הערכת עמיתים של ההוראה בחינוך הגבוה
ביבליוגרפית שבסוף הסיכום).
נושאים אפשריים להערכה
• מטרות הקורס והתאמתן לקוריקולום ולמטרות המחלקה
• התאמת ההוראה לקוריקולום של הקורס
• בחירת החומר לקורס/לסילבוס
• מומחיות המורה בתחום התוכן ושליטתו בחומר הקורס
• הליכים ושיטות ההוראה בכיתה
• השימוש באמצעים טכנולוגיים בהוראה
• הרמה הקוגניטיבית של ההוראה
• חומרי ההוראה – ספרי הלימוד, חומרי הקריאה, עזרים ועוד
• דרכי התקשורת עם התלמידים והדינמיקה בכיתה
• ארגון הקורס
• מחויבות המרצה להוראה וללמידת הסטודנטים
• אווירת ההוראה בכיתה
• דרכים להערכת הלמידה
• המבחנים, המשימות וציינונם
• התנהגות מקצועית ומוסרית של המרצה
מקורות וחומרים לשימוש בהערכה
• תצפית בשיעור (או בצילום וידיאו שלו)
• שיחה וריאיון עם המורה ו/או התלמידים לפני ההוראה ואחריה
• ניתוח של הסילבוס וחומרי ההוראה של הקורס
• ניתוח מבחנים ומטלות הבית
• ניתוח תלקיט (פורטפוליו) של המורה ושל הקורס
• פרסי הוראה
•בדיקת ממוצע, סטיית תקן וחציון של ציוני הקורס
•תגובות מעמיתים אחרים
מתן תוצאות ההערכה
בנושא זה יש להחליט מראש על השאלות האלו:
• מי יקבל את התוצאות: האם רק המורה המוערך? או גם ראש המחלקה? או גם ועדה מסוימת?
•מה תהיה מידת הפירוט של ההערכה?
• האם הסיכום יימסר רק בעל־פה או גם בכתב?
תהליך ההערכה
• עריכת פגישה בין המעריך)כים) למוערך לפני הביקור בשיעור כדי להסכים על: מספר הביקורים בשיעורים, מועדי הביקור בשיעורים, מטרות ההערכה, מי יקבל את תוצאות ההערכה, הליכי ההערכה, הקריטריונים והכלים להערכה, הליכים נוספים של ההערכה ואיסוף חומר ממקורות נוספים קביעת מועדי פגישות לדיון בביקורו לסיכום.
כמו כן,המוערך ידווח בפגישה זו עלהמטרות וסילבוס הקורס, הסטודנטים בקורס, מה התרחש בקורס עד כה ומה תכנית השיעור שבו ייערך הביקור. המעריך ידווח על התנהגותו הצפויה בזמן התצפית בשיעור.
• עריכת התצפית בשיעור
• עריכת פגישה בין המעריך למוערך לאחר השיעור:דיון על מה שקרה בשיעור, איך הוא התנהל,מה התנהל טוב ומה לא, מה היה טיפוסי לשיעורים אחרים ואילו התרחשויות היו יוצאות דופן, מה רצוי לחזק ומה יש לשנות.
• איסוף חומר ממקורות נוספים (אופציונלי): ראיונות עםתלמידים, עמיתים, הסילבוס וחומרי ההוראה של הקורס, המבחנים ומטלות הבית, פורטפוליו של המורה ושל הקורס, מידע סטטיסטי על ציוני הקורס, מידע על פרסי הוראה.
• עריכת פגישה מסכמת בין המעריך למוערך (אופציונלי): דיון מסכם בממצאי כל העדויות והניתוחים, הצעות והמלצות לשיפור ההוראה.
• כתיבת דוח סיכום והגשתו
כשלים אפשריים, קשיים ומגבלות בשימוש בהערכת עמיתים את ההוראה
• ההשקעה הגדולה הנדרשת בזמן ובמשאבים
• הקושי לשמור על אובייקטיביו תבהליך ההערכה
• חוסר ניסיון וידע איך לבצע את ההערכה
• חוסר אמון בין המעריכים למוערכים המעורבים בתהליך
• חוסר הדרכה ואימון מתאימים של המעריכים
• היעדר אוויר התומכת במחלקה ו/או במוסד
• שימוש בכלים שאינם מתאימים או אי־שימוש בכלי הערכה בכלל
• אי־ניסוח כללים ונהלים לתהליך
• חוסר קונסנזוס בין המעריך והמוערך או בין אנשי המחלקה לגבי התהליך, המטרות והקריטריונים של ההערכה וממדי ההוראה להערכה.