גן לילדים בעלי קשיי התנהגות – יישום עקרונות והליכים בעבודת הצוות החינוכי בגיל הרך
מאת: הלית טופז בורובסקי , אריאלה קנוניץ
הלית טופז בורובסקי, MA, אריאלה קנוניץ MA
מכללת וינגייט ומת"י נתניה
טלפון: 052-8882484
דוא"ל: Hilit_t@wincol.ac.il
מקור וקרדיט : הכנס השנתי של העמותה הישראלית לניתוח התנהגות
ימים ה-ו', ה-ו בטבת תשס"ו
במכללה האקדמית בוינגייט, 2007
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה גוברת במקרי תוקפנות וקשיי התנהגות בקרב בני נוער, ילדים והן בגיל הרך במסגרות החינוך. מאחר ותופעה זו מוכרת והוכחה מחקרית יש חיפוש מתאים אחרי מקורות ותוכניות בלימה ומניעה שיפחיתו את התפשטות תופעת האלימות.
במסגרת חיפוש אחר מענה מתאים עלתה המחשבה שאם נאתר את הילדים בעליי קשיי ההתנהגות כבר בגיל הרך, אותם ילדים שמאופיינים בקשיים בולטים ומשמעותיים כגון: התפרצויות, תוקפנות פיזית ומילולית, זריקת חפצים, סירובים קשים ופגיעה באחרים, נרכזם בגן אחד, שבו כל הצוות החינוכי והטיפולי מונחה בתחום ניתוח ההתנהגות וברוח זו יפעל הגן. נקבל הן הטבה משמעותית בתפקודם של הילדים כבר בגיל הגן וכן נקטוף פירות מהותיים בתחום ההתנהגות בגילאי בית הספר השונים. בד בבד נכשיר צוות טיפולי מיומן שיקבל כלים להתמודדות עם תלמידים בעלי קשיי התנהגות בעתיד.
בסדנה זו הוצגה מסגרת ייחודית בנתניה –" הגן ההתנהגותי" המיועד לילדים בעלי קשיי התנהגות בולטים (גילאי 3 עד 6). גן זה פועל בנתניה זו השנה השנייה, כולו מתנהל ע"פ תוכנית התנהגותית מערכתית ואישית באמצעותכל אנשי צוות הגן - החל מהגננת, הסייעת, בת השרות, הצוות המשלים ועד לצוות הפרא-רפואי והמטפלים בתחום הרגשי.
yyya
ספר ילדים חדש בנושא אלימות ילדים ושליטה בכעסים."הר הגעש הקטן שבתוכי" מאת איילה מולדבסקי