קץ עידן המחשב בחינוך

מאמר זה נכתב בהשראת הרצאה שנשאתי בכנס בוגרים, סטודנטים וידידים, במגמת תקשוב ולמידה 2016, במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה.

המאמר מציג טענה מרכזית אחת: העולם הטכנולוגי עובר בשנים האחרונות מהפיכה שמשנה סדרי עולם. זוהי לא עוד מערכת הפעלה כזו או אחרת, או מודל חדש של טלפון. השינויים הם כל כך משמעותיים שהם משנים את אורח החיים של רובינו ובוודאי שאת אורח החיים של ילדינו ונכדינו. השינוי הוא מהותי כל כך שהוא דומה לשינוי שעבר העולם עם הופעת המכונית. לאור טענה זו, יציג המאמר את נקודות המפנה בשביל שבין טכנולוגיה בחינוך, זו שאנו מכירים כ-4 עשורים, לבין הטכנולוגיה המשחרת על פתחינו היום (זו שמזמנת לנו הזדמנויות חדשות ואתגרים חדשים) וההשלכות האפשריות שלה על עולמינו – עולם החינוך והתרבות אותו אנו רוצים ליצור.

אם נסתכל על עולם התחבורה כמטפורה, ב-1908 התחילו לגלוש מעל פס היצור החדש במפעלי פורד בארה"ב מכוניות לכל פועל. ממצב של מכוניות בודדות לעשירים בלבד, העולם מגלה שמכונית יכולה להיות בידי כל אדם (BYOD-Bring Your Own Device אם תרצו). עם השינוי הזה, הכול השתנה: הכלכלה, הקשרים בין אדם לאדם, התרבות, החוק, הרפואה… הכול.

סוג כזה של שינוי קורה לנו היום, ההשלכות שלו לא פחות קיצוניות, ומן הראוי שנפסיק לשאול את עצמינו שאלות מחקר כמו 'עמדותיהם של מורים לגבי שימוש במסמכי גוגל בהוראת התנ"ך'… (סליחה על הציניות המבצבצת).

בסופו של מאמר זה, אציג מצע למתווה מחקר ופיתוח ותכנית הטמעה שאפשר להתחיל ליישם מחר בבוקר – כך שאין זה מאמר של טענות ללא הצגת חלופות יישומיות.

למאמר המלא של פרופ' חנן יניב

ראו גם:

יישומי מחשב?! יישומים ממוקדי תחום דעת?! ומה עם המורים?!

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya