ללמוד מתמטיקה עם מכשיר נייד אישי בבית הספר: ניתוח רב-קבוצתי בלתי-תלוי של קבלה בקרב תלמידים ומורים
Jatileni, C. N., Havu-Nuutinen, S., Pöntinen, S., & Kukkonen, J. (2024). Learning mathematics with personal mobile devices in school: a multigroup invariance analysis of acceptance among students and teachers. Frontiers in Education, 75, 1–15. https://doi-org/10.3389/feduc.2024.1425779
עיקרי הדברים:
● מחקר זה פונה למורים, מחנכים, מנהלים וקובעי מדיניות ומבקש להאיר את עיניהם בנוגע להשפעה הפוטנציאלית של למידת מתמטיקה עם מכשירים ניידים אישיים בבית הספר
● המדיניות של מרבית מערכות החינוך בעולם בנוגע ללמידה באמצעות מכשירים ניידים אישיים היא שלילית, ואף טכנופובית במידה מסוימת
● אולם, בבתי ספר בהם ניסו ללמוד בסיוע מכשירים ניידים אישיים נרשמו נתוני הצלחה מרשימים בדמות נוכחות מלאה, התקדמות בחומר, שיפור בממוצע ציונים ואף הצטיינות במבחן הפיז"ה
● תלמידים מחזיקים בעמדה חיובית מובהקת כלפי שימוש במכשירים ניידים בבית הספר וסבורים כי תהליכי הלמידה במתמטיקה יהיו פוריים יותר באמצעותם, יחסכו זמן, יגבירו תפוקה ויניעו להישגיות
● מורים מחזיקים בעמדה אמביוולנטית כלפי שימוש במכשירים ניידים אישיים בבית הספר, אך לא שוללים זאת על הסף, ומזהים שלל תרומות וסגולות פוטנציאליות
● מורים מודים כי רישות הכיתה בכלים דיגיטליים ניידים עשוי לייעל תהליכי בדיקת מטלות, למידה משותפת ומעקב אחר תלמידים ולסייע בהפחת מוטיבציה, באיתור מידע, בהבנת מקצועות ה-STEM ובשילוב משחקיות בחינוך
● אל מול דהרת הקדמה הטכנולוגית, קובעי המדיניות מחויבים להיפגש עם חוקרי חינוך וטכנולוגיה המצדדים בלמידה עם מכשירים ניידים אישיים בבית הספר ולשמוע את עמדתם, בטרם ישללו גישה זו על הסף
● בסדנאות פיתוח מקצועי בתחום של טכנולוגיה והוראה יש להציג למורים תיאוריות, מידע, כלים ומערכי שיעור המבוססים על למידה עם מכשירים ניידים אישיים, תוך הבהרה וחידוד נושאים כמו בטיחות דיגיטלית, אוריינות מידע, כלים דיגיטליים וקדמה טכנולוגית
● דור פרחי ההוראה הנוכחי והעתידי צריך להתמקצע בהוראה דיגיטלית, להכיר את היישומים הלימודיים הפופולריים ואת המשאבים המקוונים העומדים לרשותם
● מערכות חינוך צריכות להציב את הקדמה הטכנולוגית בבתי הספר בראש סדר העדיפויות ולוודא שלרשות המורים עומדים משאבים דיגיטליים מתקדמים
● אם וכאשר תותר הכנסת מכשירים ניידים אישיים לבתי הספר, הרפורמה תקרה כשיטת המשפך, דהיינו – החלטה שתתקבל על ידי קובעי המדיניות, תאושר על ידי המנהלים, תיושם בפועל על ידי המורים והמחנכים (שצריכים להיות ערוכים ונכונים לשעת השין) ותגובה על ידי התלמידים והוריהם
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה
מכשירים ניידים אישיים בבית הספר: הזדמנות או סכנה?
הסוגייה של שימוש במכשירים ניידים אישיים בבתי הספר נחשבת למורכבת וטעונה, וקשה לקבוע באופן נחרץ האם זו מומלצת או לא. נכון להיום, רוב מערכות החינוך אוסרות שימוש של תלמידים במכשירים ניידים אישיים בשעות בית הספר, אך מאמר זה מבקש להאיר את הסוגייה באור אחר.
השימוש של תלמידים במכשירם הנייד בבית הספר, ומדיניות ה-הבא את מכשירך (Bring your own device) מתחילה לקבל תשומת לב מחקרית וחשדנית. מכשירים אישיים, כמו טלפון חכם, טאבלט או מחשב נייד, יכולים בקלות וביעילות להתחבר למערכת הלימוד הבית ספרית מדי יום ולרשת את הכיתה, השכבה, המזכירות, ההנהלה והקהילה הבית ספרית – בזמן אמת ובעלות נמוכה. למעשה, יש הטוענים כי קדמה זו היא בגדר הכרחית, מכיוון שלמידה במרחבים ניידים ומקוונים מעצבת את העולמות המתמטיים, הממוחשבים והמדעיים ושולטת בהם באין עוררין (Attard & Holmes, 2019).
כניסת המכשירים הניידים האישיים לבתי הספר, אפוא, נושאת עמה הזדמנויות ואתגרים. במישור החיובי, ניתן למנות נגישות למשאבים ולכלים ויישומים חינוכיים, למידה מותאמת אישית, שיעורי עזר חינמיים, למידה אינטראקטיבית ומלהיבה, הפחת מוטיבציה בתלמידים, חיזוק אוריינות דיגיטלית, פיתוח כישורי חשיבה ביקורתית וחתירה לפתרון בעיות, למידה בקבוצות מקוונות וכינון שיתופי פעולה. ראו, למשל, אתרים ויישומים נבחרים ללימוד אלגברה, גאומטריה, גרפיקה ומתמטיקה Mathaway, GeoGebra ו-Desmos.
מנגד, בקרב קובעי המדיניות ישנן דאגות מהותיות וחששות בנוגע לקשיים טכניים, פערים דיגיטליים, חוסר שוויון, מחסור במשאבים ובטיחות ברשת. זאת, מבלי להזכיר את שכנוע (או אילוץ) המורים לזנוח שיטות הוראה מסורתיות. במציאות שבפועל, נכון לשלב זה, המדיניות של מרבית מערכות החינוך בעולם בנוגע ללמידה באמצעות מכשירים ניידים אישיים היא שלילית, ואף טכנופובית במידה מסוימת. ברובן המוחץ, ובכלל זה ברוב בריטניה וארה"ב, מכשירים אישיים חכמים אסורים לשימוש בשעות בית הספר ונתפסים כמעודדים להפרעות והסחות דעת (Department for Education, 2023). זאת, על אף שבבתי ספר בהם ניסו להכניס מכשירים ניידים אישיים נרשמו נתוני הצלחה מרשימים בדמות נוכחות מלאה, התקדמות מהירה בחומר, שיפור בממוצע ציונים ואף הצטיינות במבחן הפיז"ה (Kemp et al., 2024).
התופעה הנחקרת
מחקרים רבים מנסים להתחקות אחר ההשפעה של שילוב מכשירים ניידים אישיים בבתי הספר על הישגיות לימודית, גישה ללימודים, הספק חומרי הלימוד ויחסי תועלת-מאמץ. כל זאת, תוך שקלול משתנים כמו תפיסות, כוונות, נכונות ונגישות של תלמידים, הורים, מורים וקובעי מדיניות לנושא. אמנם, בשלב זה, המחקרים מצביעים על יתרונות וחסרונות לכאן או לכאן, ומתקשים לקבוע באופן נחרץ האם כדאי או לא כדאי לשלב מכשירים ניידים אישיים בבית הספר. אבל, הרוב המוחץ של המחקרים משקף מגמה מקובעת, לכאורה, לפיה קובעי המדיניות מונעים התרה של מכשירים ניידים אישיים לתוך בתי הספר, מבלי להתעמק בסוגיה ולחקור אותה (Müller & Leyer, 2023).
מתודולוגיה
מחקר זה מתבסס על שני שאלוני סולם ליקרט (5-1) נפרדים ונבדלים שחולקו ל-557 תלמידי כיתות ט' ו-209 למורי מתמטיקה בכיתות ד'-י"ב. שני השאלונים בוחנים את הרקע הדמוגרפי של הנשאלים ומבקשים לקבל מענה לשלל סוגיות בנושא של תפיסת השימוש במכשירים ניידים אישיים בבית הספר ותיאור וחיזוי ההתנהגות של תלמידים ומורים אשר עושים שימוש במכשירים בזירה הבית ספרית. המחקר נערך ב-21 בתי ספר, כאשר בשלושה מהם נערך פיילוט של למידה בסיוע מכשירים ניידים אישיים.
ממצאים וניתוח
תלמידים מחזיקים בעמדה חיובית מובהקת כלפי שימוש במכשירים ניידים בבית הספר וסבורים כי תהליכי הלמידה במתמטיקה פוריים יותר באמצעותם, חוסכים זמן, מגבירים תפוקה ומניעים להישגיות. את הממצאים האלו מנמקים ומגבים מחקרים קודמים הגורסים כי דור התלמידים הצעיר הנוכחי מרגיש בנוח ללמוד עם עזרים דיגיטליים, ובכלל זה מכשירים חכמים אישיים. בשל כך, התלמידים מגלים עניין ומפגינים התלהבות כאשר המכשירים האישיים מוצבים לפניהם בזירה לימודית. המורים, מאידך, מחזיקים בעמדה אמביוולנטית כלפי שימוש במכשירים ניידים אישיים בבית הספר, אך לא שוללים זאת על הסף.
למרות שהשימוש במכשירים ניידים אישיים אינו נהוג ברוב בתי הספר, 67% מהתלמידים מדווחים שהם עושים שימוש מתון או נרחב במכשירם הנייד כדי להכין שיעורים, לבצע מטלות, לתרגל חומר, לאסוף מידע או להתכונן למבחן, במתמטיקה ובמקצועות נוספים. אפילו המורים מודים כי רישות הכיתה בכלים דיגיטליים ניידים מייעל תהליכי בדיקת מטלות, למידה משותפת ומעקב אחר תלמידים ומסייע בהפחת מוטיבציה, בהבנת מקצועות ה-STEM ובשילוב משחקיות בחינוך.
מורים ותלמידים כאחד מביעים נימה אופטימית לגבי ההשפעה והשילוב העתידי הפוטנציאלי של מכשירים ניידים אישיים בבית הספר. לדידם, למכשירים ניידים אישיים בבית הספר יכולה להיות השפעה חיובית על הישגיות תלמידים, תקשורת עם עמיתים, שיתופי פעולה, מיזמים קבוצתיים, פרסונליזציה של למידה וחתירה לפתרון בעיות.
דיון והמלצות יישומיות
מחקר זה פונה למורים, מחנכים, מנהלים וקובעי מדיניות ומבקש להאיר את עיניהם בנוגע להשפעה הפוטנציאלית של למידת מתמטיקה עם מכשירים ניידים אישיים בבית הספר. המחקר מראה כי תלמידים (במידה רבה) ומורים מחזיקים בעמדה חיובית כלפי שילוב מכשירים ניידים אישיים בכיתה ומזהים את הפוטנציאל הגלום בו (לצד מספר אתגרים התנהגותיים, אדמיניסטרטיביים וטכניים). אם וכאשר תותר הכנסת מכשירים ניידים אישיים לבתי הספר, הרפורמה תקרה כשיטת המשפך, דהיינו – החלטה שתתקבל על ידי קובעי המדיניות, תאושר על ידי המנהלים ותיושם בפועל על ידי המורים והמחנכים (שצריכים להיות ערוכים ונכונים לשעת השין) ותגובה על ידי התלמידים והוריהם.
לבסוף, מבחינה אופרטיבית, פורס ומציע צוות המחקר את ההחלטות היישומיות הבאות:
- מערכות חינוך צריכות להציב את הקדמה הטכנולוגית בבתי הספר בראש סדר העדיפויות ולוודא שלרשות המורים עומדים משאבים דיגיטליים מתקדמים.
- אל מול דהרת הקדמה הטכנולוגית, קובעי המדיניות מחויבים להיפגש עם חוקרי חינוך וטכנולוגיה המצדדים בלמידה עם מכשירים ניידים אישיים בבית הספר ולשמוע את עמדתם, בטרם ישללו על הסף שימוש בזמן בית הספר.
- על מורי מתמטיקה בפרט, ומורים בכלל, להתמקצע ולשדרג את כישורי האוריינות הדיגיטלית, לרתום את פלאי הטכנולוגיה לטובת ההוראה השוטפת ולהוביל מערכי שיעור אינטראקטיביים, שיתופיים ומרושתים.
- דור פרחי ההוראה הנוכחי והעתידי מחויב להתמקצע בהוראה דיגיטלית, להכיר את היישומים הלימודיים הפופולריים ואת המשאבים המקוונים העומדים לרשותם.
- בסדנאות פיתוח מקצועי בתחום של טכנולוגיה והוראה רצוי וראוי להציג למורים תיאוריות, מידע, כלים ומערכי שיעור המבוססים על למידה עם מכשירים ניידים אישיים, תוך הבהרה וחידוד של נושאים כמו בטיחות דיגיטלית, אוריינות מידע, כלים דיגיטליים וקדמה טכנולוגית.
רשימת המקורות
Attard, C., & Holmes, K. (2019). Technology-Enabled Mathematics Education: Optimising Student Engagement. Routledge
Department for Education. (2023). Mobile Phone Use to Be Banned in Schools
in England (Press Release). Department for Education
Kemp, P., Brock, R., & O’Brien, A. (2024). Mobile Phone Bans in Schools: Impact
on Achievement. BERA: British Educational Research Association
Müller, W., and Leyer, M. (2023). Understanding intention and use of digital elements in higher education teaching. Education and Information Technologies, 28, 15571–15597. http://doi.org/10.1007/s10639-023-11798-2
Attard, C., & Holmes, K. (2019). Technology-Enabled Mathematics Education: Optimising Student Engagement. Routledge
Department for Education. (2023). Mobile Phone Use to Be Banned in Schools
in England (Press Release). Department for Education
Kemp, P., Brock, R., & O’Brien, A. (2024). Mobile Phone Bans in Schools: Impact
on Achievement. BERA: British Educational Research Association
Müller, W., and Leyer, M. (2023). Understanding intention and use of digital elements in higher education teaching. Education and Information Technologies, 28, 15571–15597. http://doi.org/10.1007/s10639-023-11798-2