אל תתקנו להם שגיאות כתיב- למדו אותם לכתוב

 
נירה אלטלף מומחית להוראת כתיבה וקריאה מסבירה מדוע ילדים כותבים בשגיאות ומה היא הדרך נכונה להיפטר מהן.
 לעתים קרובות אני שומעת את הטענה כי "הילד לא קורא ולכן הוא כותב בשגיאות". זוהי טעות. גם מתוך הניסיון בשטח וגם מתוך מחקרים* עולה שאין קשר בין שליטה בקריאה לשליטה בכתיבה. ילדים יכולים לקרוא היטב והרבה, ובכל זאת לכתוב בצורה משובשת ובשגיאות כתיב איומות. הסיבה העיקרית לכך היא שפעולת הכתיבה מצריכה כישורים ויכולות שונות מפעולת הקריאה. כך למשל, כתיבת מלה ללא שגיאות, כרוכה ביכולת לזכור את האופן בו היא נכתבת, היינו: בהפעלת זיכרון חזותי. ילד יכול לקרוא היטב את המלים, ולא לזכור איך כותבים אותן. אם לא יכוונו אותו לזכור את האופן בו המלים כתובות  – הוא גם לא יידע לכתוב אותן בצורה מדויקת.
יש פער גדול בין שפת הכתב לשפת הדיבור וכתוצאה, בכל לשונות העולם, לעיתים קרובות הגיית המילים שונה מהאופן בו הן נכתבות. כך למשל בעברית של היום קשה לדעת כי "תשומת לב" אין כותבים בצ', כי המקום בו לומדים הוא "בית ספר" ולא "ביצפר", וכי "עצמאות" כותבים בעי"ן ובאל"ף. כדי שתלמידים ילמדו לכתוב בצורה נכונה את המלים הללו, יש להסב את תשומת לבם לאופן בו כותבים אותן, ולגרום לכך שהם יפנימו את השפה כתובה.
התרגיל הפשוט  והיעיל ביותר הוא לאמן את הילדים מדי יום בזכירת הכתיב של  10-20 מלים. נותנים בידיהם רשימת מלים ומנחים אותם להתבונן בהן ולנסות לזכור אותן. לאחר מכן, הילדים צריכים לכסות את המלים ולכתוב אותן מהזיכרון. עם סיום הכתיבה, כל ילד בודק בעצמו מה שכתב ומשווה למלים שקיבל. במידה שהוא מאתר שגיאה, עליו למחוק את מה שכתב ולכתוב את כל המלה מחדש בצורה נכונה, ללא שגיאות, וזאת על מנת שהכתיב הנכון של המלה ייחקק בזיכרונו.
תיקון שגיאות כתיב על ידי המורה, או על ידי ההורים, הוא בלתי יעיל ולעתים הוא אף עלול להזיק מפני שהילד עלול לזכור את השגיאה ולא את התיקון. חשוב שהילד יאתר בעצמו את השגיאות, ויכתוב כל מלה מחדש ובצורה נכונה. בדרך זו הוא גם ילמד לכתוב נכון, וגם יחזק את ביטחונו העצמי.
 כאן המקום להפריך את הדעה המקשרת בין כתיבה מבולבלת ורצופת שגיאות לבין יכולות שכליות. באופן חד משמעי יש לחזור ולהדגיש שילדים בעלי יכולות שכליות טובות ואפילו מצוינות, יכולים לגלות קושי בכתיבה ולכתוב בשגיאות. אצל אחוזים גדולים מאוד מהילדים ניתן גם למצוא פערים גדולים בין היכולת להתבטא בעל פה לבין היכולת להתבטא בכתב, והסיבה לכך היא, בין השאר, שבתי הספר לא מקדישים די זמן כדי לאמן את הילדים בכתיבה.    
 תנו להם לכתוב והרבה 
רבים טוענים שכיום ילדים כותבים בשגיאות בגלל הגישה הרווחת שלא לתקן את שגיאותיהם. מניסיוני אני יכולה להעיד שתיקון שגיאות כתיב על ידי מורים, או הורים אינו גומל את הילדים מכתיבה בשגיאות. ילדים לומדים לכתוב נכון על ידי שיפור הזיכרון החזותי ומיקוד תשומת הלב בזכירת האופן בו כתובות המלים. בנוסף, יש להקדיש זמן ללימוד שיטתי של "משפחות מלים", היינו: לימוד המנגנון של יצירת מלים משורשים [מכתב – כ.ת.ב]. בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי יש ללמד דקדוק ותחביר ולזכור כי גם כשלומדים דקדוק ותחביר יש לפתח את הזיכרון החזותי של כתיבת המלים נוכח ריבוי היוצאים מהכלל בעברית.
צריך ללמד ילדים להיעזר בהקשר בו מופיעה המלה על מנת לכתוב אותה בצורה נכונה. כך למשל, במשפט "אני לא רוצה לאכול" - המלה "לא" מביעה שלילה ולכן היא תיכתב בא'. בהקשר זה יש להדגיש כי כתיב של מלים בעלות הגייה זהה כמו "עם" או "אם", יש ללמד לחוד ולא ביחד. אחרת כשהילד יבוא לכתוב את המלה, הוא יהסס כיצד לכתוב אותה.
הוראת הקריאה והוראת הכתיבה צריכות להיות משולבות זו בזו. מהשלבים הראשונים של הקניית הקריאה בכיתה א', יחד עם רכישת אבני היסוד של הקריאה, יש ללמד כתיב ולהרגיל ילדים להשתמש בשפה הכתובה להבעה עצמית. 
יש הבדל בין כתיבה חופשית לבין תרגול כתיב ללא שגיאות. כשילדים כותבים כתיבה חופשית – אין לתקן שגיאות כתיב. הם צריכים להתמקד במה שהם רוצים לכתוב, ברעיונות שהם רוצים להעביר  ולא  איך לאיית את המלים. בגיל צעיר חשוב לעודד את הילדים ולחזק אותם על כל ניסיון כתיבה שהם עושים וברור מאליו שהערות ותיקוני שגיאות עלולים לגרום להימנעות מכתיבה.
לסיכום: ככל שהילדים יעסקו בכתיבה ויפנימו את השפה הכתובה, שגיאות הכתיב שלהם יפחתו.

    לפריט זה התפרסמו 20 תגובות

    אני לא אוהבת כתיבה בעיברית קשה לזכור כזה הרבה מילים

    פורסמה ב 23/06/2023 ע״י רחל

    אני לא אוהב כתיבה בעיברית קשה לזכור כזה הרבה מילים

    פורסמה ב 23/06/2023 ע״י רחל

    דדגעככ

    פורסמה ב 06/02/2023 ע״י ייייי

    הבן שלי כבין 11.5 ויש להם המון שגיאות כתיב
    מה ניתן לעשות.
    אשמח לקבל עצות
    דחוף תודה.

    פורסמה ב 03/10/2022 ע״י אסתר לוי

    גרע ביותר

    פורסמה ב 05/04/2022 ע״י יונתן קרימט

    אני מסכימה שתיקון שגיאות כתיב כחלק ממהלך שיפור הכתיבה אינו מקדם, אך בהחלט כאשר אנו רוצים לפרסם תוצר של תלמיד נבצע איתו טיוט. נבחר מה לקדם בכתיבה. בדרך כלל מטרה אחת ואת הייתר ניתן לתקן מבלי לתת לזה יותר מידיי תשומת לב. פשוט לרשום לפנינו את סוג השגיאות ולטפל כפי שהוצע במאמר. אינני מסכימה לפרסם תוצר של תלמידים שיש בו שגיאות כתיב. לא מפרסמים תוצר על לוח, או בעיתון כיתתי או בכל מדיה בלי לתקן שגיאות כתיב. זו אחת הסיבות שילדים מקבעים שגיאות.

    פורסמה ב 08/10/2021 ע״י עליזה בירס

    תודה על פריט מעניין, ישבנו הערב יחד אנו שני הורים וילדינו ושוחחנו על תיקון שגיאות בקבוצת ווטסאפ של תלמידים. השיחה הלרחבה לתיקון שגיאות כללי ועלתה דוגמאות דומות מחיי הילדים.
    נהננו לקרוא את המחקר ולראות מה הוא מעלה.
    תודה

    פורסמה ב 30/12/2020 ע״י ליאת

    בגלל רעיונות מסוג זה רמת הכתיבה של הילדים מתדרדרת וכך עולה גם כמות שגיאות הכתיב הנוראיות שלהם.

    פורסמה ב 22/08/2020 ע״י לא משנה

    בד"כ ילדים עם שגיאות כתיב גם לא אוהבים לכתוב

    פורסמה ב 16/07/2020 ע״י בת שבע גליק

    שפה לא הגיונית בכלל, בלי כללים כאילו שהמציאו אותה היום איזו חבורה של משועממים. מה זה צריך להיות שבשפה אין כללים לכתיבה?! מה זה אומר צריך לזכור בעל פה מילים?! בושה וחרפה לשפה העיברית!!!!

    פורסמה ב 29/03/2018 ע״י ליה לימנסקי

    שלום ..יש לי בעיה של שגיאות כתיב ..והייתי מעוניינת במורה שיעזור לי בשיעורים פרטיים …אני צריכה עזרה בנושה תודה

    פורסמה ב 30/10/2017 ע״י שירי יאיר

    הבעיה של ענת היא בדיוק הבעיה שלנו. נא צרו עימי קשר בהקדם, 054-2253664

    פורסמה ב 04/03/2013 ע״י סיגל עשור

    בתי בכיתה ג' ובאמת כמו שתארת במאמר ,למרות שהיא קוראת המון יש לה טעויות כתיב רבות. האמת שגם אני סובלת מעט מאותה בעיה.אחותי אובחנה כדיסלקטית ואני חושדת שאולי גם בתי. האם הפתרונות שהצגת יעילים גם במצב כזה?

    פורסמה ב 05/01/2014 ע״י חנה כץ

    שלום אני רוצה לקבל עצה לגבי בני בין 9 הוא לא מרבה כל כך לקרוא . ורמתו בלמודים בנוני . יש לו המון המון שגיאות כתיב וכן הכתב שלו מאוד מסורבל והוא עצמו לא תמיד מבין מה הוא כותב… השמח לתגובה דחוף מאוד אסתר.

    פורסמה ב 12/07/2016 ע״י אסתר לוי

    בני בן 9.5 כותב לא ברור. השתפר מאוד בכיתה ג ישבתי איתו הרבה .הוא קורא . בחודש האחרון של הקיץ עשינו הפסקה. הוא לא מספיק להעתיק הכל מהלוח וכותב עם שגיאות כתיב היינו בריפוי בעיסוק הכל בסדר נתנו תרגעלים לאצבעות .מה לעשות?

    פורסמה ב 05/09/2016 ע״י שרה טולדו

    הבן שלי בן 9 לומד בכיתה ד', הכתב שלו מאוד לא ברור ומסורבל הוא תלמיד טוב הציונים שלו טובים אבל מאוד קשה להבין מה הוא כותב חשבתי שזה ישתפר ניסינו ריפוי בעיסוק וניסינו לעבור על האותיות כמה פעמים וכלום לא עוזר אני חסרת אונים ומרחמת על המורה שצריכה לקרוא את הכתב שלו.מה עושים???

    פורסמה ב 26/09/2016 ע״י חני דואב

    בני בן ה- 9, ילד נבון וקורא טוב. בכתיבה הוא מתקשה מאוד; הוא כותב כ- 6 עד 8 מילים לדקה ובשגיאות מרובות, אף במילים בסיסיות, בהן הוא פוגש מספר פעמים ביום וזאת למרות שהוא מכיר שולט היטב בכתיבת האותיות. השגיאות נעשות גם כאשר הוא מעתיק כל אות בנפרד, מדף המונח על-ידו.גם בכתיבה גלובאלית ניסינו והוא מתאמן זמן רב על כתיבת מילים תוך שימוש בתבניות מוכנות של מילה, אך ללא הועיל.אנו עובדי עצות ממש והילד כבר מותש גם הוא ממורות מתקנות ומטפלים למיניהם. אודה לך מאוד אם תוכלי לייעץ לי

    פורסמה ב 29/01/2017 ע״י הודיה שטרית

    הבת שלי הכיתה א עולה ל-ב ויש לה המון שגיאות כתיב איך אני עוזרת לה לכתוב נכון ?

    פורסמה ב 22/06/2017 ע״י דורית מסיקה

    *בזכות* הגישה הזו הרווחת בימינו, חווים ילדינו נלעגוּת כתיבה מכמירת לב. בהיותי ילדה הכתיבה היתה תמה, נטולת שגיאות (כמעט) ונעימה לקורא אותה. אין פלא שעם גישה "חינוכית" כזאת אתם מגדלים דור שהינו בוּר בשפתו ובעושרה.

    פורסמה ב 15/10/2017 ע״י סבתא אכפתית

    הבן שלי בכיתה ג' וכותב עם שגיאות מרובות. ניסיתי לתת לו להעתיק מידי יום כמה שורות מספר שהוא בחר, אך ללא הועיל.המורה לימדה בכיתה מילות שייכות- אני אתה,את ,אנחנו וכן הלאה, הילד ניגש ללוח וכתב את המילים בצורה מדוייקת , אך כעבור כ-5 דקות כאשר המורה ביקשה לרשום את המילים במחברת הוא רשם אותם עם שגיאות.כיצד אוכל לעזור לו? כמו כן, כתב ידו מסורבל ואינו קריא ואם להוסיף לזאת את שגיאות הכתיב- לא ניתן להבין למה הילד התכוון. וכאשר נותנים לו להקריא, הוא עצמו אינו מסוגל להבין את הכתוב.יש לציין כי הילד מרבה בקריאת ספרים ומצטיין בכל המקצועות, יודע להתבטא הן בכתב והן בע"פ רק שוב, לא ניתן להבין את הכתוב.עזרי לי בקשה בדחיפות. גם המורה אינה יודעת כיצד להתמודד עם מצב זה.

    פורסמה ב 01/02/2011 ע״י עינת
    מה דעתך?
yyya