מה מורים צריכים לדעת לגבי הערכה מעצבת

Laura Greenstein. "What Teachers Really Need to Know About Formative Assessment"



המחברת , ד"ר Laura Greenstein , מציעה תשובות לשאלות העולות בסדנאות שהיא מעבירה בנושא הערכה מעצבת.

האם הערכה מעצבת היא תחום חדש?
המונח "הערכה מעצבת נטבע בשלהי שנות הששים על ידי Michael Scriven.
אולם רק בשנת 1998, כאשר פול בלאק (Paul Black) ודילן וויליאם (Dylan Wiliam) פרסמו את מאמרם "בתוך הקופסה השחורה: העלאת הסטנדרטים דרך ההערכה בכיתה" (Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment), החלה ההתקדמות של ההערכה המעצבת בכיתה של היום לצבור מומנטום.

המחקר של בלאק וויליאם (Black and Wiliam) הוביל אותם למסקנה שהערכה מעצבת יכולה להעלות את הסטנדרטים ולשפר את תוצאות הלמידה.


כיצד הערכה מעצבת שונה ממאמצי רפורמה אחרים בבית הספר?
במהלך השנים, ננקטו רפורמות רבות, אולם הערכה מעצבת שונה מרובן בשתי דרכים חשובות.
ראשית, היא משלבת את רוב הידע שנדלה ממחקרים לגבי אופן הלמידה של אנשים ולגבי היישומים הנבחרים עבור מדידה ושיפור הלמידה.

שנית, הערכה מעצבת מתמקדת באינטראקציות יומיומיות בין המורה לבין התלמידים.

המוקד של הערכה מעצבת לגבי עדכון ההוראה משמעו גם שניתן להשתמש בה באופן קונקרטי בגישות חינוכיות אחרות.

מה הופך הערכה להערכה מעצבת?
הערכה מעצבת היא תהליך יותר מאשר תוצר בכך שהיא מתמקדת בגילוי הידע של התלמיד והבנתו את החומר הנלמד במהלך ההוראה.

מה שהופך הערכה להערכה מעצבת אינו כלי מדידה ספציפי שמופעל אלא אופן השימוש שנאסף באמצעות אותו כלי.

הערכה מעצבת היא גם דרך שיטתית עבור המורים והתלמידים לאסוף הוכחה עבור הלמידה, לשתף את התלמידים בהערכה, ולהשתמש בנתונים כדי לשפר את ההוראה ואת הלמידה.

כאשר אתם משתמשים במכשיר הערכה – מבחן, חידון, מאמר או סוג אחר של פעילות בכיתה – כדי למדוד את תהליך הלמידה ואז כדי ליידע את עצמם או את תלמידיכם על ההתקדמות ולהדריך למידה נוספת, אתם עוסקים בהערכה מעצבת.

האם הערכה מעצבת פועלת בכל תחומי התוכן?
הערכה מעצבת אפקטיבית עבור כל תחום תוכן.
ניתן להשתמש בה בשפות, במדעי החברה, במדעים ובמתמטיקה.

כיצד הערכה מעצבת יכולה לתמוך בתכנית הלימודים?
תכנית הלימודים מזהה את התהליך ואת התוצרים של הוראה ולמידה.

הערכה מעצבת יכולה לתמוך בכל הסוגים של תכניות הלימודים על ידי מתן משוב חיוני לגבי מה התלמידים לומדים ועד כמה טוב הם לומדים.
הערכה מעצבת כוללת אסטרטגיות שכל מורה יכול להפעיל על בסיס קבוע בכיתה כדי לעקוב אחר הלמידה.
המורים יכולים אז לשנות את התוכן ואת התוצרים של ההוראה כדי להתאים את הלמידה בהתבסס על ההישג של התלמיד את המטרות של תכנית הלימודים.
בהקשר זה, הערכה מעצבת מנחה את תכנית הלימודים דרך תהליך רפלקטיבי הממוקד בהגשמה של התלמיד את המטרות ואת הסטנדרטים.

כיצד ניתן להשתמש בהערכה מעצבת כדי לבסס סדרי עדיפויות לימודיים?
דרך השימוש העקבי בהערכה מעצבת, המורים יכולים במהירות לאסוף נתונים כדי לקבוע האם התלמידים שולטים במטרות ובסטנדרטים או לבחון האם קיימים פערים בלמידה של התלמידים.

אולם, אם הנתונים של ההערכה המעצבת מציינים שהתלמידים שלכם זקוקים ליותר הוראה או ליותר פרקטיקה, אז אתם עשויים להחליט ללמד מחדש אלמנטים מסוימים או להקצות יותר תרגילים קבוצתיים המכוונים למיומנות מסוימת.

בדרך זו, הערכה מעצבת מנחה את ביסוס סדרי העדיפות עבור הוראה ולמידה.

כיצד ניתן להשתמש בהערכה מעצבת כאסטרטגיית הוראה?
הערכה מעצבת היא הערכה עבור למידה יותר מאשר היא הערכה של למידה.

קיים מגוון של אסטרטגיות ספציפיות המקושרות להערכה מעצבת המתוכננות לאסוף נתונים הקשורים להבנה של התלמיד וליעדים לימודיים נוספים.

אולם יש לזכור כי הרעיון החשוב ביותר הוא שהערכה מעצבת ככלל היא אסטרטגיה מתוכננת המבוצעת כדי לשפר את הלמידה.

כיצד ניתן להשתמש בהערכה מעצבת למתן ציונים?
קיימת מחלוקת לגבי שימוש בהערכה מעצבת לשם מתן ציונים.
המחלוקת מתמקדת באם לתת ציונים לכל התלמידים באופן עקבי בהתאם לרמת ההישגים שלהם או האם לתת ציון לקראת שליטה בסטנדרטים.

מורים המאמינים בכך שמתן הציונים צריך לשקף את הצמיחה לקראת הסטנדרטים, משתמשים בנתונים סלקטיביים של הערכה מעצבת בקביעת הציון של התלמיד.
הם לא מחשיבים כל פעילות מעצבת כחלק מהציון של התלמיד אלא עשויים לפרק לגורמים את הנתונים ששימשו כבוחן ביצועים במהלך ההוראה.
יש לזכור שהתחשבות בנתוני הערכה מעצבת במתן ציונים מסייעת לשקף באופן הוגן את הלמידה של אותם תלמידים שמתקשים בפורמטים מסורתיים של בחינה או חווים חרדת בחינות.
בשורה התחתונה, ניתן להעריך כל דבר, אבל אין צורך לתת ציון לכל דבר, והציונים צריכים לשקף את התוצאות ואת ההתקדמות.

האם הערכה מעצבת יכולה לצמצם את פער ההישגים?
הערכה מעצבת גורמת הן לתלמידים והן למורים להיות מודעים לפערים בידע או בהבנה, מובילה מורים לפנות לתוכן מסוים ומספקת אסטרטגיות למידה נוספות כדי למלא את הפערים הללו, מובילה את התלמידים לקבוע מטרות ולעקוב אחר התקדמותם לקראת השגת המטרות.

מה הקשר בין רובריקות להערכה מעצבת?
רובריקות והערכה מעצבת מבצעות חלק מאותן פונקציות.
כאשר משתמשים בהן בכיתה, רובריקות מסייעות למורים לפקח על ההוראה ועל הלמידה וגם לספק משוב לתלמידים.

הרובריקות מקלות על התלמידים ועל המורים לזהות את השינויים שצריכים להיעשות כדי לעמוד במטרות.
המורים מוצאים שהרובריקות הופכות את ההערכה ליותר אובייקטיבית משום שהעבודה מדורגת רק לפי הקריטריונים הנתונים.


כיצד אני יכול לסייע לתלמידיי להבין הערכה מעצבת?
המטרה של הערכה מעצבת היא ליידע ולשפר, ולא לשפוט.
המחקר מראה כי הערכה מעצבת היא אפקטיבית ביותר עם תלמידים הנמצאים בקצה התחתון של ספקטרום ההערכה.

מורים משלבים הערכה מעצבת משום שהיא משפרת את ההוראה ואת הלמידה.

קישור למאמר באנגלית

ראה גם:

הערכה מעצבת ושיטות ההערכה של הדור הבא: האם אנו מחמיצים הזדמנות?


    לפריט זה התפרסמו 4 תגובות

    הערכה מעצבת יכוטלה להגביר מוטיבציה עבור התלמיד. כאשר מעריכים את עבודתו של התלמיד ולא רק אתת סוף התהליך. הדרך של התלמיד תהיה עם נקודות עגינה של משוב לשם למישה ולא על מסת חומר ומבחן חד פעמי.

    פורסמה ב 17/10/2024 ע״י שקד כהן

    להערכה המעצבת שותפים יחד המורה והתלמיד. לתכנון הלמידה, לדרך והתהליך. התלמיד יכול לשפר את יכולותיו ולראות את השינוי והמורה רואה את ההתקדמות ונותן כלים להתמודדות ולשיפור תוך כדי ולא בסוף כשיש ציון וזה כבר מאוחר מדי. יש כאן שיתוף פעולה והצלחה הדדית.

    פורסמה ב 02/06/2024 ע״י איריס דן

    הערכה מעצבת היא תהליך שבו מורים ותלמידים נעזרים בזמן למידה על מנת להבין את הקשיים והחולשות של התלמידים ולהתאים את השיטות ההוראה והלמידה.
    היא יכולה לצמצם את הפער ההישגים של התלמידים, כמו שכתוב במאמר.
    אני חושבת, אנחנו לא מאחרים עם הפיתוח של הערכה מעצבת. יש הרבה ביתי ספר המלמדים בשיטה וביתי ספר רבים מצטרפים.

    פורסמה ב 21/02/2024 ע״י נטליה מורשוב

    מאמר מעניין. נדרשת עקביות אך לא קשה ליישום.

    פורסמה ב 30/07/2023 ע״י צביה זיגדון
    מה דעתך?
yyya