לקראת תחושת בטחון בגוף בקרב ילדים: פיתוח ומחקר גישוש של תכנית בינלאומית בהובלת מורים המטפלת בדימוי גוף ובסטיגמה ביחס למשקל ומיועדת לטיפול בילדי בית הספר היסודי

Damiano, S. R. (2018). Achieving body confidence for young children: Development and pilot study of a universal teacher-led body image and weight stigma program for early primary school children, Eating Disorders, 26:6, 487-504

גישות שליליות לדימוי גוף מתפתחות כבר בילדות המוקדמת. הצורך במשאבים בית ספריים שיטפלו בסוגיה זו כבר בשנות הלימודים הראשונות דוחק, ובכל זאת לא קיימת תכנית הוראה מוסדרת עבור המורים על מנת שיוכלו להתמודד עם גישות אלה ולהקל על ילדים צעירים הסובלים מכך.

התכנית המוצגת במאמר זה, ABC-4-YC: Achieving Body Confidence for Young Children, תכנית להשגת בטחון גוף ולמניעת סטיגמה ביחס למשקל בקרב ילדים צעירים, פותחה ונבחנה במסגרת מחקר גישוש (פיילוט). במסגרת המחקר  51 ילדים בגילאים 5-8 רואיינו באשר לעמדותיהם וגישותיהם כלפי דימוי גוף. הילדים עברו שני ראיונות, לפני ואחרי ההתערבות. בנוסף שבעה מורים סיפקו משוב.

התכנית כוללת שלושה שיעורים בני שעה בהנחיית מורים. שלושת השיעורים מתייחסים לשלושה נושאים עיקריים שמטרתם לשפר את דימוי הגוף ואת הסטיגמות המקובלות ביחס למשקל. נושאי המפתח הם:

  1. להעריץ את ההבדלים- לחגוג את השונות בצורת הגוף, בגודלו ובמראהו. חיזוק דימוי הגוף החיובי והביטחון בגוף.
  2. לעודד את הביטחון הגופני- לקדם את הערכתם של הילדים את גופם המיוחד ואת מאפייניו הייחודיים.
  3. לחגוג את גופנו החכם- להכיר באיכויות התפקודיות של הגוף, מעבר לשאלת המראה.

תוכן השיעור מועבר על ידי המורה, בהדרכת מדריך המורים. כל שיעור מתחיל בסיכום השיעור הקודם ומבוא לשיעור הנוכחי. לאחר פתיחה זו בוחר המורה סיפור מתוך מקראת סיפורים ומזמין את התלמידים לשאול שאלות בהתאם לנושאי המפתח. בכל שיעור יש לפחות שאלת דיון אחת שמטרתה לקדם את הדיון בכיתה על נושא המפתח של השיעור. בשיעור הראשון (להעריץ את ההבדלים), למשל, ילדים נשאלים מדוע הם חושבים שהבדלים חשובים. כל שיעור כולל גם פעילות עיקרית. בשיעור השני (לעודד את הביטחון הגופני), לדוגמא, ילדים כותבים את התכונות המיוחדות שלהם על קו מתאר של כף ידם. שיעורים 1 ו-2 מסתיימים עם סיכום של תובנות המפתח של השיעור או עם המסרים המרכזיים שלו, ושיעור 3 מסתיים בסרטון קצר המסכם את כל מסרי המפתח של התוכנית.

ההתערבות הובילה לשיפור משמעותי בהערכת הגוף ובמשובי המורים. תוצאות מחקר ניסיוני זה מספקות תמיכה ראשונית בתכנית ABC-4-YC לשיפור גישות ילדים כלפי דימוי גוף, אך מחקר מעמיק יותר והערכה מקיפה יותר עדיין חסרה.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת

הערכת השפעתה של התערבות קצרה של פעילות יוגה על דימוי הגוף ועל מצב הרוח של ילדים טרום גיל ההתבגרות

השפעת תוכנית ניהול עצמי באינטרנט על שינוי התנהגות לצורך ירידה במשקל בקרב ילדים

גלישה אל מעמקי קהילת פרו-אנה באינטרנט: ניתוח תוכן של בלוגים

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya