מנהיגות בית ספרית מובילה תרבות של אכפתיות מאפשרת הוראה- למידה

מקור וקרדיט : המכללה האקדמית לחינוך , מכללת גורדון , חיפה , כנס מגמות מינהל החינוך 2013 , 26 למאי 2013

ד"ר חנה קורלנד
אורנים – המכללה האקדמית לחינוך

מטרותיו של המחקר הנוכחי הן לשפוך אור על האמונות, השגרות והפרקטיקות בהם עושה שימוש מנהלת בית ספר במטרה להטמיע תרבות של אכפתיות. מטרות אלו גובשו על רקע ההכרה בחשיבות של יחסי אכפתיות בין מורה לתלמיד להגברת המוטיבציה והרצון של התלמידים להצליח וליצירת אקלים של למידה.

ריאיון עומק חצי-מובנה, תצפיות, ראיון מאזכר, שימוש shadowing method, קבוצות מיקוד, וניתוח מסמכים שימשו לאיסוף הנתונים.

ממצאי המחקר העיקריים מלמדים כי מנהלת בית הספר מאמינה שתרבות של אכפתיות יוצרים ממקום אכפתי, "אכפתיות והאהבה מניבים אנשים שאכפת להם בבית חינוך "דרור".

היא מאמינה שלהרגשה האישית הטובה של כל אחד מחברי קהילת בית הספר השפעה חיובית על עבודתם המקצועית של המורים ועל למידת התלמידים. אמונה זו באה לידי ביטוי בשורה של פרקטיקות מנהיגותיות: התייחסות אישית והתעניינות פעילה בשלומם של מורים ושל תלמידים כמודלינג "נאה דורש נאה מקיים" ; מתן אפשרות להשמעת "קולם" האישי ורגשותיהם של מורים ושל תלמידים באמצעות מתודולוגיה של סבב "מה נשמע" ; הוקרה ותגמול באמצעות מכתבי תודה ושיחה אישית עם מורים ותלמידים; ניהול שיח סביב רגשות עם מורים ועם תלמידים ; טיפול אישי בילדים במקרים חריגים ; התעדכן מתמדת באירועים מיוחדים בחיי המורים והתלמידים והתייחסות לכך; דאגה ושמירה על קשר עם ילדים שנעדרו ; בקשה מהמחנכות להפגין יחס אישי אותנטי כלפי התלמידים; נהלים וכללים בית ספריים לכינון אקלים בית ספרי תומך ותרבות של מוגנות ואחריות ; השתתפות באירועים משפחתיים.

הממצאים מצביעים על אקלים "משפחתי" תומך לצד עבודה מאומצת וקשה בבית הספר. מורות מעידות שהן תופסות את צוות בית הספר כמשפחה ואת בית הספר כבית. היועצת מצביעה על לכידות צוותית גבוהה "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם". היא מייחסת זאת להובלה מאוד ברורה, חד משמעית של המנהלת. מפקח בית הספר מצביע על תחושה של אכפתיות ויחס אישי תומך שקיימת בבית הספר. לדבריו, התוצאה מורים אינם עוזבים את בית הספר ותלמידים מרגישים טוב בבית הספר. נתוני המיצ"ב בשנת המחקר מצביעים על שביעות רצון גבוהה יחסית של המורים (90%) ושביעות רצון גבוהה יחסית של התלמידים (86%).

מקור וקרדיט : המכללה האקדמית לחינוך , מכללת גורדון , חיפה , כנס מגמות מינהל החינוך 2013 , 26 למאי 2013

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya