מה היא כיתה משלבת בחינוך המיוחד ?

כל כיתת לימוד היא כיתה הטרוגנית. יש הבדלים התנהגותיים, קוגניטיביים וחברתיים בין ילד לילד והמורה צריכה להתמודד עם השונות הזאת כל יום. כיתת השילוב היא מיוחדת בזה שהיא כיתה רגילה, בה לומדים ילדים "רגילים", אבל היא קולטת ומשלבת בתוכה גם ילדים שאותרו כבעלי צריכים מיוחדים. עבור ציבור המורים התוצאות של שילוב הן הצורך להתמודד עם כיתה הטרוגנית במלוא מובן המילה.
בכיתת השילוב עובדות שתי מורות: מורה עם הכשרה בחינוך הרגיל ומורה עם הכשרה בחינוך המיוחד. לעיתים קרובות מורים בעלי הכשרה בחינוך הרגיל נתקלים בקשיים לא מעטים כאשר הם צריכים לעבוד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
ברחבי הארץ פועלות כיתות כאלה עם משאבים כספיים ואחרים של החנ"מ. הכיתות הללו פועלות בתוך בתי-ספר רגילים, ובכך מאפשרות מודלים שונים של שילוב הילדים של החינוך המיוחד  עם הילדים "הרגילים" של ביה"ס.
ישנם מספר מודלים של שילוב כאשר בשלב ראשון יש להבחין בין שני מסלולים:
1) שילוב פרטני - ילד "מיוחד" בתוך כיתה "רגילה".
2) שילוב כיתתי - כיתת חנ"מ בתוך מסגרת "רגילה".
השילוב הכיתתי הוא בעצם כיתת חנ"מ שהילדים הרשומים אליה שייכים למערכת החנ"מ וזכאים לכל השירותים של החנ"מ.

בשני המסלולים הללו - הילדים משתלבים בפעילות הבית-ספרית אם באופן כיתתי ואם באופן פרטני, עפ"י מודלים שונים של שילוב.
ישנן גם כתות משולבות, מדובר בכתות בהן שליש מהילדים בעלי צרכים מיוחדים ושני שליש "רגילים" בכתות כאלה אכן עובדות שתי מורות כאשר אחת מהן היא מורה לחינוך מיוחד וכן יש סייעת לכתה.
לרוב מדובר בכתות המשלבות ילדים ליקויי למידה. אך ישנם גם ילדים בעלי צרכים מיוחדים אחרים.
 

    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    שלום רב! אני תלמידה מאולפנאת בני עקיבא בעיר נתיבות.אני עורכת מחקר במדעי החברה נושא:"עמדתן של מורות כלפי שילוב הילד החריג בחברה".נוא נהניתי מהאתר שכם הוא עזר לי מאוד,ואשמח מאוד אם תוכלו לעזור לי לאסוף חומרים.תודה רבה!

    פורסמה ב 30/01/2011 ע״י זוהר ברוך

    שלוםברצוני לדעת למי הסמכות לקבוע באיזה מודל או כיצד יהיה השילוב בתוך ביה״ס האם של המנהל או שזו החלטה של משרד החינוך?תודה

    פורסמה ב 19/08/2015 ע״י אפרת שלו
    מה דעתך?
yyya