מדוע גן חובה אינו צריך להיות כמו בית הספר?

 

 Alison Gopnik. " Why Preschool Shouldn't Be Like School- New research shows that teaching kids more and more, at ever-younger ages, may backfire",Slate, March 16, 2011.

הכותבת היא פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה

מחקר חדש בארה"ב מראה שלימוד ילדים יותר ויותר, בגילאים צעירים יותר, עשוי להוביל לתוצאה לא רצויה

הורים להוטים מלמדים את ילדיהם יותר ויותר בגילאים צעירים יותר ויותר, עד שהם קוראים ספרים לתינוקות בהיותם ברחם. הם לוחצים על המורים להפוך את הפעוטונים ואת גני הילדים לדומים יותר לבתי הספר. כך פועל גם החוק- the 2001 No Child Left Behind Act שמעודד במפורש הוראה מכוונת (direct instruction) יותר בגני ילדים הממומנים
על-ידי המדינה.
כמובן שיש ספקנים, ביניהם חלק מההורים, גננות רבות ואפילו מספר קובעי מדיניות השואלים האם לא צריך לאפשר לילדים קטנים לחקור, לשחק ולגלות. ייתכן שהוראה מכוונת יכולה לסייע לילדים ללמוד עובדות ויכולות ספציפיות, אבל מה לגבי סקרנות ויצירתיות-יכולות שאפילו חשובות יותר ללמידה בטווח הארוך?

שני מחקרים שייצאו בקרוב בכתב העת Cognition-מחקר אחד שנערך על-ידי מעבדה ב- MIT ומחקר אחר שנערך במעבדה באוניברסיטת UC-Berkeley-טוענים כי בעוד למידה מהמורה עשויה לסייע לילדים לקבל תשובה מסוימת מהר יותר, למידה מעין זו גם הופכת אותם לצפויים פחות לגלות מידע חדש לגבי הבעיה וליצור פתרון חדש ובלתי צפוי.
שני המחקרים שנערכו בשתי מעבדות שונות, תוך שימוש בטכניקות שונות, הובילו לתוצאות דומות.
הם מספקים תמיכה מדעית לאינטואיציות של מורים רבים: הוראה מכוונת יכולה להגביל את הלמידה של ילדים צעירים. הוראה היא דרך אפקטיבית מאוד לגרום לילדים ללמוד משהו ספציפי-לדוגמא, שהצינור הזה חורק, או שמעיכה ולאחר מכן לחיצה ולאחר מכן משיכה גורמת למוסיקה להתנגן. אבל היא גם גורמת לכך שהילדים פחות צפויים לגלות מידע לא צפוי ולהסיק למסקנות בלתי צפויות.

מדוע ילדים עשויים להתנהג בדרך זו?
מבוגרים מניחים בדרך כלל שרוב הלמידה היא תוצאה של הוראה ושלמידה ספונטנית וחקרנית אינה רגילה. אבל למעשה, למידה ספונטנית היא בסיסית יותר. סוג זה של למידה מאפשר לילדים ללמוד מהמורים מלכתחילה.

Patrick Shafto, מומחה ללמידת מכונה (machine-learning) ב- University of Louisville ו- Noah Goodman מאוניברסיטת Stanford ועמיתיהם חקרו כיצד אנחנו יכולים לתכנן מחשבים שילמדו לגבי העולם בצורה אפקטיבית כמו ילדים צעירים. עבודה זו היוותה השראה לשני הניסויים שתוארו במאמר. המומחים ללמידת מכונה טוענים שלמידה ממורים דורשת ממך קודם כל ללמוד באמצעות מורים. הידיעה למה לצפות מהמורה היא דבר טוב: היא מאפשרת לך להגיע לתשובות הנכונות בצורה מהירה יותר מאשר בדרך אחרת.

למעשה, שני המחקרים מראים שילדים בני ארבע מבינים כיצד ההוראה פועלת ויכולים ללמוד מהמורים. אבל יש להבין שעולם בטוח יציב ועשיר, עם צמיחה תומכת והזדמנויות רבות לחקירה ולמשחק חשוב ביותר עבור הילדים. ולכן המחברת טוענת כי אין בית ספר לפעוטות .

למאמר באנגלית

 הכותבת היא פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה

המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י מיכל זרזבסקי , מידענית ועורכת תוכן במכון  מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya