ראש ריאלי – ראיון עם יוסי בן דב, המנכ"ל החדש של בית הספר הריאלי בחיפה

גלילי, ת' (יולי, 2016). ראש ריאלי – ראיון עם יוסי בן דב, המנכ"ל החדש של בית הספר הריאלי בחיפה. שיעור חופשי, 119, 12-10.

ד"ר יוסי בן דב הוא המנהל השביעי בסך הכל בבית הספר הריאלי בחיפה, שזה כבר מלאו 100 שנה לייסודו. ב-2014 נכנס בהתלהבות גדולה לתפקיד, אך בחלומותיו הפרועים ביותר לא תיאר לעצמו שהאתגר הראשון שעמו יתמודד בניהול יהיה התנגשות חזיתית עם משרד החינוך. מיד עם היכנסו לתפקיד, כמה חודשים אחרי שרון כתרי, מנכ"ל הריאלי במשך 16 שנה פינה את מקומו, נחת על בן דב משבר תשלומי ההורים. זאת, על רקע כוונתו של משרד החינוך לצמצם מאוד את הגבייה של תשלומי ההורים שעליה מתבסס חלק ניכר מתקציב בית הספר. בעקבות הגזירה, אנשי הריאלי יצאו למאבק שהם מגדירים מאבק על חייהם.

הריאלי אינו בית הספר היחיד הנאבק בהחלטה. במצב דומה נמצאים בין השאר כמה בתי ספר פרטיים למחצה בירושלים, כמו התיכון שליד האוניברסיטה (ליד"ה) ובית הספר הניסויי, ועשרות בתי ספר ערבים בחיפה. למעשה, מתוך 50 אלף תלמידים בחיפה, 22 אלף הם בחינוך המוכר שאינו רשמי.

מלבד החזית הבוערת של תשלומי ההורים, מנסה בן דב להחזיר עטרה ליושנה בכמה מובנים. "הדגש הראשון שלי זה המורים. זה בעיני הדבר הכי חשוב בבית הספר. לא הבניינים ולא הטכנולוגיה. אני רוצה לעשות הכל כדי לשמור עליהם. דגש נוסף הוא חיזוק ערך המשמעת במובן של התנהגות נאותה. נימוסים זה לא מילה גסה. דגש שלישי הוא המצוינות. אני מרגיש שבית הספר זז קצת יותר לכיוון העניין החברתי. אני רוצה להחזיר אותו למצוינות אקדמית".

"אני גאה בדגש שלנו על מצוינות. אנחנו אומרים שכדי למצות את האפשרויות, אדם צריך לעבוד קשה. ומי שלא יהיה טוב במקצועות המדעיים, יהיה טוב בספרות ובפסיכולוגיה. אנחנו מעניקים כלים של למידה, מחשבה ביקורתית, יכולת עבודה בצוות ויכולת להיכנס לתחום חדש וללמוד אותו. עם התפוצצות עולם מידע, כל מי שרוצה לדעת יכול להיכנס ולקחת את המידע, אבל מי שיידע להשתמש בו נכון, יגלה גמישות מחשבתית ויוכל להשוות בין מקורות – הוא זה שיצליח. ומעבר לכך, חלק מחזון בית הספר זה לחנך את התלמידים שלנו להיות בני אדם מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית. על רקע מה שקורה היום בחברה שלנו, אני מקווה שהתלמידים יהיו ערניים וקשובים לזולת, ובשעת מבחן ישמיעו את קול התבונה".

לכתבה בעיתון "שיעור חופשי"

ראו גם:

ב"הריאלי" אורגים מהפכה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya