מנהיגות מעצבת חינוך

שביט-רז, נ' (יולי, 2013). מנהיגות מעצבת חינוך. שיעור חופשי, 104, 22.

אילו מנהיגים מובילים את בתי הספר שלנו? את השאלה הנוקבת הזו בוחן מחקרו של ד"ר איציק גונן, מהמכללה האקדמית לחינוך אורנים. המחקר מסתמך על מודל "הטווח המלא של המנהיגות" של החוקרים ברנרד מ. באס וברוס ג. אבוליו (Bernard M. Bass & Bruce J. Avolio), המבחין בין מנהיגות מעצבת לבין מנהיגות מתגמלת.

מנהיגות מעצבת היא כזו שבכוחה לתת משמעות לדברים שאנו עושים ולגרום לכך שנחוש חזקים וכשירים יותר לבצע את היעדים המשותפים לנו ולמנהיג. לעומתה, מנהיגות מתגמלת אינה מתעלה מעבר לסחר החליפין הרגיל שבין השקעת מאמץ ועמידה במשימות לבין התגמולים הניתנים בתמורה.

המחקר של גונן התנהל במשך כארבע שנים, החל ב-2009, עם מחזור הסטודנטים הראשון של התכנית לתואר שני "מנהיגות בחינוך" במכללת אורנים וכלל 152 נבדקים. כל הסטודנטים שנבדקו במחקר הם בעלי ותק במערכת החינוך—כ-15 שנים בממוצע, וממלאים בה תפקידים מובילים. 28% מהסטודנטים הם מנהלי בתי ספר בעלי ותק של כמה שנים.

הסטודנטים ועמיתיהם לעבודה התבקשו למלא שאלונים הכוללים 36 היגדים מנהיגותיים-התנהגותיים, ואלה נותחו על פי סגנון המנהיגות המעצבת מול סגנון המנהיגות המתגמלת.

הממצאים, בכללם, מעודדים – והעלו כי המנהלים מבטאים בהתנהגותם מנהיגות מעצבת ברמה טובה, כלומר פועלים רוב הזמן באופן זה ופחות כמנהלים מתגמלים. עם זאת, במסגרת המנהיגות המעצבת, נמצא כי בעבודה עם תלמידיהם ועמיתיהם, המנהלים משתמשים פחות מדי בסגנון מנהיגות של "אתגור אינטלקטואלי", המייצג את ההיבטים הקשורים בפתרון בעיות.

במסגרת פעילותם כמנהיגים מתגמלים, העלה המחקר שימוש מופרז של המנהלים בסגנון המנהיגות של "תגמול מותנה", המניע את המונהגים לשתף פעולה עם המנהיג משיקולי כדאיות, ולפיכך מידת המאמץ שישקיעו המונהגים תלויה במידה רבה במידת האטרקטיביות של התגמול הצפוי, או לחלופין במידת רתיעתם מהעונשים הצפויים להם במקרה של אי הצלחה. בנוסף, בלט שימוש מופרז בסגנון מנהיגות של "תיקון חריגים אקטיבי", המתמקד באיתור אקטיבי של טעויות, סטיות וחריגות מהנדרש.

לדברי גונן, ממצאי המחקר יאפשרו בניית תוכניות אימון ופיתוח מנהיגות למורים, בעלי תפקידים ומנהלים. בהמשך יוכלו ממצאי המחקר לשמש גם לצורכי מיון של מועמדים ואיתור פוטנציאל מנהיגותי במערכת החינוך, ומעבר לכך יהוו תשתית ידע, יחד עם מחקרים נוספים, באשר למאפייני המורה, הרכז המקצועי והמנהל כמנהיגים מעצבים, ולקשר בין מאפיינים אלה לבין הצלחה בתפקידי חינוך, ניהול והובלה במערכת החינוך.


    לפריט זה התפרסמו 7 תגובות

    מעניין המאמר שפורסם 2018

    פורסמה ב 15/01/2023 ע״י פאתנה שיבלי

    האם אפשרי לקבל את המאמר המלא?תודה רבה.

    פורסמה ב 30/07/2017 ע״י אודליה דהן

    האם אפשרי לקבל את המאמר המלא?תודה רבה.

    פורסמה ב 30/07/2017 ע״י אודליה דהן

    שלום אודליההמאמר של שביט נגה רז מצוי במרשתת,אין ברשותינו את מחקרו של איציק גונן.אנא פני לספרייה במכללתך אולי הם יוכלו לאתרו.בברכהאין ברשותינו את מחקרו של איציק גונן

    פורסמה ב 31/07/2017 ע״י צוות פורטל מסע

    המאמר עדיף מלא בשפה העברית

    פורסמה ב 17/05/2018 ע״י רסמייה מוסא

    מאמרים בעברית

    פורסמה ב 17/05/2018 ע״י רסמיה מוסא

    מאמרים בעברית

    פורסמה ב 17/05/2018 ע״י רסמיה מוסא
    מה דעתך?
yyya