ניתוח-על של מאמרים ומחקרים שהתפרסמו על השלכות הוראה מאתגרת בעיות (PBL)

מאת: Filip Dochy
 מקור וקרדיט:
 
"Effects of problem-based learning: a meta-analysis", Learning and Instruction,13, pp. 533–568
 
 
פרופ' פיליפ דושי (Dochy, Filip) מגדולי החוקרים בתחומי שיטות ההוראה ושיטות ההערכה באירופה (והעורך הראשי של כתב העת  Educational Research Review) הרצה בכנס הבינלאומי ה-5 להכשרת מורים במכון מופ"ת ביוני 2007 והתייחס באחד המפגשים למחקריו על הוראה מאתגרת בעיות (PBL) מצאנו לנכון להביא את המחקר אליו התייחס.
 
ניתוח-על (Meta-analysis)של מאמרים ומחקרים שהתפרסמו על השלכות הוראה מאתגרת בעיות (PBL) בלמידה. החוקרים בחנו ביסודיות 43 מחקרים אמפיריים בתחומי ה-PBL  תוך התייחסות לקטגוריות של ידע ומיומנויות מבחינת השפעת ההוראה מאתגרת הבעיות PBL) ). המחקרים מלמדים כי להוראה מאתגרת בעיות יש השפעה חיובית על פיתוח המיומנויות בכל רמת ההתמחות ולא רק בשנות לימוד מתקדמות. אם כי ההעברה הקוגניטיבית מתרחשת רק לאורך זמן. הוראה מאתגרת בעיות מתאימה יותר לסטודנטיםהמסוגלים להתמודד עם בעיות מורכבות וחשיפתם לסוג למידה כזו מיטבה אתם ומשפרת את יכולותיהם האנליטיות. סטודנטים שנחשפו כבר מהשנה השנייה בלימודיהם להוראה מאתגרת בעיות מצליחים יותר בהתמודדות עם מטלות אנליטיות. כלומר, הנטייה של המרצים להפעיל הוראה מאתגרת בעיות רק בשנת הלימודים האחרונה אין לה צידוק ורצוי ליישמה כבר בשנה השנייה. עוד נמצא כי הבעיות המוצגות בפני הסטודנטים אינן צריכות להיות מורכבות מדי ויש הציגן בהקשר כולל.
 
 
סקירה של המאמר (14 ביולי 2007) מאת Jasmina Hasanbegovic
 
ראו גם מאמר נוסף של פרופ' פיליפ דושי בנושא:
Students’ Perceptions of a Problem-Based Learning Environment
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya