בית הספר הכי כיפי בישראל יפה מבחוץ וגם מבפנים

ריבה, נ' (2019). "בית הספר הכי כיפי בישראל יפה מבחוץ וגם מבפנים", הארץ, 1.9

אולי באופן מפתיע בשנים האחרונות ניכר שיפור דווקא בתחום אדריכלות מבני החינוך. בזכות שילוב של משרדי אדריכלים צעירים וכמובן על דעתם של אנשי המקצוע בחלק מהרשויות העירוניות והממשלתיות, שונו פני התחום לטובה.

דוגמא למוסד חינוכי כזה הוא בית הספר "ביכורים" בתל אביב המכונה גם "בית הספר המכיל". הפורמט המתקיים בו קיים רק בחמישה מבתי הספר בארץ: עשרה אחוזים מהתלמידים בכל כיתה הם עם צרכים מיוחדים, כגון לקויי שמיעה וראייה, ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עם בעיות רגשיות או כאלה עם סיסטיק פיברוזיס. כיוון שבהגדרתו בית הספר נחשב "צומח" כלומר מתרחב מדי שנה בשכבת תלמידים נוספת, גם חלליו משתנים בהתאמה.

בשל השטח המצומצם יצרו המתכננים מרחבים רבים בכל קומה, חלקם סגורים וחלקם כמרפסות. בחלל המרכזי יש גרם מדרגות דומיננטי "המעניק תחושה פתוחה ואוורירית בפנים הבניין, למרות צפיפותו וגודלו", לדברי האדריכל ליאור ציונוב. לכל שתי כיתות יש חלל משותף שמאפשר פעילויות חוץ־כיתתיות. קירות הכיתות, כמו בכל בתי הספר החדשים בתל אביב שקופים. אמנם עלויות הקירות השקופים גבוהות אך מנהלת מינהל חינוך בתל אביב, שירלי רימון, מסבירה כי הנושא נחקר וגם המורים, גם התלמידים וגם ההורים הביעו שביעות רצון מהעיצוב כיוון שהוא מאפשר קשר עין גם עם הילדים שנמצאים בחוץ.

האזורים המשותפים החוץ־כיתתיים אינם אחידים: באחד מהם יש מעין מטבח, באחר מרחב להצגות, ובאזור נוסף יש מעין חשבוניית ענק שמאפשרת ללמוד את שפת ברייל ושפת הסימנים. עוד מקום מעניין הוא חלל מוארך שהיה נטול שימוש ורופד בחומרים רכים בגוונים קרים, מה שמאפשר לו להפוך לחדר יוגה או מנוחה אינטימית. חשוב לציין שהכל עבר את אישורי משרד החינוך ועומד בתקנים.

מדובר בפרויקט דגל, בסנונית ראשונה שמסמנת מגמה חדשה התואמת את השינוי באופני הלימוד. אמנם בתי הספר הקיימים יתקשו להתאים את עצמם לשינוי, אך החדשים יוכלו להיבנות מראש כבר ככאלה. עם זאת, כיוון שעיצוב מעין זה כרוך גם בתקציב אחר, ניתן לחשוב על דגש מיוחד שיש להקדיש למשל לחללים הציבוריים, אם לא לכולם, כפי שנעשה בבית הספר. בנוסף, אפשר לייצר סביבות למידה איכותיות בתקציב נמוך יותר, כך טוענת נציגת העירייה, רימון, אם לוקחים משרדי אדריכלים שאינם "מותג".

כל השותפים לפרויקט משוכנעים שעיצוב אחר משפיע באופן משמעותי על אופני הלימוד. מעניין לגלות שכמה מהמורים הזיזו את השולחנות החדשים וסידרו אותם באופן פרונטלי, כלומר, המורים עדיין אינם ערוכים לשינוי תפקידם ולשינוי החלל, אבל מדובר בתהליך הכולל גם הכשרות למורים ובסופו יש תקווה לשינוי מהותי.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

בטמרה יש בית ספר שלא דומה לאף בית ספר אחר

אנו מעצבים את הבניינים שלנו, לאחר מכן הם מעצבים אותנו: 7 כללים לעיצוב מרחב למידה חדשנית

 

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    כך לשמוע שיש בית ספר מעורב של ילדים שונים השאלה מה רוקה בהפסקה וכן אחרי הצהריים

    פורסמה ב 06/08/2023 ע״י אורית סגל
    מה דעתך?
yyya