חמש שאלות אפקטיביות שמורים יכולים לשאול את תלמידיהם

Rebecca Alber. 5 Powerful Questions Teachers Can Ask Students . October 31, 2013. 


רבים יסכימו שכדי שתתקיים בכיתה חקירה טובה, המורה, בין היתר, צריך להיות מומחה בשאילת שאלות אסטרטגיות, ולא רק בשאילת שאלות מתוכננות היטב אלא גם שאלות שיובילו את התלמידים להעלות שאלות בעצמם.
המחברת למדה בשנת ההוראה הראשונה כי יש לאפשר לתלמידים זמן לחשוב על השאלות לאחר ששאלה אותם.
בנוסף, במהלך השנים, היא למדה לשאול שאלות טובות יותר.


שמרו על פשטות
המחברת למדה גם במהלך השנים ששאילת שאלות ישירות ובמלים פשוטות יכולה להיות אפקטיבית כמו שאילת שאלות מורכבות.
על כן, אם אתה מורה חדש או אפילו מורה בעל וותק אבל שיודע ששאילת שאלות היא תחום שבו אתה מעוניין להשתפר, התחילו מחר בחמש השאלות הבאות:

1. מה אתה חושב?
השאלה מפריעה לנו לומר יותר מדי.
יש מקום להוראה ישירה שאמצעותה אנו נותנים לתלמידים מידע אולם אנו תמיד צריכים לשאוף לאזן זאת עם מתן הזדמנויות רבות לתלמידים להבין את המידע החדש וליישמו תוך שימוש בסכמה שלהם ובהבנה שלהם.

2. מדוע אתה חושב כך?
לאחר שהתלמידים שיתפו אתכם במה שהם חושבים, שאלת המשך זו דוחפת אותם לספק הנמקה לתשובה שלהם.

3. איך אתה יודע את זה?
כאשר שאלה זו נשאלת, התלמידים יכולים לקשר בין הרעיונות והמחשבות שלהם לבין דברים שהם חוו, קראו וראו.

4. אתה יכול לספר לי יותר?
שאלה זו יכולה לעודד את התלמידים להרחיב את חשיבתם ולשתף אתכם בהוכחה נוספת לרעיונותיהם.

5. אילו שאלות עדיין יש לך?
שאלה זו מתירה לתלמידים להעלות שאלות משלהם לגבי מידע, רעיונות או הוכחה.
בנוסף לשאילת תלמידיכם שאלות באופן שגרתי, וודאו שאתם מספקים להם זמן לחשוב על השאלות.
מתן זמן לחשיבה על התשובות ישתנה בתלות בגיל, בעומק החומר, וברמת הנוחות של התלמידים. דאגו להישאר בשקט ולהמתין לידיים שיתרוממו למתן תשובות.

בנוסף, דאגו לשנות את טון קולכם כך שהוא יישמע כמו שאלה ולא כמו הצהרה.
כאשר אנו אומרים דבר מה בצורה הצהרתית, זה לעתים קרובות בטון אחד ובקול קבוע.
מצד שני, יש קצב קליל בקול שלנו כאשר אנו שואלים שאלות.

כדי לעזור לתלמיד להרגיש בנוח יותר עם מתן מענה לשאלות ושאילת שאלות בעצמם, אתם יכולים להשתמש בפיגום: שאלו שאלה, המתינו, ואז הזמינו את התלמידים לדבר עם שכנם ראשית לפני שיביעו את דעתם לפני כל הכיתה.
זה מאפשר לכולם להשמיע את דעתם וגם לתת להם סיכוי להתנסות בתשובותיהם לפני שהם משתפים בדעתם את כל הכיתה.
קישור למאמר באנגלית

ראה גם:
6 דרכים יצירתיות לשאול שאלה

הלומדים צריכים לפתח את השאלות החיוניות שלהם


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    סופרמן 2

    פורסמה ב 23/07/2019 ע״י סופרמן 2
    מה דעתך?

Rebecca Alber. 5 Powerful Questions Teachers Can Ask Students . October 31, 2013. 


רבים יסכימו שכדי שתתקיים בכיתה חקירה טובה, המורה, בין היתר, צריך להיות מומחה בשאילת שאלות אסטרטגיות, ולא רק בשאילת שאלות מתוכננות היטב אלא גם שאלות שיובילו את התלמידים להעלות שאלות בעצמם.
המחברת למדה בשנת ההוראה הראשונה כי יש לאפשר לתלמידים זמן לחשוב על השאלות לאחר ששאלה אותם.
בנוסף, במהלך השנים, היא למדה לשאול שאלות טובות יותר.


שמרו על פשטות
המחברת למדה גם במהלך השנים ששאילת שאלות ישירות ובמלים פשוטות יכולה להיות אפקטיבית כמו שאילת שאלות מורכבות.
על כן, אם אתה מורה חדש או אפילו מורה בעל וותק אבל שיודע ששאילת שאלות היא תחום שבו אתה מעוניין להשתפר, התחילו מחר בחמש השאלות הבאות:

1. מה אתה חושב?
השאלה מפריעה לנו לומר יותר מדי.
יש מקום להוראה ישירה שאמצעותה אנו נותנים לתלמידים מידע אולם אנו תמיד צריכים לשאוף לאזן זאת עם מתן הזדמנויות רבות לתלמידים להבין את המידע החדש וליישמו תוך שימוש בסכמה שלהם ובהבנה שלהם.

2. מדוע אתה חושב כך?
לאחר שהתלמידים שיתפו אתכם במה שהם חושבים, שאלת המשך זו דוחפת אותם לספק הנמקה לתשובה שלהם.

3. איך אתה יודע את זה?
כאשר שאלה זו נשאלת, התלמידים יכולים לקשר בין הרעיונות והמחשבות שלהם לבין דברים שהם חוו, קראו וראו.

4. אתה יכול לספר לי יותר?
שאלה זו יכולה לעודד את התלמידים להרחיב את חשיבתם ולשתף אתכם בהוכחה נוספת לרעיונותיהם.

5. אילו שאלות עדיין יש לך?
שאלה זו מתירה לתלמידים להעלות שאלות משלהם לגבי מידע, רעיונות או הוכחה.
בנוסף לשאילת תלמידיכם שאלות באופן שגרתי, וודאו שאתם מספקים להם זמן לחשוב על השאלות.
מתן זמן לחשיבה על התשובות ישתנה בתלות בגיל, בעומק החומר, וברמת הנוחות של התלמידים. דאגו להישאר בשקט ולהמתין לידיים שיתרוממו למתן תשובות.

בנוסף, דאגו לשנות את טון קולכם כך שהוא יישמע כמו שאלה ולא כמו הצהרה.
כאשר אנו אומרים דבר מה בצורה הצהרתית, זה לעתים קרובות בטון אחד ובקול קבוע.
מצד שני, יש קצב קליל בקול שלנו כאשר אנו שואלים שאלות.

כדי לעזור לתלמיד להרגיש בנוח יותר עם מתן מענה לשאלות ושאילת שאלות בעצמם, אתם יכולים להשתמש בפיגום: שאלו שאלה, המתינו, ואז הזמינו את התלמידים לדבר עם שכנם ראשית לפני שיביעו את דעתם לפני כל הכיתה.
זה מאפשר לכולם להשמיע את דעתם וגם לתת להם סיכוי להתנסות בתשובותיהם לפני שהם משתפים בדעתם את כל הכיתה.
קישור למאמר באנגלית

ראה גם:
6 דרכים יצירתיות לשאול שאלה

הלומדים צריכים לפתח את השאלות החיוניות שלהם


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    סופרמן 2

    פורסמה ב 23/07/2019 ע״י סופרמן 2
    מה דעתך?