מחקר על ילדים וספרים אלקטרוניים

מאת: Sarah Vaala

Sarah Vaala. " Swipe, Tap, Flick and . . . Read? Research on Children and E-Books", 17.2.2012.


המחברת היא עמיתת מחקר ב-Sesame Workshop's Joan Ganz Cooney Center. היא מתארת את הוויכוח בין המצדדים בשימוש בספרים אלקטרוניים לבין החוששים מהשימוש של ילדים בספרים אלקטרוניים.

רבים חוגגים את זמינותם של הספרים האינטראקטיביים בכיתה, משערים שהאינטראקטיביות של הספרים הללו תהפוך את התוכן שלהם לזמין יותר עבור התלמידים, העלויות המופחתות שלהם בהשוואה לספרים המודפסים יקלו על הנטל הכספי על תקציב בית הספר, הפורמט שלהם יאיר באופן מילולי על העומס של התלמידים והוא גם יותר ידידותי לסביבה. אולם, אחרים ממעיטים בערכו של הצעד הזה של חברת Apple. הם חוששים מסופם של הספרים המודפסים ומכך שלחברת Apple תהיה יותר מדי שליטה על חינוך ילדינו ושציוד כל תלמיד ב-iPad ובדרישה לתמיכה ב-IT תיצור נטל כספי נוסף על תקציב בית הספר ופערי הנגישות הקיימים יתרחבו כאשר חלק מבתי הספר לא יוכלו לרכשו את הטכנולוגיה.

עשרות שנים של מחקר מצביעות על קשר בין קריאה בבית לבין פיתוח מיומנות האוריינות של ילדים. מה שעדיין לא ידוע האם קשר זה עשוי לקבל צורה אחרת בתלות במדיום שבו ייקראו הספרים. אף על פי שספרים אלקטרוניים זמינים עבור הילדים לקריאה במחשב כבר תקופה מסוימת, הם מקבלים לאחרונה תשומת לב רבה בשל פיתוח של פלטפורמות חדשות ניידות יותר שדרכן אנו יכולים לקרוא את הספרים.

סקר של Pew Research Center מציין שמספר המבוגרים האמריקאים שבבעלותם טאבלט או קורא ספרים אלקטרוניים כמעט הוכפל בעונת החגים שחלפה, עלייה מכ-10% מהאוכלוסייה בחודש דצמבר האחרון ל-19% מהאוכלוסייה בחודש ינואר. אולם, נראה כי התגובות של ההורים לספרים אלקטרוניים של הילדים משקפות את טווח הדעות לגבי הספרים האלקטרוניים: חלק מההורים אוהבים אותם בעוד שאחרים מרחיקים את ילדיהם מהם.

ללמוד את השינויים

החוקרים ב- Sesame Workshop's Joan Ganz Cooney Center חוקרים כיצד ילדים בגן (גילאי שלוש עד חמש שנים) והוריהם קוראים יחד ספרים אלקטרוניים ואת התפיסות של ההורים לגבי התפקיד של הספרים האלקטרוניים בהתפתחות האוריינות של ילדיהם. המחקר הורכב משלושה מחקרים נפרדים אך קשורים זה לזה. בשני המחקרים הראשונים, החוקרים צפו במשפחות וערכו ראיונות עמן.

מהראיונות ומהתצפיות עולה כי בחירת הספרים הובנה ככלי בעל ערך בהתפתחות תחומי עניין וידע ספציפיים, במיוחד לגבי נושאים מדעיים כמו חלל, מזג האוויר או דינוזאורים. במדגם שבמחקר נמצא כי ניתן לחלק את תחומי העניין שטופחו בקרב משפחות לשלוש קטיגוריות: תחומי עניין המניעים את ההורה, תחומי עניין המניעים את הילד ותחומי עניין שהובלו על ידי ההורה.

שתי הקטיגוריות של ההורים משקפות את העוצמות המשתנות של מעורבות ושל שיתוף פעולה עם הילדים בזיהוי תחומי העניין ומעקב אחריהם באמצעות בחירת הספר, בעוד שתחומי העניין שמונעים על ידי הילד מתייחסים לנושאים שהילדים עצמם מזהים כחשובים, ולכן מניעים את הקריאה באותו נושא. כל סוג תהליך הבחירה הוצג כנקודת כניסה שונה לקריאה המשותפת ולחקירת הנושא עבור המשפחות.

כל התובנות והשאלות שעלו משני המחקרים הראשונים לגבי ספרים אלקטרוניים הובילו לענף השלישי של מחקר זה. המחברת מבקשת מהורים עם ילדים בני שנתיים עד שש שנים לענות על סקר מקוון המבקש לחקור את התפיסות של ההורים ואת השימוש שלהם בספרים אלקטרוניים ובספרים מסורתיים עם ילדיהם הצעירים.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya