יומן קריאה בבתי ספר יסודיים : יוזמות וכיוונים
יומן קריאה בבתי ספר יסודיים : יוזמות וכיוונים
בתי ספר יסודיים המטפחים את יכולות הקריאה של תלמידים משתמשים במתכונת של יומן קריאה אותו מנהלים, עורכים ומגישים התלמידים כחלק מטיפוח הוויית הקריאה בכיתה. מוצגים בסקירה כמה יוזמות מעניינות להפעלת תלמידים בקריאת ספרים בסביבה רגילה ובסביבה דיגיטאלית. דוגמא מומלצת לגיבוש דף הנחייה ליומן קריאה פיתחה המורה ינית מנשה מביה"ס "חופית" באשדוד המפעילה את תלמידיה גם באמצעות הפורום הכיתתי באינטרנט . ההכוונה מיועדת לתלמידי כיתה ה' והיא מוצגת בפורום הכיתה באינטרנט כדלקמן :
שער
תוכן עינינים
1.ת.ז. לספר
שם ספר, שם הסופר ,שם המאייר,שנת הוצאה ושם ההוצאה. (5 נקודות)
2.כתיבת תולדות חיים.
כתיבת תולדות חיים בצורה קצרה ועניינית.
(5 נקודות)
3.תוכן הספר :
בכתיבת פרק זה כללת דמויות , מקום התרחשות, זמן ההתרחשות בעיה מרכזית ופתרון הבעיה.
20(נקודות)
4.אפיון דמות ראשית:
פתיחה ,קביעת תכונות (3)על פי התנהגות מעשים, הסבר ודוגמאות מן הספר
(20נקודות)
5.המלצה על הספר :
כללת רקע על הספר
נקטת עמדה /טענה
נימקת המלצתך.
(10נקודות)
6.קטע מן הספר
כתיבת קטע מן הספר
ציטוט מן הספר תיאור הקטע במילים אישיות
נימוק לבחירת הקטע
(10 נק')
7.כתיבת מכתב :
כתיבה על פי מבנה המכתב תיאור האירוע והסבר הבחירה.
(10 נקודות)
8.רפלציה
(10 נקודות)
9אירגון ,סדר ועמידה בזמנים.
(10 נקודות)
מועד הגשה- 20.12.09 יום ראשון
קרדיט : ינית מנשה
ראה גם :
במחוז דרום מופעלות שלוש יוזמות מתוקשבות שהמוקד בכל אחת מהן הוא החינוך הלשוני. במרכז ההדרכה המחוזי בבאר שבע פועלת היוזמה "טיפוח הכתיבה בסביבה מתוקשבת בכיתות א-ב". היוזמה המופעלת בערד עוסקת בחינוך הלשוני בכיתות ג', ובאשדוד כותבים התלמידים "יומן קריאה דיגיטאלי".
כיוון נוסף שמתפתח בבתי ספר בארץ : בלוג יומני קריאה
בלוג יומני קריאה: תלמידי הכיתה כותבים בלוגים כיומני קריאה, במקום לכתוב יומני קריאה שרק המורה מקבלת וקוראת. הבלוגים כיומני הקריאה יתפרסמו על דפי הרשת, ויוכלו להוות מקור לשיתוף בין תלמידי הכיתה, כך שתלמידים יוכלו לקרוא את יומני הקריאה של חבריהם ואף להגיב אליהם.היתרונות הינן גם של התלמיד שמפרסם את יומן הקריאה שלו בכך שמקבל הד מהמורה ומהתלמידים והן מהצד של התלמידים שקוראים את יומן הקריאה של חבריהם בכך שלומדים מעבודת חבריהם ומהתגובות של שאר התלמידים.
ראה גם :
מטרת תבנית זו היא להפעיל את התלמידים בכתיבת יומן קריאה באמצעות הפורטל. פעילות יומן קריאה היא פעילות שמתרחשת לעיתים קרובות בבתי הספר היסודיים; עצם כתיבתו של היומן ופרסומו בפורטל מטרתו לאפשר שיתוף בתכנים, הערכת עמיתים והנעה בכתיבה ובקריאה.
לצורך כך נבחר מודל הבלוג: מודל זה מאפשר כתיבת יומן אישי שמתפרסם באתר, כאשר יש אפשרות תגובה הן מצד המורה והן מצד התלמידים.
ראה גם :
הדרך המתוקשבת של ביה"ס הוברמן בפ"ת לעידוד קריאה
"יצרנו אתר ייעודי באמצעות מרחב MOODLE לכלל תלמידי בית הספר, מורים והורים.
ההנחיה לתלמידים,מורים, הורים היא לעדכן פרטים על הספר שקראתי לרשימת הספרים ובמיוחד את המשמעות של הספר עבור הקורא .
רשימות רבות הצטברו בפעילות זו, כאשר המשתמשים יכולים בנוסף לעדכון, לדרג ספרים ו/או להוסיף הערות המתייחסות לספר מנקודת מבטם האישית.
כמו כן, ניתן לצפות ברשימות העדכונים על פי סיווגים שונים (כיתות, הורים, מורים)כאשר ההורים והמורים הם חלק מקהילת הקוראים" (אורית קדוש , בית ספר הוברמן ) .
ההנחיה לתלמידים,מורים, הורים היא לעדכן פרטים על הספר שקראתי לרשימת הספרים ובמיוחד את המשמעות של הספר עבור הקורא .
רשימות רבות הצטברו בפעילות זו, כאשר המשתמשים יכולים בנוסף לעדכון, לדרג ספרים ו/או להוסיף הערות המתייחסות לספר מנקודת מבטם האישית.
כמו כן, ניתן לצפות ברשימות העדכונים על פי סיווגים שונים (כיתות, הורים, מורים)כאשר ההורים והמורים הם חלק מקהילת הקוראים" (אורית קדוש , בית ספר הוברמן ) .
yyya
אשמח להוסיף לרשימה את האופן בו בחרנו לעודד קריאה בבית הספר הוברמן בפתח תקווה.יצרנו אתר ייעודי באמצעות מרחב MOODLE לכלל תלמידי בית הספר, מורים והורים.ההנחייה לתלמידים,מורים, הורים היא לעדכן פרטים על הספר שקראתי לרשימת הספרים ובמיוחד את המשמעות של הספר עבור הקורא .רשימות רבות הצטברו בפעילות זו, כאשר המשתמשים יכולים בנוסף לעדכון, לדרג ספרים ו/או להוסיף הערות המתייחסות לספר מנקודת מבטם האישית.כמו כן, ניתן לצפות ברשימות העידכונים על פי סיווגים שונים(כיתות, הורים, מורים)כאשר ההורים והמורים הם חלק מקהילת הקוראיםולהלן הקישור:http://www.tikshuv.org.il/moodle/course/view.php?id=474אורית קדושבית ספר הוברמן