לא מקצוע הוראה של מידה אחת המתאימה לכול

מאת: Dan Weisberg

Weisberg, D. (2014). Not a One-Size-Fits-All Teaching Profession. [Web Log Post]. Retrieved from

בהשוואה לעורכי הדין, הניסיון הדרוש והציפיות מהמורים שונים מאוד. במקום להתחיל במשימות בעלות סיכון נמוך והרחבת האחריות שלהם בהדרגה, מצפים מהמורים לעשות הכול מהיום הראשון. אם הם ברי מזל, הם זכו לאפשרות קצרה להוראת סטודנטים או להוראה בבית ספר קיץ לפני שנטלו פיקוד על הכיתה שלהם. והוראה היא מורכבת ומאתגרת בדיוק כמו מקצועות אחרים.

מורים מעולים עושים הרבה יותר מאשר להעסיק תלמידים במהלך זמן השיעור. הם מתכנני שיעור מעולים; הם מומחים לזיהוי תוכן מאתגר לתלמידיהם; הם מנתחים נתונים להבנת התקדמות התלמיד; הם יודעים כיצד לעצב הערכות החושפות באם התלמידים שולטים בחומר; הם מיומנים בשמירה על כך שההורים יהיו מעודכנים ומעורבים בחינוך ילדיהם; הם עושים שימוש בשיעורים מפסיכולוגיה התפתחותית כדי לבסס קשרים אישיים גם עם התלמידים המאתגרים ביותר; ועוד ועוד.

העובדה שדורשים ממורים להצטיין בכל התחומים הללו מהיום הראשון ללא צוות תמיכה היא סיפור ישן מאוד ומתסכל. קיים שפע של פתרונות מוצעים, אך השאלה שכמעט אף פעם אינה נשאלת היא האם זה ריאלי לחשוב שנוכל אי פעם למצוא או לפתח מיליונים של מורים שהם מעולים בכל ההיבטים הרבים של ההוראה.

יכולה להיות דרך אחרת. דמיינו בית ספר שבו אחריות המורה היא בדיוק מה שאנו חושבים שהיא צריכה להיות: להבטיח שכל התלמידים מקבלים את מה שהם זקוקים לו כדי להצליח. ובמקום לעשות הכול בעצמם כדי שזה יקרה, כמו אנשי מקצוע אחרים, הם מנהלים צוות: מתכנן שיעור, אוצר תוכן, מומחה למעורבות הורית, מנתח נתונים, מעצב הערכה, מומחה לחינוך מיוחד, אולי אפילו בודק שיעורי בית.

מבנה כזה ישרת מטרות מרובות. ראשית, הוא יאפשר למורים להתמקד באחריות המרכזית שלהם. מורים יוכלו להקדיש את החלק הארי מזמנם לניסוח ולהוצאה לפועל של אסטרטגיות הוראה המתוכננות למלא את צרכי התלמיד האינדיבידואלי, תוך האצלת סמכות למילוי משימות כמו השלמת ניירת או תכנון שיעורים אינדיבידואליים אשר ייתכן שאינם כה קריטיים.

גישה זו תיצור גם מסלול מקצועי אמיתי כלפי הוראה, הפתוח לטווח מגוון של מחנכים שאפתניים. מישהו שאך יצא ממוסד להשכלה גבוהה עם תואר בכלכלה עשוי להתאים בדיוק לניתוח נתוני תלמיד; מישהו עם ניסיון בניהול עסק קטן עשוי להיות מומחה למעורבות הורית מושלם. ובעוד שמומחים אלה יהיו מועסקים בתפקידים ברמת כניסה למערכת, תהיה להם הזדמנות ללמוד את המלאכה ממורה אמן—המורה—שהוא מנהיג הצוות ואחראי להבטיח את התוצאה הסופית: הצלחת התלמיד.

חשוב באותה מידה, מודל זה יסייע לחיזוק היוקרה של מקצוע ההוראה. במקום משרה ברמת כניסה למערכת, זה עשוי להיות השיא של הקריירה, המערב אחריות לניהול צוות גדול.

למאמרון המלא באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya