קסמי מסע –רכישת הקריאה ותלאותיו
מאת: לביא ארטמן
מקור וקרדיט:
לביא ארטמן , " קסמי מסע –רכישת הקריאה ותלאותיו", בתוך: החינוך וסביבו – שנתון מכללת סמינר הקיבוצים, ל"ב , תש"ע – 2010.
אחת מן הסוגיות השנויות במחלוקת בקוגניציה של הקריאה קשורה לשאלה כיצד בפרק זמן קצר יחסית הופך הגירוי האורתורגרפי (מילה כתובה) באופן ישיר , וללא צורך בקידודו להגאים, לישות המפעילה באופן אוטומאטי את היגויו. במאמר זה מוצע תיאורטי לתיאור רכישתה של האוטומטיזציה של הקריאה המבוסס על התפיסה של "סינתזה תוך אנאליזה". במאמר מוצגות מספר עדויות ראשוניות התומכות במודל המוצע, כמו גם השתמעויות הנובעות מן המודל לגבי הבנת התפתחות רכישת הקריאה והמשגת הקשיים הכרוכים בה (דיסלקסיה התפתחותית).
yyya
מרשים מאוד!
רוב התוכניות לרכישת קריאה המוצעות כ"מוצר מדף" זהות זו לזו מבחינת הגישה , הן שונות אסתטית, גראפית אך אינן שונות במהות שלהן. ועל כן בהכרח אינן עונות לעקרון השונות. בודאי אינן עונות לשונות בכיתות ככ גדולות המשולבים בהן גם ילדים עם צרכים מיוחדים במגוון אופנים. המסר שהן מעבירות- יש דרך אחת ללמוד לקרוא עבור ילדים שהתפתחותם תקינה ולידים שלא.. ומי שמתקשה יעבור דרך סיזיפית משמימה של חזרה על אותם תכנים עוד ועוד. במקרים בהם יש הצלחה מגיעים לקריאה מצרפת למתישה
סטודנט