טכנולוגיה והערכה של מיומנויות חשיבה מסדר גבוה


ד"ר תמר אבירם

כדי למדוד מיומנויות חשיבה מסדר גבוה כדאי לשלב את הטכנולוגיה בתהליך ההערכה. כך עולה מהמחקר של Yigal Rosen ו-Maryam Tager שהוצג בכנס ה-IAEA שנערך לאחרונה בישראל.

במסגרת המחקר הוצגה בפני 190 תלמידים בני 14 (מארצות הברית, בריטניה, סינגפור ודרום אפריקה) דילמה - האם להכניס חלב אורגני לקפיטריה של בית הספר, והם היו צריכים לקבל החלטה ולכתוב המלצה לגביה על סמך מידע במגוון אתרי אינטרנט. על התלמידים היה למיין את האתרים השונים, לנתח את המידע המוצג בהם, לאסוף טענות ועובדות, לארגן אותן ולקשר ביניהן, להחליט מה חשוב ורלוונטי לצורך בחירת החלופה המועדפת ולכתוב המלצה לגביה. משימה כזאת משלבת מיומנויות של המאה ה-21, כמו חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, ניתוח והערכת מידע וכן בניית טיעון.

למאמרון המלא


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    מצויין

    פורסמה ב 27/10/2021 ע״י נעים

    שלום רבקראתי את המאמר ומאד עניין אותי הנושא.אני מעוניין לשתף את הקוראים בבלוג על ניסיוני בתחום הדומה לזה של שיתוף טכנולוגיה בהערכה ומדידה. אבל אני משתף את הקוראים במקום מיוחד מאד בתלמוד תורה (חיידר) של אחד החסידיות הגדולות בארץ (בתלמוד תורה זה לומדים למעלה מ 1100 תלמידים במקום אחד).גילוי נאות : חזרתי בתשובה לפני 37 שנים. לפני כ 3 שנים יצאתי לפנסיה מוקדמת והתחלתי ללמוד לתואר ראשון בחינוך נכנסתי בהתנדבות לפקח על כל המורים ("מלמדים") אשר עסקו בהוראת מקצועות ה"חול" דהיינו מתמטיקה ,היסטוריה , גאוגרפיה לשון חיבור ודקדוק וכו'תוך כדי למידת הנושא של הפיקוח ראיתי את החוסר בנושא הערכה ומדידה הן של התלמידים והן של המורים.כתבתי תוכנה מיוחדת אשר עסקה בפועל בניתוח ומדידת הישגים של התלמידים. להפתעתי באופן עקיף נוצרה מעין מדידה ממוחשבת של הישגי המורים וזאת תוך כדי ניתוח והשוואת ממוצע ציונים כיתתי של אותו נושא באותו מקצוע .לא רק זאת, אלא גם מערכי השיעור החלו להשתפר ונוצרה מעין תחרות סמויה בין המלמדים, ובסופו של התהליך חלה עליה משמעותית באיכות הדידקטיקה של המורים ובאיכות הלמידה של התלמידיםאורי מילר

    פורסמה ב 13/05/2014 ע״י אורי מילר

    שלום אוריאני יועצת חינוכית מקריית שמונהאמנם לא עובדת כלל עם האוכלוסיה הדתיתאך נראה לי שכל המורים וכל התלמידים (בעולם) זקוקים לכלים בהערכה ומדידה. לעיתים בביה"ס בו אני עובדת יזמינו הורים לשיח והמורה נותן הערכה שמבוססת על תחושות במקום על ידע. אותו דבר יכול להתרחש כאשר מורה יתיעץ איתי בנוגע לכתה באופן כללי או לתלמיד באופן פרטי. היכולת לגשת לנתונים עוזרת לקרוא את המפה נכון יותר והגון יותרמתארת לעצמי שבקהילות בהם אתה עוסק יש קושי כפול: בודאי מורים רבים מכירים באופן אישי את התלמידים או משפחות התלמידים מצב מעולה אבל מקשה מאד בהערכה ומדידה בגלל ההיכרות האישיתכתיבת תוכנה שמודדת השגי תלמידים פשוטה וברורה לשימוש המורים בודאי תורמת הן ברובד הפדגוגי והמקצועי וגם ברבדים של קשר אישי

    פורסמה ב 14/05/2014 ע״י רותי מלמד
    מה דעתך?
yyya