הכוח של לעשות פחות בבתי ספר: רוצים שינוי אמיתי? תתחילו עם להפחית דברים

מאת: Justin Reich
לחצו כדי להאזין לפריט

Relch, J. (2022). The power of doing less in schools: Want real change in schools? Start by subtracting things. Educational Leadership, 80(2), 22–27

עיקרי הדברים:

● חשבו ושקלו היטב כל מייל שנשלח לצוות ולעמיתים, ושאלו את עצמכם: האם אני חייב לשלוח את המסר הזה כעת?

● גם אם נזכר בשעות הערב בעניין הדורש טיפול, מומלץ שלא לשלוח מייל לעובדים בשעות הערב, אפילו אם לא מצופה מהם להשיב מיידית

● סביר להניח שהמורה, גם אם לא ישיב להודעה, יהיה מוטרד ממנה, וזאת במקום להתפנות לחייו האישיים, לנוח, לאזור כוחות ולהתכונן ליום העבודה למחרת

● מומלץ לנסות להחליף את המיילים בשעות הערב לשיחות ידידותיות בהפסקות ובחדר המורים

● רצוי שמורים יתעסקו כמה שפחות במורכבויות אדמיניסטרטיביות

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ניהול

כאשר המערכת הבית ספרית מתקשה לתפקד, שיעור נשירת המורים גובר והמחנכים והמורים חשים מותשים ומוצפים, אי אפשר לתקן זאת באמצעות הוספה של מיזמים או משימות. ישיבות מערכת, יוזמות יצירתיות, תכנון מערכתי מחודש והובלת מיזמים – כל אלו מהווים יוזמות מבורכות. אבל, הם מצריכים מאמץ נוסף וגוזלים משאבים. מה גם שבתי ספר מהווים מלכתחילה מרחבי עבודה עמוסים, מייגעים ותזזיתיים. אז, אולי זה לא הזמן הנכון להרפתקה חדשה?

במקרה הזה, ההיפך הוא הנכון. מה אם במקום להוסיף ולהעמיס, נבחר להפחית ולהקל? מה יקרה אם נעניק למורים מרווח נשימה, נזנח את המטלות השוליות ונתמקד בדברים החשובים? כאשר מורים ומחנכים חשים קלילים ומשוחררים יותר, גוברים הסיכויים להשלים משימות, להתמיד במקצוע, לייעל את שגרת העבודה ולהבחין בין עניין ובין טפל. בהקשר זה, פרופ' ג'סטין רייך, חוקר חדשנות בחינוך ב-MIT, ערך ריאיונות עומק עם תלמידים, מורים, מנהלים וחוקרי חינוך בנושא של הקלת עומס עבודה והגיע לתובנות הבאות.

איך מתחילים?

התזה המרכזית היא כזו: אם המערכת מתקשה לתפקד, אין סיכוי לתקנה בעזרת הוספת פרויקטים. אדרבא, חובה להפחית עומס – למען פוטנציאל קיימותם של המורים. לכן, בראש ובראשונה, על מנהל בית הספר לבחון מקרוב את הנעשה, לפשט את מלאכתם של מוריו, מחנכיו ורכזיו, לבטל תחומי אחריות משיקים ולהיפטר מהדברים שאינם הכרחיים. לדוגמה, פגישות מסכמות, תיוק מידע, ארגון טקסים ואירועים או סדנאות העשרה.

ערוצי תקשורת

חשבו ושקלו היטב כל מייל שנשלח לצוות ולעמיתים, ושאלו את עצמכם: האם אני חייב לשלוח את המסר הזה כעת? גם אם נזכר בשעות הערב בעניין הדורש טיפול, מומלץ שלא לשלוח מייל לעובדים בשעות הערב, אפילו אם לא מצופה מהם להשיב מיידית. שכן, בעידן הנוכחי, בו שוררת ציפייה אילמת להגיב ולהשיב להודעות בזריזות ובמיידיות, סביר להניח שהמורה, גם אם לא ישיב להודעה, יהיה מוטרד ממנה. זאת, במקום להתפנות לחייו האישיים, לנוח, לאזור כוחות ולהתכונן ליום העבודה למחרת. מומלץ, אם כן, לנסות להחליף את המיילים בשעות הערב לשיחות ידידותיות בהפסקות ובחדר המורים.

בירוקרטיה

רצוי שמורים יתעסקו כמה שפחות במורכבויות אדמיניסטרטיביות. במקום, למשל, להטיל על מורה לרכז קבוצת חשיבה, מוטב להאציל את חובות ההובלה והארגון על ידי גורם חיצוני ומקצועי שאינו אחד המורים. לדוגמה, מנהל אירועים או קואצ'ר חיצוני. לכאורה, פרוצדורה זו מצריכה הוצאה נוספת עבור גורם שלישי. אך, בטווח הארוך, בכוחה להיטיב עם כוח ההוראה ועם התלמידים ולמנוע תסכול, שחיקה ונשירה.

תוכנית לימודים

הפוטנציאל הגדול של הפחתת העומס טמון בתוכנית הלימודים. מערכת החינוך גדושה בנושאים שנלמדים בצורה שטחית או נקודתית ומתבססות על שינון חומר, במקום יישום, יזמות או פרקטיקה. מחקר עדכני מוכיח כי תלמידים יוצאים נשכרים דווקא מתוכניות לימודים ממוקדות ומעמיקות שמציעות מספר קטן של מקצועות ליבה. למרות זאת, ברוב מחוזות הלימוד בארה"ב וקנדה עדיין מוטל על סגל המורים ללמד הכול, וכאשר חלים עיכובים או תפניות בלתי מצופות לאורך השנה, כמו ימי מחלה או שביתות, נאלצים מורים להשמיט יחידות לימוד באופן רנדומלי או לשיקול דעתם. לא רק שחומר הלימוד מועבר באופן מקרטע, אלא שחוסר היכולת להספיק את החומר מייצרת תחושות ייאוש, אכזבה ו-ויתור.

על רקע זה, ראוי בכל תחילת שנה לגבש את תוכנית הלימודים בצורה מושכלת. לשון אחרת, יש לתעדף את מקצועות הלימוד הרלוונטיים והחשובים ביותר לעתיד החברה, להטמיעם בתוכנית הלימודים השנתית, להתאימם לשכבת הגיל ולעולמם של התלמידים, להבהיר את חשיבותם וללמדם מכמה נקודות מבט.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
מאת: Justin Reich
לחצו כדי להאזין לפריט

Relch, J. (2022). The power of doing less in schools: Want real change in schools? Start by subtracting things. Educational Leadership, 80(2), 22–27

עיקרי הדברים:

● חשבו ושקלו היטב כל מייל שנשלח לצוות ולעמיתים, ושאלו את עצמכם: האם אני חייב לשלוח את המסר הזה כעת?

● גם אם נזכר בשעות הערב בעניין הדורש טיפול, מומלץ שלא לשלוח מייל לעובדים בשעות הערב, אפילו אם לא מצופה מהם להשיב מיידית

● סביר להניח שהמורה, גם אם לא ישיב להודעה, יהיה מוטרד ממנה, וזאת במקום להתפנות לחייו האישיים, לנוח, לאזור כוחות ולהתכונן ליום העבודה למחרת

● מומלץ לנסות להחליף את המיילים בשעות הערב לשיחות ידידותיות בהפסקות ובחדר המורים

● רצוי שמורים יתעסקו כמה שפחות במורכבויות אדמיניסטרטיביות

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא ניהול

כאשר המערכת הבית ספרית מתקשה לתפקד, שיעור נשירת המורים גובר והמחנכים והמורים חשים מותשים ומוצפים, אי אפשר לתקן זאת באמצעות הוספה של מיזמים או משימות. ישיבות מערכת, יוזמות יצירתיות, תכנון מערכתי מחודש והובלת מיזמים – כל אלו מהווים יוזמות מבורכות. אבל, הם מצריכים מאמץ נוסף וגוזלים משאבים. מה גם שבתי ספר מהווים מלכתחילה מרחבי עבודה עמוסים, מייגעים ותזזיתיים. אז, אולי זה לא הזמן הנכון להרפתקה חדשה?

במקרה הזה, ההיפך הוא הנכון. מה אם במקום להוסיף ולהעמיס, נבחר להפחית ולהקל? מה יקרה אם נעניק למורים מרווח נשימה, נזנח את המטלות השוליות ונתמקד בדברים החשובים? כאשר מורים ומחנכים חשים קלילים ומשוחררים יותר, גוברים הסיכויים להשלים משימות, להתמיד במקצוע, לייעל את שגרת העבודה ולהבחין בין עניין ובין טפל. בהקשר זה, פרופ' ג'סטין רייך, חוקר חדשנות בחינוך ב-MIT, ערך ריאיונות עומק עם תלמידים, מורים, מנהלים וחוקרי חינוך בנושא של הקלת עומס עבודה והגיע לתובנות הבאות.

איך מתחילים?

התזה המרכזית היא כזו: אם המערכת מתקשה לתפקד, אין סיכוי לתקנה בעזרת הוספת פרויקטים. אדרבא, חובה להפחית עומס – למען פוטנציאל קיימותם של המורים. לכן, בראש ובראשונה, על מנהל בית הספר לבחון מקרוב את הנעשה, לפשט את מלאכתם של מוריו, מחנכיו ורכזיו, לבטל תחומי אחריות משיקים ולהיפטר מהדברים שאינם הכרחיים. לדוגמה, פגישות מסכמות, תיוק מידע, ארגון טקסים ואירועים או סדנאות העשרה.

ערוצי תקשורת

חשבו ושקלו היטב כל מייל שנשלח לצוות ולעמיתים, ושאלו את עצמכם: האם אני חייב לשלוח את המסר הזה כעת? גם אם נזכר בשעות הערב בעניין הדורש טיפול, מומלץ שלא לשלוח מייל לעובדים בשעות הערב, אפילו אם לא מצופה מהם להשיב מיידית. שכן, בעידן הנוכחי, בו שוררת ציפייה אילמת להגיב ולהשיב להודעות בזריזות ובמיידיות, סביר להניח שהמורה, גם אם לא ישיב להודעה, יהיה מוטרד ממנה. זאת, במקום להתפנות לחייו האישיים, לנוח, לאזור כוחות ולהתכונן ליום העבודה למחרת. מומלץ, אם כן, לנסות להחליף את המיילים בשעות הערב לשיחות ידידותיות בהפסקות ובחדר המורים.

בירוקרטיה

רצוי שמורים יתעסקו כמה שפחות במורכבויות אדמיניסטרטיביות. במקום, למשל, להטיל על מורה לרכז קבוצת חשיבה, מוטב להאציל את חובות ההובלה והארגון על ידי גורם חיצוני ומקצועי שאינו אחד המורים. לדוגמה, מנהל אירועים או קואצ'ר חיצוני. לכאורה, פרוצדורה זו מצריכה הוצאה נוספת עבור גורם שלישי. אך, בטווח הארוך, בכוחה להיטיב עם כוח ההוראה ועם התלמידים ולמנוע תסכול, שחיקה ונשירה.

תוכנית לימודים

הפוטנציאל הגדול של הפחתת העומס טמון בתוכנית הלימודים. מערכת החינוך גדושה בנושאים שנלמדים בצורה שטחית או נקודתית ומתבססות על שינון חומר, במקום יישום, יזמות או פרקטיקה. מחקר עדכני מוכיח כי תלמידים יוצאים נשכרים דווקא מתוכניות לימודים ממוקדות ומעמיקות שמציעות מספר קטן של מקצועות ליבה. למרות זאת, ברוב מחוזות הלימוד בארה"ב וקנדה עדיין מוטל על סגל המורים ללמד הכול, וכאשר חלים עיכובים או תפניות בלתי מצופות לאורך השנה, כמו ימי מחלה או שביתות, נאלצים מורים להשמיט יחידות לימוד באופן רנדומלי או לשיקול דעתם. לא רק שחומר הלימוד מועבר באופן מקרטע, אלא שחוסר היכולת להספיק את החומר מייצרת תחושות ייאוש, אכזבה ו-ויתור.

על רקע זה, ראוי בכל תחילת שנה לגבש את תוכנית הלימודים בצורה מושכלת. לשון אחרת, יש לתעדף את מקצועות הלימוד הרלוונטיים והחשובים ביותר לעתיד החברה, להטמיעם בתוכנית הלימודים השנתית, להתאימם לשכבת הגיל ולעולמם של התלמידים, להבהיר את חשיבותם וללמדם מכמה נקודות מבט.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?