עבר בסערה: מחלוקות על סוגיות היסטוריות בישראל

נווה, א' (2017). עבר בסערה: מחלוקות על סוגיות היסטוריות בישראל. תל אביב: הקיבוץ המאוחד; מכון מופ"ת.

בשנים האחרונות נשחק מעמדו של הנרטיב הציוני. גילויים חדשים על העבר וביקורות המציירות אותו כהבניה שנועדה לשמר את ההגמוניה של קבוצה חברתית שלטת, קוראים תיגר על ראייתו כאמת היסטורית בלעדית. מערכת החינוך אינה יכולה עוד להתעלם מהשיח הגועש בשאלת הנרטיב ונאלצת להתמודד עם התקפות כלפיו הן מצד חוגים אקדמיים המתויגים "פוסט־ציוניים" והן מצד הממסד הפוליטי.

ספר זה דן במחלוקות על העבר בישראל ואף בוחן אותן לנוכח ויכוחים דומים המתנהלים בעולם. לעומת הסוברים שיש לטשטש אותן בפתרונות מאולצים, מציע המחבר לרתום אותן לטיפוח תפיסת עבר מרובת פרספקטיבות.

״ספרו של אייל נווה מנתח באופן מבריק את בעיית הזהות של החברה הישראלית דרך יחסה לעברה. בסגנון בהיר וקולח מציג המחבר בפנינו את הסיבות למשבר הישראלי בתפיסת ההיסטוריה במרחב הציבורי ובבתי הספר, ומציע פתרונות מעוררי מחשבה. קריאת חובה לא רק למי שמתעניין בעבר אלא גם, ואולי בעיקר, למי שחרד לעתיד.״

 פרופ' אביעד קליינברג, ראש בית הספר להיסטוריה ע"ש צבי יעבץ, אוניברסיטת תל אביב

פרופ' אייל נווה כיהן כראש החוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב, וכן כיו"ר המועצה האקדמית במכללת סמינר הקיבוצים. לצד פרסומיו האקדמיים היה שותף בכתיבת ספרי לימוד רבים למערכת החינוך הממלכתית, ספרים שהיו לא פעם במוקד הוויכוחים והמחלוקות המתוארים בספר זה.

להוצאת הקיבוץ המאוחד

תוכן עניינים ומבוא

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya