כיצד תופסים מורי יסודי את תעודת ההערכה
Bayindir, N., Sevi, L., & Cukurcalioglu, A. (2016). Primary school teachers’ perceptions of school report. Participatory Educational Research, 2, 157-172
מחקר זה בחן כיצד 190 מורי בתי ספר יסודיים בתורכיה תפסו את תעודת ההערכה המחולקת לתלמידים באמצע השנה.
רוב המורים רואים בתעודת אמצע השנה כלי שמסייע להעריך את התלמידים ומעידים כי רוב התעודות משקפות היבטים חיוביים. עם זאת, הם מודים כי התעודה מודדת הצלחה וכישלון דרך ציונים מספריים. מכאן, שתלמיד שקיבל תעודה מצוינת חש מוצלח ומוערך, בזמן שמי שהשיג ציונים נמוכים, נשאב לתוך מנגנון של פסיכולוגיה מתגוננת. בשני המקרים, התעודה עלולה להשפיע על התלמידים בצורה שלילית.
לא פחות חשוב, תעודות הערכה עלולות להוביל הורי תלמידים לציפיות-שווא, חששות, פחדים, ביקורת, ענישה ואף הלקאה עצמית.
החוקרים המליצו להיערך לחלוקת התעודות בצורה הבאה:
- על המורים להבהיר לתלמידים ולהורים כי התעודה היא רק נקודה במסלול ארוך.
- מוסדות להוראת חינוך צריכים לספק הכשרה תאורטית ופרקטית של תהליכי הערכת תלמידים בכלל ומתן תעודות הערכה בפרט.
- מלבד הנתונים הסטטיסטיים, התעודה צריכה לכלול: שבחים, הצעות לשיפור, גרפים של התקדמות, הנחיות להורים, הערכה מילולית של המורה ומטרות עתידיות.
לקריאה נוספת
מסכימה עם המלצות החוקרים