אני שותף!: חינוך הומניסטי לנחישות עצמית ולסנגור עצמי

שביט, פ' ורייטר, ש' (2016). "אני שותף!": חינוך הומניסטי לנחישות עצמית ולסנגור עצמי. תל אביב: מכון מופ"ת.

בספר זה הכותבות מציעות דרך הוראה על פי מודל "מעגל ההפנמה", מודל המאפשר מסגרת מובנית של הוראה משמעותית ורלוונטית הן לתלמידי החינוך המיוחד הן לתלמידי החינוך הרגיל.

הספר מתמקד בדרכי חינוך והוראה שפותחו עבור תלמידים עם לקויות מורכבות בדרגות חומרה שונות, כגון: לקות קוגניטיבית, שיתוק מוחין, נכות גופנית, לקויות על רצף האוטיזם, הפרעות נפשיות והתנהגותיות, לקויות למידה ולקויות חושים מורכבות. תלמידים אלו לומדים במגוון מסגרות חינוך, מקצתם במסגרות נפרדות של החינוך המיוחד, כמה מהם במסגרות המשולבות כחטיבות בבתי ספר רגילים ואחרים משולבים פרטנית בכיתות הרגילות.

כיווני הוראה אלה, שפותחו עבור לומדים עם צרכים מיוחדים, התגלו כמתאימים ורלוונטיים ליישום הן בכיתות משולבות הן בכיתות רגילות. בספר הדגמות לתכניות לימודים מבוססות על מודל ״מעגל הפנמה״ והמאפשרות לתלמידים להיות שותפים ומעורבים בלמידה. במוקד העבודה טיפוח והעצמה של יכולותיהם האישיותיות והקוגניטיביות של התלמידים ובתוך כך חיזוק "הנחישות העצמית" ויכולת "הסנגור העצמי" שלהם.

ד״ר פנינה שביט היא ראש החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל ומרצה בתכנית לתואר שני בליקויי למידה: הערכה והתערבות חינוכית. חוקרת בתחום של נחישות עצמית וסנגור עצמי והיבטים חברתיים של תלמידים עם צרכים מיוחדים והכשרת מורים. עבדה כמדריכה ארצית באגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, כמרכזת תחום תכניות הכנה לחיים ופעלה ליישום עקרונות החינוך ההומניסטי בהוראה על פי תכנית הלימודים "לקראת בגרות – ל"ב 21 ".

פרופ׳ שונית רייטר (אמריטוס) שימשה שנים רבות כמרצה וכחוקרת בפקולטה לחינוך בחוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה. הייתה יו"ר הוועדה המקצועית שהכינה תכנית אב לחינוך המיוחד לגילאים הבוגרים - "לקראת בגרות – ל"ב 21", תכנית המבוססת על מודל ״מעגל ההפנמה״. המודל הוא ביטוי ליישום הפילוסופיה ההומניסטית בהוראה ומציג את תרומתה של פרופ' רייטר לגישור בין התפיסה הפילוסופית למעשה החינוכי.

לקטלוג הספרים במכון מופ"ת

תוכן עניינים ומבוא

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya