חינוך לשינוי

יורם אורעד מפנה זרקור בבלוג המרכזי של רשת שלובים לנושא השינוי והחינוך להתמודדות עמו: "מערכת החינוך מייצרת ומניפה לעתים קרובות דגלים חדשים. חלקם הם ביטוי לצרכים הנובעים מהשינוי העז והמהיר שהחברה עוברת: פיתוח מיומנויות המאה העשרים ואחת (מונח לא מתאים לטעמי), הבנת האחר ולימודי מתמטיקה 5 יחידות לימוד. האם יכול להיות שהגיע הזמן לעסוק בדבר עצמו, אותו הדבר שאחראי לפחות לחלק מן הדגלים - עצם השינוי עצמו? השינוי הזה הוא כה דרמטי, כה עז וכה מהיר והוא נמשך כבר זמן כה ממושך, עד שאני תוהה מדוע עד כה לא התייחסנו אליו".

"העולם שלנו מתאפיין בשינויים עזים, דרמטיים ומהירים ביותר, שקצבם הולך ומתגבר. במצב זה יש לחינוך תפקיד מכריע שצריך לבוא לביטוי בתכנון ויישום תהליכים חינוכיים שבהם תלמידים ילמדו כיצד לזהות שינויים, לשער את השלכותיהם ולשנות דפוסי חשיבה. אחד מתפקידיו של חינוך כזה הוא למידה כיצד לצאת מהדפוסים הקיימים שקיימת נטייה כל כך טבעית להישאר בהם. במסגרת חינוך כזה התלמידים צריכים ללמוד איך לעשות שינוי בתוך עצמם, להבין מה משפיע באופן היעיל ביותר על השינוי ועוד".

תכניות לימודים מתאימות, שייבנו על ידי מוסדות ממשלתיים או גופים אחרים ותשתיות מתאימות שיישמו אותן, וכמובן הכשרת מורים מתאימה, שהיא גורם קריטי בהקשר זה, עשויים לשרת היטב את העניין. זאת, בתנאי שהן ייבנו מתוך התבוננות אמיצה בעצם השינוי, בהבנתו ובהחלטות שקולות כיצד להטמיע חינוך לשינוי. גם תכניות הלימודים, התשתיות והכשרת המורים עצמן צריכות להיות נתונות לשינויים בהתאם לצורך ובמהירות, תוך הקשבה מתמדת לגורמים השונים במערכת החינוך".

למאמרון המלא של יורם אורעד ברשת שלובים

ראו גם:

לחנך לקראת קריירות בלתי קיימות

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya