קריאה 2.0

Mary Beth Hertz. "Reading 2.0", February 18, 2014 . 

מחנכים רבים מודאגים מהאופן שבו הטכנולוגיה משפיעה על כמות הקריאה של התלמידים.

הם מבחינים ש:
-התלמידים נאבקים לקרוא ולהבין טקסטים ארוכים יותר.
- התלמידים נאבקים לקרוא לעומק.
- תלמידים רבים מדווחים שהם לא קוראים כלל מחוץ לבית הספר.

ניתן לטעון כי הילדים אינם קוראים פחות, הם קוראים בצורה אחרת.


לא-קוראים, קוראים מזדמנים וקוראים דיגיטליים
הכותבת טוענת כי היא יכולה להעיד שרבים מתלמידיה לשעבר קוראים רומנים לעתים נדירות ומשווים את קריאת "הפסקאות" לקריאה.
במשך שבועות, הותר למורים להציג לתלמידיהם רק טקסטים הדומים לאלה שבמבחן של Pennsylvania System of School Assessment (PSSA).

יש לכך השפעה על הרצון של התלמידים לקרוא להנאתם או לקרוא דבר מה ארוך יותר מאשר פסקה של מבחן.
סקר הספרים של נילסן לשנת 2013 (A 2013 Nielsen Book survey), שסקר 2,000 משפחות בריטיות מצא ש"בקרב תלמידים בגילאי 11 עד 17, מספר הלא-קוראים גדל מ-13% ל-27% בין השנים 2012 ל-2013.
סקר נילסן מצא ש-33% מהילדים אמרו שהם קוראים באופן דיגיטלי ו-28% אמרו שהם גם רוצים לקרוא באופן דיגיטלי.

עדיין לפי הסקר, 60% מהילדים מדווחים שהם קוראים להנאתם על בסיס שבועי.


אז מה כל זה אומר?
ראשית, ילדים רבים מדווחים שהם רוצים לקרוא באופן דיגיטלי, אבל השוק הדיגיטלי הנוכחי אינו מושך קוראים חדשים או גורם לילדים לקרוא יותר.
כלומר, אחוז גדול מהילדים עדיין אומרים שהם קוראים להנאתם. ייתכן שעלינו להתבונן היטב הטכנולוגיות שאנו מפעילים עבור הקוראים הצעירים.
יש ילדים שאוהבים לקרוא ורוצים לקרוא באופן דיגיטלי.

לבסוף, מחקר מראה שאנשים קוראים בצורה שונה כאשר הם קוראים ברשת.
עיני הקורא נעות בצורה שונה סביב העמוד מאשר סביב עמוד הספר.
האם זה משנה את האופן שבו אנו קוראים והאם זה משפיע על האופן שבו אנשים צעירים קוראים ספרים או ספרים אלקטרוניים.


הכרת האפשרויות
כיצד לגרום לילדים לקרוא?

מספר רעיונות עולים לשם כך.

צעירים רבים מקבלים על עצמם כתיבת ספרות חובבים המבוססת על הספרים האהובים עליהם. באתר האינטרנט ספרות חובבים של הארי פוטר יש למעלה מ-80,000 סיפורים שנכתבו על ידי מעריצי הארי פוטר.
צעירים אלה אינם רק קוראים את הסיפורים, הם גם כותבים אותם.

באותו אופן, גם פרסום עצמאי דרך ספרים אלקטרוניים או בלוג יכול לערב את הקוראים.
בלוג מתוחזק היטב יכול בקלות להפוך לספר.
בנוסף, אם כותב הבלוג רוצה שיותר אנשים יקראו אותו/אותה, הוא/היא חייבים לקרוא בלוגים אחרים. בלוגים אישיים נוטים לקבל השראה מתחומי עניין אישיים.
זו יכולה להיות דרך נהדרת להציג ספרים לרפרטואר של בלוגר צעיר.

אנשים צעירים רבים משתמשים במדיה החברתית כדי לתקשר עם חבריהם ולדעת מה מתרחש בעולם.
אפשר ללמדם כיצד לעקוב אחר מאמרים ואירועי חדשות במדיה החברתית, מה שעשוי להוביל לשיחות עמוקות יותר לגבי עניינים מקומיים ועולמיים.
בנוסף, אם לתלמיד יש תחום עניין אישי בנושא מסוים, קרוב לוודאי שקיים ספר שהוא יכול לקרוא בנושא זה.

כמובן, שהדרך הפשוטה ביותר לגרום לילדים לקרוא יותר היא באמצעות חשיפתם למגוון של נושאים וז'אנרים, ולתת להם זמן לחקור את הרצונות שלהם.
חקירה מובילה למחקר, ומחקר מוביל לקריאה.

אנו צריכים גם להתחיל לקבל צורות חדשות של קריאה כפי שהן.
לאנשים צעירים יש כיום יותר אפשרויות קריאה מאשר בעבר, וצורות קריאה אלה דורשות מהם לקרוא באופן שונה.

השאלה החשובה ביותר היא "האם ילדים קוראים להנאתם?"
אם התשובה חיובית, אנו נמצאים בנתיב הנכון.





    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya