מורים צופים במורים: סבבים לימודיים

Elena Aguilar. " Teachers Observing Teachers: Instructional Rounds", edutopia.org, 16.3.2012

 

המחברת הלנה אגוילאר (Elena Aguilar) היא מדריכת מנהיגות הגורמת לשינוי ב- Oakland Unified School District. המחברת מתארת מאמץ מתוכנן שהשיק בשנה (United for Success Academy (UFSA שבאוקלנד בקליפורניה, שבו עובדת המחברת, כדי לפנות לצרכים של לומדי אנגלית המהווים תשעים אחוזים מהתלמידים.
המורים בחטיבת הביניים בבית הספר הזה עסקו בהתפתחות מקצועית לגבי טווח הגישות הלימודיות כולל הוראה ברורה של אוצר מילים, שימוש בגזע המשפט ושימוש במבנים שונים עבור דיון בקבוצה קטנה.

סבבים לימודיים (Instructional Rounds)

כניסה לסבבים לימודיים: תהליך שאומץ ממודל של סבבים בתחום הרפואה. הסבבים הלימודיים מסייעים למחנכים להתבונן מקרוב במה שמתרחש בכיתות בצורה שיטתית וממוקדת.

השלב הראשון בתהליך של הסבבים הלימודיים הוא קביעת "הבעיה שבה רוצים להתמקד". תהליך זה ממוסגר לעתים קרובות כשאלה שלגביה בית הספר מעוניין לאסוף נתונים. צוות המנהיגות הלימודית של UFSA הציע את השאלה: "מה התלמידים שלנו אומרים?"
כמעט כל המורים, כמו גם המנהלים והמדריך במקום, השתתפו בסבבים שנערכו במשך שלושה ימים. המורים התחלקו לקבוצות קטנות וביקרו בארבע כיתות של עמיתיהם. הם שהו בכל כיתה במשך 20 דקות, כאשר הם מחפשים הוכחה הקשורה לבעיה שהם רוצים לבחון בפרקטיקה.

אחד ההיבטים המאתגרים ביותר בסבבים הוא שההוכחה חייבת להיות אבחנתית ולא שיפוטית. כאשר ביקרו בכיתות, המורים רשמו הערות לגבי כל דבר שהיה קשור לשאלה "מה התלמידים שלנו אומרים?" נתונים אלה כללו ציטוטים ישירים מפי התלמידים, הוראות של המורה הקשורות לדיון שהתנהל בכיתה, ונתונים כמותיים לגבי מספר התלמידים שהגיבו לשאלה של המורה או השתתפו בדיון בקבוצה.

התוצאות

לאחר הביקור בכיתות, המשתתפים השתתפו ברפלקציה ארוכה ובבדיקת הפרוטוקולים.
הם גילו שישנן דרכים רבות בהן התלמידים השתתפו בדיון (דיון שנערך בכיתה, דיון בקבוצה קטנה, שיחה עם שותף), חלק מהתלמידים הציגו שימוש מתפתח ב"אוצר מלים אקדמי" וחלק מהמורים השתמשו במספר אסטרטגיות, כגון: "מקל ההגינות" ("equity sticks"), גזעי משפט, והיות המורים דגם לחיקוי (modeling), על ידי שימוש בשפה אקדמית. המורים ראו בממצאים אלה הוכחה לכך שהם נמצאים במסלול הנכון.

שאלה גדולה עולה

אולם דבר אחד שכל המורים הבחינו בו היה שהתלמידים דיברו פחות ממה שהמורים ציפו. המורים הזמינו את התלמידים לדבר, אבל עדיין התלמידים לא דיברו מספיק כפי שרצו המורים. כאשר הם חשבו על ילדים מסוימים בכיתותיהם, הם הבינו שייתכן ותלמידים מסוימים לא ידברו במשך שבוע, שבועיים או אפילו חודש. המורים החלו לחשוב ולדון כיצד אפשר לשנות זאת.

הסבבים הלימודיים היו תהליך עוצמתי ב-UFSA עבור המורים. לאחר הסבבים הלימודיים, מורים רבים הבינו שעליהם לגרום לתלמידיהם לדבר יותר, לכל אחד מהתלמידים.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya