מקשיבים ברשת

דומב, ל' (נובמבר, 2015). מקשיבים ברשת. שיעור חופשי, 116, 27.

הסיכום נכתב בידי מיכל זרזבסקי ממכון מופ"ת

ימי הרדיו כבר לא בשיאם, אך בזכות הרשת הוא זוכה לאחרונה לעדנה מחודשת בגלגול חדש, שבו יש למאזינים שליטה רבה יותר על התכנים ועל הזמן הנוח להאזנה. תוכניות רדיו מסוג פודקאסט הן תוכניות מקוונות ברשת שמציעות שלל תכנים ונושאים, ואפשר לשמוע אותן בכל זמן שרוצים. פודקאסט מורכב מכמה פרקים, וכמובן שברשת לרוב אין צורך לחכות במתח לפרק הבא.

בעולם המערבי התחום מפותח מאוד, עם מאות מיליוני מאזינים, וגם בישראל אפשר להאזין בשנים האחרונות לתוכניות רבות. מדובר גם בתכניות מהרדיו שזמינות ברשת להאזנה, כמו התוכנית המיתולוגית "שעה היסטורית" (שהגישו בגלי צה"ל פרופ' מיכאל הרסגור ז"ל, אלכס אנסקי, ליעד מודריק וערן סבג), וגם בפודקאסטים שמופקים במיוחד עבור הרשת על ידי אנשים עצמאיים שעובדים מהבית.

אתר iCast הישראלי מציע פלטפורמה נוחה המאפשרת לשמוע פודקאסטים מישראל ומהעולם וגם ליצור פודקאסטים לבד. "עולם הפודקאסטים הוא עולם שבו כל אחד יכול להשמיע את קולו ודעתו, מבלי הגבלה או צנזורה ובלי כסף מיותר בכיס. לא סתם יש רבבות פודקאסטים ברחבי הרשת – זה כל כך קל ליצור פודקאסט ולהפיץ אותו לכל מקום בעולם". 

לפודקאסט "עושים היסטוריה" של רן לוי, תוכנית רדיו על מדע, טכנולוגיה והיסטוריה, יש 3,345,678 האזנות עד כה. לתוכנית 168 פרקים בעלי כותרות מפתות כמו "האם המתמטיקה היא תגלית או המצאה", "הדרך לגרום לילדך לאהוב תכנות", "ההיסטוריה של הקירור", "ההיסטוריה של ההרדמה", "כיצד שינו רנטגן והביטלס את עולם הרפואה" ועוד.

לוי הוא סופר ומהנדס, מרצה ועיתונאי. "יותר מכל אני סקרן", הוא כותב באתר שלו. "כשהייתי ילד קראתי את כל אנציקלופדיית 'בריטניקה לנוער'. כשסיימתי אותה, עברתי לספרייה הציבורית השכונתית וביליתי שעות אינספור בחדר העיון. היתה לי מחברת ורשמתי בה כל עבודה מרתקת שגיליתי בספרים: מהירות האור, שמות של דינוזאורים, יסודות כימיים...אני לא יודע מדוע רשמתי את כל האנקדוטות האלה. אולי רק רציתי לחלוק עם מישהו את ההנאה האדירה וחדוות הגילוי.

כשהתבגרתי קרה דבר נפלא: הסקרנות לא נעלמה. ההפך הוא הנכון: ככל שלמדתי, העמקתי וגיליתי תחומי ידע חדשים, התחזקה אצלי התחושה שאין שום דבר בעולמנו שהוא משעמם. הסיבה היחידה שאנחנו חשים שנושא או תחום עיסוק מסוים הוא לא מעניין, היא שאנחנו לא מכירים אותו מספיק. יש יופי חבוי בכל דבר – החל מפיזיקה, דרך רפואה וכלה בראיית חשבון. המטרה שהצבתי לעצמי היא לחשוף את היופי החבוי הזה לעיני הקוראים והמאזינים".

"פה ושם בארץ ישראל" הוא פודקאסט ביתי שעוסק בנושאי היסטוריה, מדע ותרבות, ומציע גם מדור של סיפורים. מפיק התוכנית הוא ד"ר יפתח מזור, ביולוג וחובב היסטוריה, שיוצר ומגיש תוכניות מעמיקות, "באהבה ובהתנדבות", כפי שנאמר באתר. בפרק 29 הוא מספר למשל על הנופלת היחידה במלחמת יום הכיפורים, ניבה שאול, שאמה הייתה מורה שלו בילדותו. הוא משלב ראיונות עם אמה של ניבה, בן הזוג שלה באותה תקופה וחייל שהיה עמה בזמן התקיפה שבה נהרגה.

פודקאסט אמריקאי נחמד לדוברי אנגלית כשפה שנייה מציע העשרה בדרך מעניינת. כל תוכנית מציגה נושאים מגוונים בשפה קלה וברורה. לעתים מספרים על סרט, ספר או אמן, לעתים מוצג דיאלוג ודרכו עוסקים בהפכים, ביטויים וסוגיות לשוניות שונות. מילים מסוימות מאויתות באיטיות, לטובת המתקשים.

פודקאסטים נוספים מהעולם מציגים נושאים אקלקטיים, לסיפוק סקרנות כללית. הפודקאסט "stuff you should know" למשל (40 מיליון כניסות בחודש) עונה על שאלות כמו איך עובדים לוביסטים, איך פועל מתקן של סוכריות פז ואיך תוכל לתרום את גופך למדע.

פודקאסט חביב נוסף בחר לעסוק בסוגיות היסטוריות דרך חפצים. כל פרק מציג חפץ מסוים, ובאמצעותו נוגע בנושא מסוים. הפרק שמציג סט ישן של כלים לשתיית תה, למשל, נפתח בשאלה איך משקה שמרכיביו - תה וסוכר - יובאו ממדינות אחרות, נהפך לסמל חזק כל כך של ההוויה הבריטית.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya