הקשר בין פעילויות לימוד תוך כדי תנועה לבין שיפור בהישגים לימודיים בנושא זוויות

 מקור וקרדיט :
 
שובל, אלה. " הקשר בין פעילויות לימוד תוך כדי תנועה לבין שיפור בהישגים לימודיים בנושא זוויות, " דפים, גיליון מס' 47, תשס"ט 2009, ע"ע 185-211.
 
 
 המחקר בדק את הקשר בין פעילויות לימוד המתרחשות תוך כדי תנועה של הגוף לבין שיפור בהישגים לימודיים בנושא זוויות. פעילויות הלימוד הן: מפגש פיזי עם הסביבה הנלמדת, הסתייעות בהמחשה חזותית- תנועתית, אינטראקציה חברתית- תנועתית, אינטראקציה חברתית-מילולית, שהות בפעילות לימוד של תנועה, התנהגויות שאינן למטרות לימוד.
במחקר השתתפו 261 לומדים משמונה כיתות ב' ו-ג' משישה בתי ספר. בקבוצת הניסוי היו 158 לומדים מחמש כיתות. קבוצות הביקורת מנתה 103 לומדים משלוש כיתות ג'. נמצא שקבוצת המחקר, שהתנסתה בלימוד בעזרת תנועה, הגיעה להישגים גבוהים יותר במובהק בלימוד נושא הזוויות בהשוואה לקבוצת הביקורת, שלמדה נושא זהה בדרך המקובלת. כמו כן, נמצא מתאם חיובי מובהק בין המשתנים של פעילויות הלימוד לבין השיפור בהישגים הלימודיים.
  
השיטה
 
המחקר הוא מחקר שדה שבדק פעילויות לימוד בתנועה שמטרתן לשפר את הישגי הלומדים. במהלך לימוד הנושא "זוויות" בגיאומטריה. הבדיקה נערכה באמצעות תצפיות מובנות על כל לומד בתהליך הלימוד של קבוצת הניסוי, שלמדה את נושא הזוויות באמצעות תנועה. לבדיקת היעילות המהלך כולו נערכה השוואה של שיפור הישגים בין קבוצת הניסוי לבין קבוצת ביקורת, שלמדה את הנושא בדרך המקובלת המשלבת הסבר פרונטאלי של המורה ותרגול בחוברת עבודה.
 
דיון
 
מטרת המחקר הייתה לבדוק אם לימוד בעזרת תנועה של הגוף משפר את הישגי הלמידה העיונית בנושא זוויות, ומהם התהליכים – פעילויות הלימוד – המשפיעים על שיפור זה. ממצאי המחקר מצביעים על כך שילדים בכיתות ב' ו-ג' בבית ספר יסודי, הלומדים את נושא הזוויות בעזרת תנועה של גוף, משפרים את הישגי הלמידה שלהם יותר מילדים הלומדים בדרך המקובלת. הממצאים מעידים גם על כך, שכל אחת מפעילויות הלימוד שהילדים מפעילים בזמן שהם מבצעים תנועה המשרתת למידה של נושא הזוויות, אכן תורמת ללמידה.

    לפריט זה התפרסמו 25 תגובות

    1. הסטארט אפ שלי FITS עוסק באיבחון וטיפול בלקויות הלמידה מכיוון התנועה. הכנסו לאתר: FITS – Functional Interactive Timing System שם תאור המיזם וביבליוגרפיה בסיסית הנושא התנועה והלמידה.2. הפרופסור תמר פלש ממכון וייצמן חקרה את הנושא , וכדאי לכם להכנס לאתר שלה . לכל המורים תהיה הפתעה בעניין תפיסת הזויות והצורות והתנועה בכלל. לכל אחד מאיתנו יש את זה במוח. רק צריך לתרגל בברכה עדי

    פורסמה ב 31/03/2009 ע״י ד"ר עדי סולקין

    שלום, משם המאמר מעניין, אפשר לקבל המאמר ולקרוא אותו, כי תחום חינוך גופני מסקרן מאוד ובמיוחד לגיל הרך.מרוות

    פורסמה ב 14/05/2013 ע״י מרוות חתר

    שלום מרוות,המאמר מופיע בדפים. אשמח לשלוח לך את המאמר מתוך מחשבי אם תשלחי את כתובת הדואר האלקטרוני שלך (שלי: elas@macam.ac.il).אם תגדירי את תחום העניין אוכל אולי לשלוח או לציין מקורות נוספים.בברכה,אלה

    פורסמה ב 15/05/2013 ע״י אלה שובל

    שלום,תודה לכם על התשובה המהירה, על התמיכה והעזרה.גם כן, מעוניינת לשלוח לי מאמרים ומחקרים שנערכו על החינוך הגופני בגן הילדים.תודה, מרוות.

    פורסמה ב 16/05/2013 ע״י מרוות חתר

    שלום רב,אני מפעילה תכנית תנועה בבית ספר לחינוך מיוחד, תנועה המשלבת תכנים לימודיים. אינטואיטיבית ברור לי כי לימוד בעזרת תנועה של הגוף משפר את הישגי הלמידה, אך האם אוכל לקבל הסבר מעמיק יותר?בנוסף, אשמח להעשיר ולגוון את הפעילויות, ולקבל רעיונות נוספים וחדשים.תודה רבה. נורית.

    פורסמה ב 10/11/2013 ע״י נורית צרויה

    שלום נורית,תודה על תגובתך. הסבר יסודי ומפורט נמצא בספר "נעים ולומדים". הספר יצא בהוצאת "אח" ואת יכולה להזמין אותו ישירות מההוצאה.התקשרי אליהם: 048727227 בררי את המחיר והם ישלחו לך אותו הביתה או לבית הספר. אפשר להזמינו גם דרך חנויות סטימצקי, אך הספר דרכם יקר יותר.בחצי השני של הספר ישנן יחידות לימוד שלמות ותוכלי להנות מהן.בנוסף, יצאו לאור לפני חצי שנה, בהוצאת "מעלות" של משרד החינוך, כרטיסיות והנחיות לגננת להפעלת גן תנועה. המארז קרוי "נעים בגן". למיטב ידיעתי המהדורה הראשונה אזלה בתוך כמה שבועות. ההוצאה היתה אמורה להדפיס מהדורה נוספת. התקשרי אליהם ובררי: 035614121בהצלחה,אלה

    פורסמה ב 11/11/2013 ע״י אלה שובל

    שלום נורית,תודה על תגובתך. הסבר יסודי ומפורט נמצא בספר "נעים ולומדים". הספר יצא בהוצאת "אח" ואת יכולה להזמין אותו ישירות מההוצאה.התקשרי אליהם: 048727227 בררי את המחיר והם ישלחו לך אותו הביתה או לבית הספר. אפשר להזמינו גם דרך חנויות סטימצקי, אך הספר דרכם יקר יותר.בחצי השני של הספר ישנן יחידות לימוד שלמות ותוכלי להנות מהן.בנוסף, יצאו לאור לפני חצי שנה, בהוצאת "מעלות" של משרד החינוך, כרטיסיות והנחיות לגננת להפעלת גן תנועה. המארז קרוי "נעים בגן". למיטב ידיעתי המהדורה הראשונה אזלה בתוך כמה שבועות. ההוצאה היתה אמורה להדפיס מהדורה נוספת. התקשרי אליהם ובררי: 035614121בהצלחה,אלה

    פורסמה ב 11/11/2013 ע״י אלה שובל

    שלום אלה,תודה רבה, אכן הזמנתי את הספר.נורית.

    פורסמה ב 27/11/2013 ע״י נורית צרויה

    שלום אלה ועדי!!שמי ענת ובמסגרת פרויקט גמר לתואר השני במכללת וינגייט אני רוצה לחקור את הקשר בין תנועה/פעילות/חינוך גופני ללימוד חשבון בגיל הרך. אני רוצה להתמקד בכיתות א'-ב'. אשמח אם תוכלו לסייע לי במציאת חומר, ספרים מאמרים בעברית ובאנגלית שיעזרו לי בכתיבת העבודה הן לחלק התיאורטי והן לחלק המעשי (כתיבת תכנית לימודים- מערכי שיעור). בברכה ענת נוימן

    פורסמה ב 02/01/2014 ע״י ענת נוימן

    שלום ענת,יש היום חומרים רבים הקשורים לנושא חינוך גופני והישגים אקדמים.הפרק השני בספר "נעים ולומדים" שפורסם ב 2006 נותן רקע תיאורטי מסודר. חשוב שתקראי אותו ביסודיות ומשם יהיה לך קל יותר להבין את המאמרים האחרים. בספר הזה בפרק האחרון, יש דוגמאות ליחידות לימוד. רוב יחידות הלימוד הן חלק מתכניות לימודים שנתיות שפיתחתי עם אחרים במסגרות שונות. כל תכניות הלימודים האלו נמצאות בספריה בוינגייט.את יכולה ליצור איתי קשר אישי במייל elas@macam.ac.il או להתקשר לטלפון: 0547884781 (אחרי 12 בינואר כיוון שכרגע אני בחו"ל).בהצלחה,אלה

    פורסמה ב 02/01/2014 ע״י אלה שובל

    שלום, ברצוני לחקור את נושא "הליכת שמונה" או בשמו המקורי -"INFINITY WALK" והשפעתה על הלמידה, אך מתקשה למצוא מאמרים בנושא, אודה מאוד אם תוכלו לעזור לי בכך,

    פורסמה ב 14/07/2014 ע״י עינב גרופי

    שלום עדי, האם הספר שכתבת/דוקטורט שלך פורסם גם בעברית?תודה,לירון.

    פורסמה ב 16/06/2011 ע״י לירון

    לשפי ולירון1. הספר" הטיפול בילדים המתקשים בקריאה " (1976 יש גם מהדורות אחרות)של ק.ה. דלקאטו . הוא לדעתי פורץ הדרך הגדול של הטיפול התנועתי . השיטה נקראת שיטת דלקאטו /או שיטת פילדלפיה. 2. "שמאל ימין ומה שביניהם "(1991). אירית רושין. ספר מעולה3."INFINITY WALK" משנת 1996, 2005. של D.SUNBACK . הכנסי לאתר שלה .4. ADI SULKIN BDA – שם תקציר ומצגת של תוצאות ניסוי שערכתי בגימנסיה הרצליה ב -2003 , עם 15 תלמידי כיתה ח'5. לסיום . רוב הדברים שאת מחפשת נמצאים בדוקטורט שלי שנמצא במכון מופת , בסמינר הקיבוצים, במכללת לוינסקי. שם שם סקירה על התפתחות שיטות הטיפול התנועתיות, ביבליוגרפיה עשירה של מחקרים, וכן תוצאות המחקר שלי על 5 תלמידים עם ליקויי למידה. חפשי לפי: ADI SULKIN " THE INFLUENCE OF SYNCHRONIZATION . BEEEETWEEN METRONOM TIMING…2002 בהצלחה עדי

    פורסמה ב 15/12/2010 ע״י ד"ר עדי סולקין

    תודה רבה,על עזרתכם המשמעותית אחפש את החומרים אליהם אתם מכוונים אותי,זה באמת מסקרן!אני הגעתי למאמר הנ"ל מכיון של הלמידה באמצעות תנועה ולא מכיון הזוויות,אני רוצה ללמוד ולבנות תוכנית לימודים בנושא החינוך מיני חברתי שתועבר באמצעות תנועה , אני מחפשת את הצידוק ללמה כדאי ללמד דווקא באמצעות תנועה ולא בדרכים המקובלות כיום.יהושפט-אין לי התנגדות לחומרים ישנים אבל חשוב לי לחקור ולהכניס לתזה גם חומרים שעדכניים ומותאמים להתפתחויות ולתפיסות הקיימות בשנים האחרונות.שוב תודה ואם יהיו לכם עוד רעיונות אודה לכם אם תפנו אותם אליי.לירון.liron853@gmail.com

    פורסמה ב 15/12/2010 ע״י לירון אריאל

    מן התיאור שמופיע בפורטל מכ"מ, לא ברור האם הילדים שהיו בקבוצת הניסוי למדו את נושא הזוויות גם בשיעור ה"עיוני" (חשבון והנדסה) או רק באמצעות למידה בתנועה. כלומר, האם הילדים שבקבוצת הניסוי בעצם תרגלו את הנושא יותר מהילדים שבקבוצת הביקורת?

    פורסמה ב 31/03/2009 ע״י ד"ר צבי ארצי

    הלמידה הסינארגטית של זויות היתה חלק אינטגרלי של השימוש ב"צב" בעזרת לוגו. אנא קראו את כל מה שנכתב על הנושא עוד בשנות ה-60.77716

    פורסמה ב 02/04/2009 ע״י פרופ' יהושפט גבעון (שפי)

    אני מחפשת במסגרת כתיבת תזה ,מאמרים/חומרים/אנשי מקצוע שדרכם אוכל ללמוד למה כאשר לומדים באמצעות תנועה תהליך הלמידה(הקליטה,ההפנמה,היישום) הוא משמעותי יותר מבדרכים רגילות?אשמח לשמוע תגובתכם ומקומות אליהם אוכל לפנות.תודה,לירון א.

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י לירון

    ללירון: אני חוזר להערתי מיום 22 באפריל 2009. בשנות ה-60 נעשה רבות בשילוב החלק הגרפי של לוגו עם תנועה שבה התלמיד מחקה-מדמה את הצב כדי לראות את הקשר שבין ההוראת לצב לבין הצורה הגרפית הנוצרת. עירכי חיפוש לפי הביטויים הבאים:"playing turtle" logo programmingומצאי עשרות מחקרים הנוגעים ללימוד משולב תנועה,

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י יהושפט גבעון

    תודה רבה יהושפט, אני מחפשת חומרים ומחקרים שנעשו משנת 2000 והלאה.ידוע לך על תאוריית הembodiment ואם כן על אנשים בארץ שחקרו אותה?אחפש על פי הפנייתך בתקווה למצוא חומרים רלוונטיים.לירון.

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י לירון אריאל

    ללירון:1. מחקר טוב לא מתיישן. רעיונות טובים יכולים להישכח במירוץ אחרי "מחקרים שנעשו אחרי XXXX". אבל כנראה זו הנורמה המקובלת היום בשדה. דרך אגב, אל אלו זוויות את מתייחסת? לאלו שנחקרו לפני 2400 שנה? הא כיצד?2. כדאי לך בכל זאת להציץ במחקרים שהצבעתי עליהם (החומר אינו מסובך) כי ייתכן מאד שתמצאי שם את השרשים של תיאוריית ה"אמבודימנט" ואולי אף יותר מזה.3. המומחיות שלי היא במפגש שבין מדעי המחשב לחינוך, ולכן נדמה לי שלא אוכל לעזור לך יותר.4. אם לוחצים עליך "מגבוה" להשתמש רק במחקרים אחרי שנת 2000 את יכולה לטעון כנגדם שאין להם להשתמש במחשבים, מכיון שכל המחשבים מבוססים על מחקר שנערך בשנות ה-30.5. בהצלחה.

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י פרופי יהושפט גבעון (שפי)

    שלום לירון,אני לא יודע בדיוק לאיזה סוג של תנועה את מתכוונת – המאמר של ד"ר אלה שובל עוסק בתנועה ממשית (חינוך גופני, או חינוך לתנועה).ד"ר אלה שובל התמחתה בנושא זה (והיא די לבדה ב"עסק" הזה) ולכן הדרך הפשוטה ביותר, לדעתי, היא ליצור עימה קשר.

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י ד"ר צבי ארצי

    שלום לירון1. עייני בבקשה בדוקטורט ובאתרים של ד"ר עידית סולקין. היא חקרה את השפעת שירי מחיאות הכפיים על ההשגים הלימודיים.2. עייני בספר המצויין של מורתי הנערצת הגב' קטה יעקב "חינוך ריטמי "(1963) בהוצאת ספרית הפועלים. כל מי שעסק בזה יודע היטב מהי השפעת התנועה על ההשגים הלימודיים של התלמידים ( אגב, יש שם הרבה משימות של לימוד זויות ,תפיסת מרחב ועוד).3. בימים אלו אני מריץ את הסטארטאפ שלי (לצורך בדיקת תקינות התוכנה ,החומרה והמתודה)בבי"ס בנתניה ועובד עם תלמידי כיתות י' . התוצאות כרגע מפתיעות אפילו אותי. אני מניח שבסוף השנה אפרסם את תוצאות הניסוי הזה.4. הערה: לעניות דעתי ונסיוני "הדל " במשך 45 שנות הוראה בביה"ס , כל כישורי הלמידה הבסיסיים מבוססים על כישורי תנועה ולא על קוגניציה. צריך רק לתרגל אותם כמו שמתרגלים רכיבה על אופניים , וכמו תירגול של תרגילי אצבעות ללימוד פסנתר או כל כלי נגינה אחר . נושא זה מוזנח מאוד במערכת החינוך בשנים האחרונות.5.כדאי לך לקרוא "דיסלקציה והסיבה לתפיסה הצרה על הקריאה" בתוך: פרספקטיבה (46) יולי 2008, עמ' 6- 9 .בברכה ובהצלחה .עדי

    פורסמה ב 14/12/2010 ע״י ד"ר עדי סולקין

    לעדי וללירון – וואוו! למרות הרתיעה שלי מהערות-תגובות שיש בהן פרסום כמעט מסחרי, מה שאתה עדי כתבת מעניין עד כדי יצירת הרצון אצלי לקרוא על זה למרות שזה מחוץ לתחום התעניינותי הרגיל. אבל לירון, שימי לב מה קורה כתוצאה מתופעת ייחוס החשיבות לזמן המחקר (כתבתי שרעיונות נשכחים). האם בגלל שהספר המדובר נכתב ב-1963 הוא פסול?? אני באמת ממליץ לך לא לחשוש ולגעת ולהגיע רחוק…שפי

    פורסמה ב 15/12/2010 ע״י פרופ' יהושפט גבעון (שפי)

    שמחה מאוד שאחרים מתעניינים בקשר בין תנועה ללמידה. בשנת 2006 יצא לאור ספרי "נעים ולומדים – תנועת הגוף ותרומתה ללמידה". הספר יצא בהוצאת אח. הספר מפרט את תיאוריות הלמידה שבעזרתן ניתן להסביר את הקשר בין תנועה ללמידה. בעקבות הניסוי שערכתי בנושא "זוויות" פרסמתי מספר מאמרים באנגלית האחד מהם עוסק בהשפעת התנועה על הילדים היותר חלשים בהישגיהם. בארבע השנים האחרונות ערכנו ניסוי בגן ילדים במושב מצליח עם הגננת טל שריר המאפשרת לילדים ללמוד תוך תנועה במהלך כל היום. אנחנו כרגע בתהליך עיבוד הנתונים ובקרוב נפרסם את המודל שעל פיו עבדנו.לירון, את מוזמנת ליצור קשר elas@macam.ac.ilבברכה,אלה

    פורסמה ב 15/12/2010 ע״י אלה שובל

    היי, במסגרת עבודת הגמר שלי בתואר השני אני מחפשת חומרים העוסקים בתוכניות התערבות בתנועה שנעשו בארץ/בעולם בנושא העלאת המודעות העצמית של הילד (עדיפות לגיל הרך). כמו כן, מאחר ואני עתידה לכתוב יחידת לימוד בנושא, אשמח אם תוכלו להפנות אותי לספרות בה אוכל למצוא דוגמאות למערכי שיעור בתנועה לגן הילדים בכל הנושאים הקשורים לפעילות גופנית מאומצת; מערכים העוסקים או שיש להם זיקה לנושא הדופק, הנשימה, ההזעה וכדומה תודה

    פורסמה ב 01/08/2015 ע״י גלי סייפן
    מה דעתך?
yyya