חינוך מיוחד בפנימיות: האם בעלי חיים עשויים לעזור?

Thigpen, Sally E., Ellis, Stephanie K. and Smith, Rebecca G. (2018). "Special Education in Juvenile Residential Facilities: Can Animals Help?," Essays in Education: Vol. 14 , Article 20

 ילדים עם קשיים רגשיים ובעיות התנהגות (EBD- Emotional Behavior Disorder) שייכים לאחת מהקבוצות בעלות הסיכון הגבוה ביותר לנשירה לפני תום בית הספר התיכון. לעתים קרובות ילדים ונערים אלה מתחנכים בפנימיות. אחת מהפנימיות הללו, "ארובות ירוקות" (Green Chinneys), הממוקמת בניו יורק, השכילה לשלב בעלי חיים בתוך סביבת הטיפול בהצלחה יתרה ובזה ייחודה. "ארובות ירוקות" הוא קמפוס המכיל בית ספר ופנימייה המיועדים לילדים עם צרכים מיוחדים: ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עם בעיות התנהגות, הפרעות נפשיות ועוד.

בעלי החיים הרבים הנמצאים במקום, בהם חיות משק, מכרסמים וציפורי טרף, חלקם נמצאים במקום בתכנית שיקום והחזרה לטבע, מסייעים בתכנית הטיפולית בכמה אופנים שתכליתם לשפר את איכות החיים ולדאוג לרווחתם הרגשית והפיזית של החיים בפנימייה. בליווי הצוות, מגיעים הנערים לחווה באופן סדיר ולוקחים חלק משמעותי בטיפול בבעלי החיים. יחד עם המדריכים הם מאכילים, מנקים, מעניקים טיפול רפואי וחושבים על דרכים להיטיב את חיי בעלי החיים.

יש לזכור כי על פי רוב, לילדים שמגיעים למקום כמו "ארובות ירוקות" אין היסטוריה של מגע וקשר עם בעלי חיים ולכן לעתים ההתחלה אינה קלה אך לאחר תקופה קצרה רובם מקבלים את החי והטבע כחלק בלתי נפרד מעולמם.

מאמר זה מתאר את הצרכים והדרישות הראויים על מנת לעשות שימוש בבעלי חיים במגורים טיפוליים. המאמר דן גם במגבלותיהן של תכניות מעין אלה ומציג ממצאים ממחקר על טיפול בעזרת בעלי חיים או פעילויות בעזרת בעלי חיים (AAT or AAA). באמצעות תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרנדר (1999) מציעים החוקרים תובנות אודות האופן שבו טיפולים אלה עשויים לשפר את האינטליגנציה של ילדם עם בעיות התנהגותיות ורגשיות, וילדים בעלי צרכים מיוחדים.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

להכניס לכל כיתה כלוב של תוכי

שימוש בצילום דיגיטלי בפרויקט סי"ח (סטודנט–ילד–חיה)


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    בפנימיות רבות בישראל ניתן למצוא פינת חי מפותחת שנותנת לילד/ה או לנער/ה מקום שבו יוכלו להביע ולחלוק רגשות כמו אהבה, מסירות, שמחה -שלעתים קרובות אינם יכולים לחלוק עם בני אנוש. לדעתי תראפיה בעזרת בעלי חיים היא אחת הטכניקות החשובות שיש כיום.
    misgarot.org

    פורסמה ב 01/04/2020 ע״י רפאל נחום
    מה דעתך?
yyya