שיטת מיכא"ל והתפתחותה הייחודית בישראל

 מיכא"ל (ראשי תיבות: "מיצוי כישורים אישיים למצוינות") היא משנה קיומית-חברתית ושיטה חינוכית שפותחה בישראל בידי יובל אלוני, מני ברזילאי ואחרים. לשם הפצתה הוקמה חברה המקיימת סדנאות. סביב השיטה התפתח גם חוג ערכי-אידאולוגי המורכב ברובו מישראלים.

התפישה הבסיסית של מיכא"ל היא שרוב האנשים נולדו עם יכולות זהות וההבדל בין אדם מצליח לנכשל הוא אך ורק במיצוי היכולות. לטענת מיכא"ל, אפשר למצות באופן דרמטי את הפוטנציאל של כל אדם, בכל גיל ובכל מצב, והכל במסגרת  רצף של מפגשים.

הדרך היעילה ביותר למיצוי היכולת היא למידה עצמית. למידה אפקטיבית בקבוצה אינה סותרת ואף תומכת ברעיון הלמידה העצמית.

תהליך מיכא"ל מוכיח, שניתן ליצור מסגרת לימוד קבוצתית, שבה עיקר הלימוד של הפרט מבוסס על למידה עצמית ועצמאית. כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה בלימודים חשוב ביותר לרכוש הרגלי למידה נכונים ויעילים.

שיטת מיכאל היא טכנולוגיית למידה, מודעות והעצמה אישית יחידה מסוגה בעולם, העוסקת במימוש גבוה יותר של הפוטנציאל האישי בקרב בוגרי המיזם. מיצוי הפוטנציאל האישי מכוון לפיתוחן של שתי היכולות החשובות ביותר לאדם במאה ה - 21 והן: היכולת להשתנות ופיתוח היצירתיות.

שיטת מיכא"ל עוסקת ביכולת ההשתנות דרך עיסוק במגוון רחב של תכונות אישיות כגון מוטיבציה, דימוי עצמי, אוריינטציית עתיד, בטחון עצמי וכו'. שיטת מיכא"ל עוסקת בפיתוח היצירתיות בכלים ייחודיים פרי פיתוחה, בעשרות רבות של תחומי לימוד וידע .

למיכא"ל עשרות אלפי בוגרים מבתי ספר תיכון בכל רחבי הארץ ובכל מגזרי האוכלוסייה. תוכנית הלימודים כוללת למעלה מ-70 תחומי לימוד, וביניהם: חיזוק משמעותי במיומנויות למידה, כהכנה לבחינות הבגרות. פיתוח סקרנות ועניין בתחומי ידע רבים, שאינם נלמדים בביה"ס. לימוד ייחודי של נושאי מפתח באנגלית כגון: זמנים, אוצר מילים, יכולת התבטאות וכד'. פיתוח מיומנויות ביטוי עצמי אומנותי. פיתוח חשיבה מתמטית ויכולת התמודדות עם בעיות בתחום. פיתוח ותרגול חשיבה יצירתית. חשיבה מדעית מודרנית הקניית מיומנויות זיכרון הקניית מיומנויות לקריאה מהירה ולפענוח הנקרא. הקניית מוטיבציה ללימודים גבוהים הכנה לשירות הצבאי/לאומי פיתוח אחריות חברתית וקהילתית.

שיטת מיכא"ל מונחית ע"י אקדמאים/סטודנטים מצטיינים מתחומים שונים, שעברו תהליכי מיון והכשרה יחודיים. המועמדים עוברים תהליך מיון ארוך וקפדני, הכולל מספר שלבים, ובמסגרתו נבחרת קבוצת מועמדים מקרב אלפי הפונים. שלבי המיון כוללים סדנאות מיון, ראיונות אישיים ומבחני אישיות. תהליך המיון אורך מספר חודשים.

את תוכנית מיכא"ל חקרו מומחים אקדמיים מתחום החינוך, וחוקרים נוספים. המחקר המשמעותי ביותר נערך בייעוץ אקדמי של פרופ' חיים אדלר, לשעבר ביה"ס לחינוך באוניברסיטה העברית, אשר כתב בדברי ההקדמה למחקר: " לא מוכרת לי תוכנית אחרת בארץ או בעולם, המבקשת להעניק לתלמידים תחושה של סיכויי הצלחה - בעת ובעונה אחת - בכל-כך הרבה תחומים… התוכנית מצליחה לשפר את הישגי התלמידים… ומצליחה להגשים את מה שהיא מבטיחה לעשות". המחקר הראה כי אחוז בוגרי מיכא"ל הזכאים לתעודת בגרות כפול מאלו שלא למדו בתוכנית מאותם בתי ספר.

'תוכנית מיכא"ל עוקפת את סכנת התיוג בתהליך גיוס קבוצות התלמידים. היא מושתתת על התפישה שכל תלמיד מסוגל להתמודד עם בחינות בגרות.

הניסיון בישראל מוכיח כי בזכות מיכא"ל חזר האמון של בנה בעצמו, ומתלמיד חסר רצון ללמוד הפך למצטיין.

על עקרונות השיטה

למידע נוסף

מנהיגות חינוכית איכותית - פרופיל מנחי מיכא"ל

על שיטת מיכא"ל בוויקיפדיה בעברית


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    מעוניין לקבל פרטים היכן לומדים .ואם מקום העבודה מסבסד את את הלימודים

    פורסמה ב 11/08/2013 ע״י יחזקאל חיים נוריאל

    מבקשת להתעניין בנושא אבקש להתקשר אלי לטלפון 050-7477113

    פורסמה ב 15/09/2013 ע״י בן נון אלוירה

    עבור בני הלומד בחטיבה כיתה ח׳

    פורסמה ב 06/10/2014 ע״י שלי חדד

    מעוניין שתחזרו לפרטים בבקשה.0505929329

    פורסמה ב 02/09/2015 ע״י אלי ברטון
    מה דעתך?
yyya