הטיות מורים נגד יכולותיהם המתמטיות של תלמידות ותלמידים שחורים והיספאניים

Copur-Gencturk, Y., et al. (2019). Teachers’ bias against the mathematical ability of female, black, and hispanic students. Educational Researcher. 20, 1-14

על האופן שבו מורים מעריכים את תלמידיהם ואת הישגיהם במקצועות הלימוד השונים נכתב רבות. מחקרי העבר בנושא זה התמקדו במיוחד, אם כי לא באופן בלעדי, ביכולת המתמטית של התלמידים ובניסיון להבין האם הערכותיהם של המורים את ביצועי התלמידים מדויקות, או שמא הן חושפות הטיות. כדי להימנע מהשפעת ההטיות הגזעיות והמגדריות נבדקו במחקר עם בקרת אקראיות (randomized controlled study) הערכותיהם של 390 מורים ל-18 פתרונות מתמטיים אליהם קושרו באופן רנדומלי שמות טיפוסיים למגדר ולגזע. מבין המורים היו 350 נשים ו-40 גברים, 255 לבנים, 48 שחורים, 68 היספאניים ו-19 המוגדרים כ"אחרים".

בכל הנוגע לנכונות הפתרונות (האם התשובה נכונה או לא) המורים לא הראו הטיה משום סוג, אבל כאשר העריכו את יכולתם המתמטית של התלמידים, נחשפו הטיות נגד תלמידים שחורים והיספניים ונגד תלמידות. ההטיות החמורות ביותר היו נגד ילדות שחורות והיספניות. באופן ספציפי, מורים לא-לבנים העדיפו בהערכותיהם את התלמידים הלבנים (בנים ובנות כאחד) על פני תלמידים לא-לבנים, ואילו מורים לבנים, למעשה בעיקר מורות לבנות, נתנו הערכות טובות יותר לתלמידים מאשר לתלמידות. מסקנות המחקר ברורות והן מצביעות על כך שמורים ומורות אינם חפים מהטיות גזעיות ומגדריות. אך חמור מכך עולה כי מורים ומורות מקבוצות שוליים עלולים להיתפס לאותן דעות קדומות המעדיפות את הקבוצות החזקות או המועדפות ממילא.

לאבסטרקט באנגלית

לקריאה נוספת

על מקורות הפערים המגדריים בהון אנושי: ההשלכות של הטיות סטריאוטיפיות של מורים בטווח הקצר ובטווח הארוך

עידוד מעורבות בנות ובנים בלמידת מתמטיקה ומדעים: מחקר משולב שיטות

הפנמת התסמינים ולחץ חינוכי ותרבותי בקרב מתבגרים לטיניים: תפקידה של הזהות האתנית

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya