אל תמכרו לי את הספרות של האויב: מחקר-עצמי של הוראת ספרות בהקשרים טעונים פוליטית

Yael Poyas (2016) “Don’t Sell Me the Enemy’s Literature”: A Self-Study of Teaching Literature in Politically Fraught Contexts, Studying Teacher Education, 12:3, 267-283, DOI: 10.1080/17425964.2016.1237872

מחברת המאמר היא מרצה במכללת אורנים שהעבירה ב-2013 קורס בשם "לספר את הסיפור שלנו – ספרות בגישה רב-תחומית". הקורס הועבר ל-16 סטודנטים, כולם מורים, שלושה מהם ערבים, בגילאים 38 עד 64. אחת הסטודנטיות בכיתה הביעה התנגדות חריפה להוראת הרומן "ממערב לירדן" (2003), מאת הסופרת האמריקאית-ירדנית לילה חלבי. לדברי הסטודנטית, יש חוסר הלימה בין שם הקורס ("לספר את הסיפור שלנו...") ובין העובדה שהסיפור מציג, כדבריה, את הנרטיב של האויב. "האם באוניברסיטת ביר זית מלמדים את הנרטיב הציוני בשם הפוסט-מודרניות?", תהתה הסטודנטית.

המרצה ומחברת המאמר העדיפה שלא להשיב לשאלה, והבטיחה שבמהלך הקורס היא תקבל מענה. עם זאת, בסיום הקורס הבינה המרצה כי היה עליה לנמק את בחירתה כבר בתחילת הקורס, משום שבבחירה זו היה ממד מאיים שאינו עומד בקנה אחד עם הצורך לייצר בכיתה ובקריאה מרחב בטוח ומשום שלסטודנטים רבים לא קל לאמץ גישה ביקורתית. במהלך המאמר נידונים נושאים כקריאה בהקשר וקריאה אתית, ונעשה ניסיון לנמק את הבחירה ללמד את הרומן ולהבין את עמדתה של הסטודנטית המתנגדת.

למאמר המלא

לקריאה נוספת

עבר בסערה: מחלוקות על סוגיות היסטוריות בישראל

רב-תרבותיות וחיים משותפים בין יהודים/ות וערבים/ות במוסדות אקדמיים להכשרת מורים ומורות: מסמך המלצות 2018

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya