פחות צפיפות – יותר חינוך
כתבה שפורסמה בתחילת חודש זה ב"הארץ" מדווחת על תכנית המתגבשת במשרד החינוך לצירופם של סטודנטים להוראה אל מורים מנוסים. הכוונה היא להקטין את היחס בין מספר התלמידים לבין מספר המורים. הסטודנטים שיצורפו יהיו סטודנטים בשנת לימודיהם השלישית שלהם. היא נועדה לאפשר התמודדות עם הצפיפות בכיתות הלימוד בישראל, צפיפות שהיא גבוהה באופן משמעותי מזו המקובלת במדינות ה-OECD.
ראשית, כדאי לברך על התכנית. היא מדגישה את חשיבות ההתנסות בהכשרת מורים וצועדת צעד משמעותי לקראתה. הצמדת מורה מתלמד למורה מנוסה, היא בעלת ערך רב מאד. באופן כזה, בסגנון של מאסטר ושוליה, מתמקצע המורה המתלמד באמצעות למידה המתבצעת על ידי מגעו המתמיד עם המורה המנוסה. ללמידה זו אין תחליף בשום שיעור, מתוחכם ויצירתי ככל שיהיה, ובשום ידע תיאורטי אחר. זוהי הלמידה הטבעית והמתבקשת ביותר בתחום החינוך וההוראה.
ואולם, האם באמת התכנית תאפשר התמודדות ראויה עם בעיית הצפיפות בכיתות?
למאמר המלא של יורם אורעד ברשת שלובים
ראה גם: