מה מבינים תלמידי תיכון ישראלים על המגוון הביולוגי? הערכה של תכנית הביולוגיה בתיכון, "הטבע בעולם של שינוי"

What do Israeli high school students understand about biodiversity? An evaluation of the high school biology programme, 'Nature in a World of Change'.

Authors:
Dor-Haim, Shayli
Amir, Ruth
Dodick, Jeff
Source:
Journal of Biological Education; Winter 2011, Vol. 45 Issue 4, p198-207, 10p



מה מבינים תלמידי תיכון ישראלים על המגוון הביולוגי?
הערכה של תכנית הביולוגיה בתיכון, "הטבע בעולם של שינוי"

אחת הבעיות החמורות ביותר שכדור הארץ שלנו עומד בפניהן, הוא משבר המגוון הביולוגי. מדענים ואנשי חינוך שניסו לפתור את הבעיה הזאת, הדגישו את הצורך לחנך אנשים על איך לשמר את המגוון הביולוגי של כדור הארץ. כתרומה קטנה למאמץ הזה, עיצבו החוקרים יחידת לימוד שעוסקת במגוון הביולוגי, -"טבע בעולם משתנה", אשר לאחרונה יושם על 74 תלמידי כיתות י"ב בבית ספר תיכון בישראל, במסגרת לימודי הביולוגיה.

יחידה זו מורכבת משני מרכיבים:

מודול מבוא ואסופה של שלושה מאמרים שנלקחו והותאמו מהספרות המדעית העיקרית.

מאמר זה מתמקד ביישום התוכנית על 25 תלמידים, תהליך הערכה כולל הערכה עצמית של ידע מוקדם באקולוגיה ומבחן מסכם שבדק מושגים בנושאים המרכזיים להבנת המגוון הביולוגי, כמו נישה אינדקס של סימפסון. ניתוח התוצאות של "הפרעות" ברשת מזון (על ידי מינים פולשים) שיקפו חששות דומים שנפוצים גם בקרב הקהילה המדעית.

מתוצאות הערכה זו עולה כי תלמידים עם רקע אקולוגי מוצק יכולים להתמודד בהצלחה עם המושגים החדשים שנרכשו באמצעות המודול ואסופת המאמרים.

הסיכום נכתב ע"י ד"ר גילה אולשר ממכון מופ"ת


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    הייתי מעוניינת לקבל את כל החומר בנושא. האם כיצד זה אפשרי? תודה

    פורסמה ב 25/04/2013 ע״י דינה אגדי
    מה דעתך?
yyya