מתחברים למודעות העצמית – ומשפרים הישגים

שרף, ר' (ינואר, 2014). מתחברים למודעות העצמית – ומשפרים הישגים. שיעור חופשי, 107, 22.

המחקר הנוכחי התבצע במסגרת קורס בחוג לחינוך מיוחד וייעוץ חינוכי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. הסטודנטים המשתתפים בקורס זה לומדים להכיר השפעות של סוגים שונים של מדיטציה, ובעיקר מדיטציית קשיבות (Mindfulness).

מנחה הקורס, ד"ר ריקרדו טרש, מסביר כי הסטודנטים לומדים בין השאר טכניקות מעולם המדיטציה המנותקות מהקשר רוחני וניו אייג'י. "הסטודנטים מנהלים יומן אישי כדי לעקוב אחרי התפתחויות שחלו בהם במהלך הסמסטר שבו נלמד הקורס", אומר טרש, "ובסמסטר השני מיישמים את הטכניקות שלמדו, לאחר התאמתן לעולם הילדים, בכיתות נבחרות בבתי ספר יסודיים".

בפרויקט המדיטציה בבתי הספר, המתקיים זו השנה הרביעית, הסטודנטים נפגשים עם תלמידי כיתות ד' אחת לשבוע, למפגש של 45 דקות. הילדים מתרגלים טכניקות להעלאת המודעות העצמית – אכילה מודעת, הליכה מודעת, התבוננות במחשבות – ולומדים להתחבר למקום פנימי נעים שבו הם חשים בטוחים ובנוח, כדי שבזמני מצוקה יוכלו לחזור למקום המשחרר הזה. עוד מתרגלים יוגה ולומדים להשתמש בנשימות כאמצעי לשים לב למחשבות שעולות בראשם תוך כדי התרגול.

כדי לבדוק את השפעות התרגול על הילדים, החוקר וצוות סטודנטים העבירו לקבוצת הניסוי ולקבוצת ביקורת שאלונים רגשיים, מבחני קשב, ויסות רגשי, קואורדינציה ומוטוריקה. "ראינו שבאחת מיכולות הקשב – קשב סלקטיבי (שמערב את היכולת למקד קשב באזור מצומצם ולדחות באופן יעיל מסיחים סמוכים) – חל שיפור מובהק בקרב הילדים שתרגלו מדיטציה, לעומת כיתת הביקורת", אומר החוקר. "אלו אמנם תוצאות ראשונות, אבל הפידבק המתקבל הן מההורים והתלמידים עצמם, הוא של ילדים לחוצים פחות ואמפתיים יותר".

בהתאם למחקרים אחרים המראים שיפור ביכולות קוגניטיביות, פסיכולוגיות ובריאותיות בכלל בקרב מתרגלי מדיטציה, גם טרש מצליח להראות שיפור לאחר פרק זמן יחסית קצר של תרגול, הן בקרב ילדים והן במבוגרים. דבר זה מרמז על היעילות של כלי עתיק יומין אך עוצמתי זה, העוזר לפרט לחוות בצורה טוטאלית את המתרחש ברגע הנוכחי ובכך, כתוצר לוואי, לשפר את יכולת הקשב.


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מעוניינת לקבל את המאמר

    פורסמה ב 12/05/2014 ע״י סמדר שינדלר רוזנברג
    מה דעתך?
yyya