מצב המורים במדינות OECD : בניית אמון בפינלנד
מצב המורים במדינות OECD : בניית אמון בפינלנד, הד החינוך , יוני 2012 . עמוד 89 .
מורים בפינלנד נהנים זה שנים מיוקרה מקצועית, אבל רק לאחרונה רכשו רמת אמון ציבורי המאפשרת להם לקבל אחריות לשינויים בחינוך
אחד האתגרים הגדולים של הרפורמה, אם לא הגדול שבהם, הוא אתגר האמון. אי אפשר לחוקק אמון. יש הסבורים שהתפקיד המרכזי שממלא האמון ביחסי הממשלה והמורים בפינלנד פירושו שלמדינות אחרות יהיה קשה ללמוד מפינלנד, בייחוד אם רואים באמון תנאי מקדים לרפורמות מוסדיות עמוקות מן הסוג הגלום בפיתוחו של בית הספר המקיף. אבל לעניין היחסים בין המורים ובין כלל הציבור, הניסיון הפיני מראה גם שאמון הוא תוצר של החלטות מדיניוּת לא פחות מאשר של תרבות נתונה.
פינלנד אימצה תפיסה ולפיה תלמידים יתפקדו באופן מיטבי כאשר מוריהם ייהנו ממורל גבוה; מורל המורים לא יהיה גבוה אם הם ירגישו שהם נתונים למתקפה מצד הרשויות. אמון, במקרה זה, פירושו שהרשויות יקשיבו לדעותיהם של המורים בנוגע לצעדים הנדרשים לצורך שיפור ביצועי התלמידים, לממש את הדעות האלה במידת האפשר ולהשתדל מאוד לעזור למורים לפתח את היכולות הדרושות כדי לתת מענה לצורכי התלמידים. בשל הכבוד שהיה נחלתם ההיסטורית של מורים בפינלנד, היה במדינה בסיס איתן לבנייה של רפורמות. אבל רק לאחרונה זכו המורים שם לעצמאות רבה יחסית בתחומי תכניות הלימודים, אמצעי ההערכה והחלטות אחרות. האמון שזכו לו מצד הממשלה, לצד מעמדם החדש כמסיימי תכניות אקדמיות סלקטיביות מאוד, העצים את המורים ואפשר להם לעסוק במקצועם בדרכים שהעמיקו את האמון שהורים וחברי קהילה אחרים נותנים בהם.
הדוח המקורי של ה-OECD:
"Building a High-Quality Teaching Profession: Lessons from around the World", OECD Publishing.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264113046-en
© 2011 OECD
אשמח לדעת מי הכותב?