאותם התנסויות וסטנדרטים כמו בשימוש ביכולת המנטלית.

קריאה

הקריאה מתבצעת בעזרת:

1.שימוש בספרים המוקלטים על קלטות שמע.
2. מחשב המתרגם טקסט בתוכנת הקראה.
3. סיוע בקריאה.
4. התאמת יכולת קריאה ויזואלית.

תלמידים ממחוז נוקס עושים שימוש בכל דרישות הקריאה בשיעורים בתיכון ובקולג'.

התלמידים קוראים ספרים מוקלטים על קלטות שמע בעזרת אוזניהם במקום בעזרת העיניים, כדי לפענח את הדפוס. בזמן שהם משתמשים בשיטת קריאה זו הם עוקבים ויזואלית בספר אחרי כותרות, הדגשות, תמונות ואינפורמציה ויזואלית אחרת. בעזרת שימוש במכשיר שהותאם במיוחד הם יכולים "לקרוא" מהר או לאט, לדלג במהירות קדימה או אחורה כדי ללמוד את הטקסט. כל הספרים זמינים בהקלטה לדיסלקטים ולעיוורים תמורת סכום של 25$ לשנה, עבור כל הספרים שהם יזדקקו להם במהלך כל השנה. אנשים הנרשמים לספריית הקונגרס מקבלים גישה חינם למאגר ספרי סיפורים מוקלטים.

המרת טקסט לדיבור באמצעות מחשב

בעזרת שימוש בסינטיסייזר בתוכנת קריאה ממסך, התלמידים "קוראים" מילים, משפטים ופסקאות, באמצעות הקראה בקול רם של המחשב. באמצעות שליטה בקול המחשב, התלמידים קוראים במהירות בכל מקום במסך, מדפי עבודה, מילונים, אינציקלופדיות, מכתבים, שבועונים ומאמרים מעיתונים, וכן מכל טקסט אחר שיכול להיות מוצג על גבי מסך המחשב. באופן מעשי, משאבים יקרים ובלתי מעשיים נמנעים לטובת שימוש בכאלו שנוחים לשימוש. לדוגמא – דפי עבודה זמינים רק כאשר המורה מכין אותם על גבי המחשב ויכול לשמור את הקובץ לקריאה באמצעות קורא המסך, לפני הדפסת הדפים לכל שאר הכיתה.למרות שהשימוש בסורק, הממיר מהדפסה לקול, אפשרי כדי להעלות את דפי העבודה על המחשב, הדבר אינו מעשי בגלל עלות הציוד הנוסף, בגלל העבודה הכרוכה בהכנת המסמכים, ובגלל העבודה הדרושה כדי להפוך את המסמכים הסרוקים לזמינים לתלמיד בו בזמן להתנהלות הרגילה בכיתה.

מצד שני, כל טקסט מהאינטרנט יכול להיקרא באופן זה באמצעות מערכת הקראה קולית זו. בעזרת מחשב סטנדרטי וחיבור לאינטרנט התלמיד רוכש גישה למגוון של ספרות, מחקר, מאמרים ותקשורת אי-מייל ולכל סוג אחר של מאגרי מידע זמינים וללא תשלום.

באמצעות שימוש באוזניות וטייפ תלמידים יכולים "לקרוא" ספרים שהוקלטו קודם לכן ולעקוב בו זמנית אחרי הגירסא הכתובה.

עובדה זו והשיפור המהיר בטכנולוגית ההמרה מטקסט לדיבור הופכת גישה זו למכרה זהב לתלמידים הזקוקים להקראה בקול רם.

"הקראה" ממסך הינה כלי חשוב כדי לאפשר לקוראים המתקשים לכתוב באמצעות כך שמאפשרים להם לשמוע כל מילה בזמן שהיא מודפסת, באמצעות קריאת המשפטים המלאים, קריאה מחדש של משפטים, ובחינה מחדש של הכתיבה לצורך עריכה.

סיוע בקריאה

סיוע בקריאה משמעו שאדם אחר קורא בקול את הטקסט – זהו תרגום השפה מצורה ויזואלית לצורה אוראלית. זו אינה אפשרות להסתייע בשותף או מנחה, אלא שרות אשר התלמיד הדסלקטי מנחה בעצמו את "הסיוע" אודות מה לקרוא, מתי לקרוא, קריאה מחדש, השהייה או הפסקה. סיוע זה ניתן לעיתים קרובות על-ידי המורה במבחנים ובמטלות קריאה, אבל יכול להתבצע על-ידי אדם שהתבקש לקרוא קטע קצר.

התאמת קריאה חזותית

התאמת קריאה חזותית דורשת הכרה במוגבלות שהקריאה החזותית מציבה בפני תלמידים דיסלקטים ועושה שימוש טוב יותר בקריאה חזותית למילוי המשימות היומיומיות. התוצאה היא שהתלמידים:

1. מבצעים החלטות טובות יותר בבחירה בין שימוש בקריאה חזותית לבין שימוש בשיטות אחרות לקריאה.
2. עושים הערכה מציאותית של מה הם יכולים להשיג באמצעות קריאה חזותית.
3. עושים שימוש בקריאה חזותית כדי להתמודד עם מצבי קריאה בהם האלטרנטיבות הן לא מעשיות.

אבל כשמשתמשים בקריאה חזותית, תלמידים דיסלקטים מתאימים את הציפיות שלהם ומבינים ש:

1. קריאה חזותית תיתן להם רק חלק מהאינפורמציה הדרושה הנמצאת בטקסט.
2. קריאה חזותית תדרוש אנרגיה ויכולת ניתוח מנטאלית אשר מפריעות למשימה האינטלקטואלית של ניתח משמעות הטקסט.

כתיבה

יש ארבע שיטות כתיבה:

1. תהליך של הכתבה ועריכה.
2. כתיבה בסיוע מחשב.
3. סיוע בכתיבה.
4. התאמת כתב יד.

על-ידי שימוש בשיטות אלו תלמידים משיגים את כל דרישות הכתיבה לשיעורים בתיכון ובקולג'.

שיטות להכתבה ועריכה

בעזרת השיטות שתוארו קודם לכן, השפה המדוברת הופכת לשפה כתובה על-ידי:

1. התלמידים מכתיבים למתקן הכתבה סטנדרטי.
2. מורים או עוזרים מקלידים את ההכתבה למחשב בלי ניקוד.
3. התלמידים "קוראים" את הטקסט עם מסך קריאה.
4. התלמידים מוסיפים את האותיות ההתחלתיות, ניקוד ושינויי עריכה נוספים לפני הדפסת העבודה.

בינתיים, תהליך זה הוא הדרך הטובה ביותר להדפיס את העבודות של התלמידים, אבל זה עלול להיות מוחלף בתוכנת קול במחשב ברגע שהמחשב יוכל לקבל הכתבות בצורה מדויקת ויעילה מהתלמידים, ויציג זאת במדוייק על המסך. המערכת הנוכחית של המרת קול לטקסט נמצאה כבילתי יעילה לתלמידים עם דיסלקציה, בגלל שהמערכות דורשות מהתלמיד רמת כתיבה ואיות של כיתה ו' וכן הכרות של פקודות המחשב.

כתיבה בסיוע מחשב

בתהליך זה משתמשים במחשב המצויד בקורא קול ובתוכנות סטנדרטיות כדי לאפשר לתלמיד להתגבר על מחסומי הכתיבה, הקריאה והאיות, אשר מנעו ממנו להביע את דעותיו על גבי הנייר. התלמידים:

1. מדפיסים ושומעים את דבריהם מוקראים.
2. לאחר ששומעים מילים שלא נשמעות הגיוניות עושים שימוש בתוכנה לשינוי מילה.
3. מפעילים תוכנה לבדיקת איות ו"קוראים" את המילה האלטרנטיבית שהוצעה להם על-ידי המחשב.
4. קוראים את הטקסט בעזרת תוכנות מילון ואיות כאשר בודקים מילים שחושבים שלא נכתבו נכון.

מדפיסים טיוטא ומבקשים מאחד המורים לבדוק אותה.

אומנם השימוש בשיטה זו אינו שוטף, אבל התלמידים יותר עצמאיים, מכיוון שהם מתקנים את רוב השגיאות שלהם בכוחות עצמם. התאמה זו עושה שימוש ומחזקת את המודעות הפונולוגית, את האיות ואת יכולות השפה האחרות שלמדו התלמידים בשאר תוכניות הלימוד לקריאה ולכתיבה. לדוגמא: כדי להשתמש בשיטה של ניסוי וטעיה במחשב, על התלמיד לדעת את המודעות הפונולוגית או להיות מסוגל לפחות להיות קרוב לאיות הפונמי הנכון. אם התלמיד נכשל בניסיון הראשון הוא צריך להעביר את המילה לשדה אחר ולנסות לאיית אותה נכון בעזרת ניסוי וטעייה. לעיתים התלמידים אינם יכולים לזהות ולשפר את האיות, אבל יכולים לזהות זאת כשהם שומעים את המחשב קורא את המילה. תהליך זה מוביל לאיות אשר קרוב מספיק למילה הרצויה כדי שתוכנת בדיקת האיות תימצא את המילה הנכונה.

סיוע בכתיבה

תלמידים מכתיבים לאדם אשר כותב מה שאמרו. כמו בשימוש בסיוע בקריאה אפשר להבין זאת כתרגום של השפה המדוברת לשפה הכתובה. כדי שהשיטה תהיה יעילה צריך גם יכולת להתרכז ולארגן את השפה בזמן ההכתבה. אבל השיטה גם דורשת יכולות חברתיות, מחוייבות למטרה וביטחון עצמי. אם רמת העצמאות בשיטה זו היא נמוכה, הרי שהיא דורשת טכנולוגיה נמוכה, שהיא נפוצה ביותר – עיפרון ונייר, מכונת כתיבה או מעבד תמלילים.

התאמת כתב יד

תלמידים מנצלים למקסימום את יכולת הכתיבה המוגבלת שלהם על-ידי:

1. החלטת החלטות נכונות יותר באשר למתי לנסות לכתוב ומתי להשתמש בשיטות אחרות.
2. הערכה ריאלית מה יוכלו להשיג באמצעות כתיבה בכתב יד.
3. קבלה של כתב יד שאינו מיטבי על מנת להגביר את היכולת להשתמש בכתב יד כאשר אלטרנטיבות אחרות אינן בנמצא.

שימוש בשיטות אלטרנטיביות לקריאה ולכתיבה על-ידי תלמידים דיסלקטים, יכול להביא אותם לרמה ממוצעת ואף למעלה מכך תוך ימים. במהירות וללא מאמץ רב הם יכולים "לקרוא" את הספרים האהובים עליהם, מגזינים, עיתונים ואת החומר הלימודי המתאים לרמתם הכללית. מהר מאוד הם עושים שימוש בשיטות אלטרנטיביות לכתיבת מכתבים. הכוח הטמון באינפורמציה הכתובה נגיש להם.

לאחר התחלת התוכנית אחת התלמידות המחוז נוקס חזרה מחופשת האביב עם תחושת ביטחון ועוצמה. קודם לכן היא דיווחה שהרגישה עצובה כי לא יכלה ללכת לחוף, להשתזף ולקרוא ספר כמו חבריה, אך הפעם המצב היה שונה: היא שכבה על החוף והשתמשה בקלטות לקריאת ספר. היא הפכה להיות נשיאה כיתתה והשיגה ציונים גבוהים במיונים לקבלה לקולג'.

סטודנט אחר, שהשתמש בשיטות אלו, סיים לאחרונה את שנתו הראשונה באוניברסיטת ונסי בהצטיינות של הדיקן.

בעזרת שימוש בתוכנית זו תלמידים דיסלקטים מצליחים לסיים שיעורים בתיכון כשהם "קוראים" את כל המטלות וכותבים את כל העבודות הנדרשות. הם משיגים מצוינות בתיכון וממשיכים לקולג' על מנת להפוך לסטטיסטיקאים, עורכי דין, ביולוגים, מורים, עיתונאים ואינטלקטואלים.


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    היכן ניתן להשיג קלטות/דיסקים של סיפרי קריאה מוקראים?

    פורסמה ב 10/02/2007 ע״י אורית מוזס

    בספרייה לעוורים ולקויי ראייה נותנת שירותים גם ללקויי למידה מאובחניםhttp://www.clfb.org.il/

    פורסמה ב 20/02/2007 ע״י טובי נהון

    שלום. אני אישה בת 52 העובדת במוסד רפואי, כשבצעירותי לא הובחנתי כסובלת מדיסלקציה, ממנה סבלתי שנים רבות מאוד.קראתי את המאמר ונראה לי שאני יכולה להפיק תועלת מדרך העבודה המוזכרת בו. אשמח באם תחזרו אלי ע"מ לבחון אפשרות לרכישת ערכת הלמידה, במיוחד בעבודה אל מול מחשב. דבורה

    פורסמה ב 26/09/2013 ע״י דבורה כהן
    מה דעתך?
yyya