מקצועות שדורשים שינון נעלמים; כישורים של פעם לא רלוונטיים

מאת: ליאור דטל

האחראי על חינוך ב-OECD המכונה גם 'שר החינוך של העולם': "מי שמצליח בחיים הוא לא זה שזוכר מה לימדו אותו בבית הספר, אלא זה שמצליח למנף את זה הלאה. העולם משתנה"

"לא רק תוצאות המבחנים הבינלאומיים חשובות, אלא גם הסיכוי שמערכות החינוך נותנות לכל תלמיד ותלמיד כדי שיצליח בבית הספר - ללא קשר לרקע הכלכלי ממנו הוא מגיע", אמר פרופ' אנדרס שלייכר, האחראי על חינוך ב-OECD ומי שמכונה "שר החינוך של העולם". שלייכר היה הנואם המרכזי בכנס החינוך של "הארץ" וירושלים, והציג את השינוי שחל במערכות החינוך הטובות בעולם בשנים האחרונות וההשפעה שבשינוי על החברה והתעסוקה.

לכתבה של ליאור דטל בעיתון דה-מרקר

אנדראס שלייכר (נולד 1964 במבורג) הוא סטטיסטיקאי וחוקר גרמני בתחום הערכה ומדידה בחינוך. במידה רבה ההשראה לפיתוח מבחני ההישגים הבינלאומיים הגיעה מהכיוון של פרופסור אנדראס שלייכר .

ראה גם :
משכילים בלי מיומנויות: הלימודים שלכם לא באמת תורמים

ראיון שערך יורם הרפז , עורך הד החינוך עם אנדריאס שלייכר

Using data to build better education systems: Andreas Schleicher at TEDGlobal 2012 

למידע נוסף על הכנס בו השתתף פרופסור אנדריאס שלייכר בירושלים

ראה גם:  ראיון בהד החינוך עם פרופסור גד יאיר :

כותבי המבחנים הבין־לאומיים, אנדריאס שלייכר ועמיתיו, טוענים שלגורם התרבותי אין חשיבות רבה בחינוך. למשל, קוריאה הדרומית ופינלנד מובילות במבחנים הבין־לאומיים למרות התרבויות השונות שלהן. מדוע? אולי העמדה התרבותנית שלך ושל אחרים לא מאפשרת למערכת החינוך שלנו להתגבר על תירוצים תרבותיים ולעשות את מה שמערכות החינוך הטובות בעולם
עושות?

"לא, אנחנו צריכים לייצר פדגוגיה תואמת ישראליות ולא לנסות לייבא פדגוגיות מחו"ל. מומחי החינוך שלנו נוסעים למערכת החינוך בפינלנד ומנסים להעתיק אוה. זה לא יעזור. הילדים שלנו מקוּדדים ישראלית. חינוך מקודד פינית לא יעבוד כאן. בוא
נלמד משהו מאמנות הלחימה הסינית־יפנית: אתה תוכל לנצח רק אם תתאים את עצמך לתנועות היריב . אנחנו יכולים לנצח רק אם נתאים את הפדגוגיה שלנו לישראליות של התלמידים. מערכת החינוך שלנו חזקה רק בדבר אחד ואין לזלזל בו – בחינוך
לישראליות. אם היא רוצה הישגים שיביאו לנו כבוד בעיני אומות העולם )קוד ישראלי עם שורשים גלותיים(, עליה להביא אותם באמצעות פדגוגיה ישראלית . אנחנו יכולים לנצח רק בכלים משלנו .

קישור לראיון עם פרופסור גד יאיר

ראה גם : הרצאתו של פרופסור רובין אלכסנדר :

במדינות רבות, ובמיוחד ב־34 חברות ה־OECD, הפך העיסוק בהשוואת מערכות חינוך ותוצאות חינוכיות לאובססיה פוליטית ותקשורתית של ממש בעשרים השנים האחרונות ( רובין אלכסנדר, "ממצאים בינלאומיים, מדיניות לאומית ופרקטיקה כיתתית: שאלות של שיקול דעת, חזון ואמון", הד החינוך , אוגוסט 2012 , ע"ע 104-114. ).

ראה גם : פרופסור ענת זוהר , ציונים זה לא הכל

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya