מחשוב בבתי-ספר – תמונת מצב 2008
נתונים עדכניים שהתקבלו עפ"י בקשת מרכז המידע והמחקר בכנסת ממשרד החינוך מצביעים על ירידה ניכרת במספר המחשבים במערכת החינוך מינואר 2006 עד יוני 2008, ובעקבות זאת על עלייה במספר התלמידים הממוצע לעמדת מחשב: מ-12.2 תלמידים למחשב בשנת 2006 ל-15.5 תלמידים למחשב ביוני 2008. עוד עולה מן הנתונים כי כ-61% מבתי-הספר אינם עומדים ביעד של יחס מחשוב 1:10 שהציב משרד החינוך. כ-3.5% מבתי-הספר טרם מוחשבו (יש בתי-ספר אשר אינם מעוניינים במחשוב מסיבות הלכתיות). נתוני משרד החינוך על מצב המחשוב ברשויות המקומיות מלמדים שגם כיום יש פערים ניכרים ברמת המחשוב בין רשויות. יש רשויות מקומיות שבהן יחס המחשוב הוא 1:5 (כלומר מחשב לכל חמישה תלמידים) בעוד ברשויות מקומיות אחרות יש מחשב לכל 40-30 תלמידים. במחקר השוואתי בין-לאומי שממצאיו פורסמו במרס 2008 ונוגעים לשנת 2006 (מחקר SITES) עלה כי רק בשליש מבתי-הספר בישראל היחס בין מספר התלמידים למספר המחשבים הגיע ליעד הרצוי של 1:10 שהציב משרד החינוך, ואילו ברבע מבתי-הספר היחס הוא אף יותר מ-1:20. על-פי המחקר, בשל מצב תשתיות המחשוב, ישראל מדורגת בשליש התחתון מבחינת רמת התקשוב בקרב המדינות שהשתתפו במחקר. עוד עלה כי מאז 1998 חלה הרעה בנגישות תלמידים למחשב בבתי-הספר בישראל (למשל הוכפל מספר בתי-הספר שבהם היחס הוא יותר מ-1:20), ועקב כך דורגה ישראל בתחתית הדירוג בנוגע למידת השיפור בתשתיות בעשור האחרון לעומת מדינות שהשתתפו במחקר.
לסקירה המלאה ....