אקלים כיתה – השפעתו על מוטיבציית התלמידים ללמידה
מאת: דניאלה מורם
מילות מפתח:
אקלים כיתה
מוס טען שההתנהגות מושפעת מכוחות סביבתיים ומצביים במידה רבה, לסביבה החברתית יש "אשיות" ייחודית הנקראת "אקלים חברתי ". המודל שבנו מציג את האקלים החברתי כתוצר של מערכות לחצים דו כיוונית. מצד אחד לחצי הסביבה הפועלים על הפרט ומצד שני הלחצים שמפעיל הפרט על הסביבה. בעקבות פתוח המודל והמשגת האקלים החברתי פתחו חוקרים אלו שאלון שבו מופיעים תשעה ממדים שבעזרתם ניתן לבדוק שאלות מחקריות. להלן פירוט הסולמות של השאלון להערכת אקלים הכיתה והגדרתם: ממדי היחסים 1. מעורבות: מודד עד כמה התלמידים קשובים ומתעניינים בפעילות שבכיתה. 2. השתייכות: מעריך חברות בין התלמידים, המידה שהם מוכנים לעזור אחד לשני. 3. תמיכת המורה: מודד את העזרה, העניין, האמון והידידות שמגלה המורה כלפי תלמידיו. ממדי התפתחות אישית 4. אוריינטציה המשימה : מודד את החשיבות שבהשלמת פעילות מתוכננת. 5. תחרות: מעריך את הדגש המושם על תחרות בין תלמידים להשגת ציונים והכרה. ממדים של אחזקת המערכת 6. סדר ונוהל: מעריך את הדגש המושם על התנהגות נאותה של תלמיד וניהול תקין של הפעילות בכיתה. 7. בהירות הכללים: מעריך את הדגש על הצבת מערכת כללים ברורה ומידת יישומם. 8. שליטת המורה: מודד עד כמה המורה מקפיד באכיפת הכללים וחומרת העונש על הפרתם. 9. חידוש: מודד את תרומתם של התלמידים לתכנון פעילות הכיתה ואת מספר ומגוון הפעילויות. (עמירם רביב בתוך צדקיהו 1988)שאלון למדידת אקלים כיתה על פי מוס וטריקט
בהסתמך על ממדי הערכה אלו הרכיבו שאלון הכולל תשעים פריטים עשרה פריטים בכל סולם. בחירת הפריטים לשאלון נעשתה על ידי שימוש במושג הכולל של "לחץ סביבתי" כאשר כל פריט צריך לזהות אספקט סביבה שאופייני לאחד ממרכיבי האקלים. הסולמות מודדים כל אחד מרכיב שונה של האקלים החברתי. הנשאל מורה/תלמיד צריך לענות בנכון/לא נכון. (ראה דוגמה לשאלון בנספחים).חשיבותו של השאלון נתגלתה לאחר שפורסמו מחקרים שונים שעשו שימוש בשאלון אשר תוצאותיהם העידו על תוקף מבנה השאלון. השימוש בשאלון זה לצורכי מחקר נפוץ ומקובל גם בארץ. השאלון תורגם לעברית על ידי חוה מנור (1981) מרבית השאלות תורגמו כלשונן, חלקן עברו שינוי תוכן על מנת להתאימן לתלמידי בית הספר בישראל. (סיטה 1997).
yyya
באיזו מסגרת נכתבה העבודה? (עבודה סמינריונית? במכללה? באוניברסיטה?)אשמח לקבל קצת יותר פרטיםתודהורדה גיל
הקורס: "כתה הטרוגנית"מרצה: ד"ר אנט כהן
האם נחקר מחקר כזה? מהן המקורות עליהם מתבססת הכותבת?
מעניין