חמש דרכים שבהן מורים יכולים להשתמש בטכנולוגיה כדי לסייע לתלמידים

West, D.M. and Bleiberg, J. (2013). Five Ways Teachers Can Use Technology to Help Students. Brookings institution, Washington

תומס אדיסון אמר פעם: "עוד מעט כבר לא יהיו ספרים בבית הספר". הוא אמר זאת לפני למעלה ממאה שנה, וטעה. מערכת החינוך לא הרבתה להשתנות במאה האחרונה. אף שהתפתחויות טכנולוגיות הביאו למהפכה בדרך שבה אנשים מתקשרים ולומדים, מערכת החינוך נותרה בעיקרה כפי שהיתה כשסיפקה את צורכיהן של החברה החקלאית והחברה התעשייתית. כך למשל, יום הלימודים הקצר וההפסקה בקיץ נועדו לאפשר לילדים לעבוד בחוות המשפחתיות. בתי הספר ממשיכים לשמר את המנטליות התעשייתית המובילה לקיבוץ ביחד של תלמידים בכיתות משותפות על בסיס גילם, בלי קשר ליכולותיהם השונות.

הסיבה שהטכנולוגיה לא הביאה לשינוי משמעותי בבתי הספר היא שהדרך שבה בתי הספר מנוהלים ומפוקחים מבודדת אותם מהשיבוש שהטכנולוגיה יוצרת בארגונים אחרים. הממשל מפקח על בתי הספר אולי יותר מאשר על כל מוסד אחר. רגולציה הדוקה זו מעניקה זכות וטו לשחקנים רבים מאוד במערכת, ומגבילה את ההשפעה של טכנולוגיות חדשות.

כדי להתגבר על חסמים אלה, יש לשכנע את המורים שהטכנולוגיה תעצים אותם ותסייע לתלמידים. לשם כך, ניתן לפעול בחמש דרכים שיביאו להטמעה מוצלחת של טכנולוגיה בבתי הספר:

  1. להשתמש בטכנולוגיות שמעצימות מורים, ולא בכאלה שמסיחות את הדעת ופוגמות בתשומת הלב ובקשב שהתלמידים מפנים אל המורים.
  2. לשלב את הטכנולוגיה כתוצאה של תכנון ארוך טווח, ולא לאמץ ולזנוח חדשות לבקרים טכנולוגיות שונות, מה שיביא לחוסר יציבות ולחוסר ודאות.
  3. להפסיק לחשוש מטכנולוגיות בקוד פתוח. לא נכון כי טכנולוגיות חינוכיות הן יקרות ומסובכות. טכנולוגיות בקוד פתוח הינן יציבות, בטוחות ותואמות פלטפורמות אחרות. פעמים רבות יש קהילות גדולות שמשתמשות במוצר או תוכנה בקוד פתוח, וקהילות אלה מספקות תמיכת לקוחות ברמה גבוהה. המגזר העסקי מרבה להשתמש במוצרים ושירותים בקוד פתוח, ואין סיבה שמערכת החינוך לא תוכל לעשות זאת בהצלחה.
  4. להשתמש בתלקיטים חינוכיים מקוונים כדי להעריך את ביצועי התלמידים. תלקיטים אלה מאפשרים לתלמידים להפגין יצירתיות והתקדמות בתחומים קשים למדידה. תלקיטים אלה גם מספקים הזדמנות לערוך מחקרים נרחבים וניתן לשלב בהם מוסיקה, וידיאו ומרכיבים אינטראקטיביים נוספים.
  5. לקבוע סטנדרט אחיד לאימוץ הטכנולוגיה. סטנדרט אחיד כזה ימנע כפילויות וסתירות בהנחיות. אימוץ כללי של תקנים משותפים יקל על אימוץ הטכנולוגיה ויחסוך קשיים רבים.

 

למאמר המלא

לקריאה נוספת

פדגוגיה מוטת עתיד: מגמות, עקרונות, השלכות ויישומים

חקירת גורמים המשפיעים על חוללות עצמית בלימודים מקוונים: סקירה שיטתית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya