משבר כספי: זעקתם של סטודנטים להוראה בנושא התנהלות פיננסית
Barotilla, H. D., Barotilla, J. D., Bermudez, M. D., Daub, M. E., Torres, K. R. A., & Pugado, R. G. (2024). Money Crisis: The Cry of Pre-service Teachers in Handling Finances. Psychology & Education: A Multidisciplinary Journal, 21(8), 893–898. https://doi-org/10.5281/zenodo.12689446
האם וכיצד אפשר לסייע לסטודנטים להוראה המתקשים להתנהל פיננסית?
● כחלק ממסלול ההכשרה, סטודנטים להוראה צריכים לקבל ידע, תמיכה ומיומנויות של התנהלות פיננסית. אפשר לעשות זאת באמצעות עלוני מידע, הרצאות יחיד, סדנאות יומיות או קורסים שלמים בנושאי תקצוב, חיסכון וקבלת החלטות
● בהינתן יוקר המחיה, על סטודנטים להוראה, בעיקר אלו המתקשים להתנהל פיננסית, לפתח הרגלים מותאמי-מצב, כמו: הבאת אוכל מהבית, מיתון היציאות והבילויים אחרי העבודה וניצול משאבי בית הספר (לדוגמה, שימוש במדפסת או קבלת מחשב נייד אישי)
● הרבו להשתמש בכיתה בעזרים דיגיטליים, אינטראקטיביים ומקוונים חינמיים, כמו אפליקציות חינוכיות, כדי להציג מידע ולהעביר שיעור
● אם אין תקציב לעזרי וחומרי הוראה, נסו להפגין יצירתיות, וברוח עשה-זאת-בעצמך, בנו וצרו חומרי לימוד מחומרים יומיומיים וממוחזרים, ואף רתמו את התלמידים לסייע בכך ולהשתתף
● תוכניות החונכות והקליטה של מורים מתחילים יכולות לכלול התייחסות להתנהלות פיננסית מומלצת במהלך הקריירה ושיח פתוח, כמו גם טיפים קטנים מפי מורים ותיקים
● הציעו למורים אופציות של הטבות שכר בתוך בית הספר בדמות ריכוז מקצוע, ליווי טיולים, הרצאות העשרה, ריכוז ישיבות, הפקת אירועים או ניהול ממשקי תקשורת מול הורים
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא סטודנטים
מודעות פיננסית בשדה ההוראה: יש דבר כזה?
בעידן בו יוקר המחייה גואה, התנהלות כספית הופכת להיות חשובה במיוחד, וכך גם עבור סטודנטים להוראה אשר ניצבים בפתח הקריירה. הם נמצאים בצומת דרכים חשובה בחיים, בו הם הופכים מסטודנטים לעובדים שאמורים להסתמך על משכורתם למחייתם. מחקר זה מבקש ללמוד את הרגלי ההתנהלות הכספית של סטודנטים להוראה, ואילוציהם הכלכליים, מתוך הבנה כי התנהלותם הכספית ודאגותיהם הפיננסיות, עתידות להשפיע על רצינותם בלימודים, תחושת המסוגלות העצמית שלהם ורמתם המקצועית.
מחקרים שנערכו בתחום הוכיחו כי לסטודנטים להוראה ולמורים, מתחילים וותיקים כאחד, יש ידע מוגבל למדי בנוגע להתנהלות פיננסית. וחבל שכך, משום שמודעות פיננסית יכולה לסייע להם לחוש בטוחים בעצמם, נכונים לצמוח מקצועית, משוחררים להפעיל חשיבה יצירתית ואף מהוקצעים מבחינה פדגוגית. למעשה, נמצא כי מורים שזוכים לייעוץ פיננסי מרגישים יותר מסופקים מהעבודה, יציבים נפשית ומרוכזים במטלות השוטפות.
תיאוריית הלחץ הפיננסי
מאמר זה נובע מתוך תיאוריית הלחץ הפיננסי (Financial stress theory) לפיה מתח, לחץ וחרדה קשורים במישרין למצבו הפיננסי של האינדיבידואל ולכן קובעים, במידה רבה, את מצבו הרגשי ואת חוסנו המנטלי. זאת אומרת, מצבו הפיננסי של האדם אינו נותר מתחת לפני השטח והוא נותן את אותותיו בזירה המקצועית. בעידן הנוכחי של יוקר המחיה, תיאוריה זו הופכת משמעותית פי כמה וניתן לזהותה פוגעת באינדיבידואלים המהווים את משאבי האנוש של כוח ההוראה.
מתודולוגיה
מאמר זה בוחן את השפעת ההתנהלות הפיננסית על פרקטיקות ההוראה של סטודנטים להוראה בשנתם האחרונה בתואר ובמהלך הסטאז', תוך זיהוי האתגרים הכלכליים של הסטודנטים ודרכי ההתמודדות עמם. אוכלוסיית המחקר היא עשרה סטודנטים להוראה המעידים על עצמם כנתונים בקשיים פיננסיים. תוך שמירה על האנונימיות שלהם, נערכו עמם שאלוני רקע וראיונות עומק.
על רקע זה, המאמר חותר אחר מספר מטרות מרכזיות:
- לבחון כיצד סטודנטים להוראה מתנהלים פיננסית;
- להבין האם וכיצד התנהלותם הפיננסית משפיעה על דרכי ההוראה;
- להציע תובנות והמלצות עבור סטודנטים להוראה אשר נאנקים תחת קשיים פיננסיים.
ממצאים וניתוח
מצבם הפיננסי של המרואיינים משפיע ישירות על שיטות ההוראה, בעיקר בתקופה בה הם נמצאים בשלב ההתנסות ועדיין לא זכאים לתנאי שכר של משרה מלאה. הם חשים מתח וחשש ומעידים כי המגבלות הפיננסיות מאלצות אותם להתפשר מבחינת עזרי הוראה, חומרי לימוד, ציוד משרדי ופתרונות תחבורה והתניידות. כל אלו מנפצים את תחושת השליחות והמוטיבציה הפנימית ומציבים אותם בעמדה מוחלשת.
הממצאים האלו צריכים להדאיג את דרגי הניהול וקובעי המדיניות, שמתמודדים עם מחסור חמור במורים. אם לא ניתן להפנות מלגות, תקציבים ומשאבים לאותם פרחי הוראה, אזי ראוי ורצוי, לכל הפחות, לצייד סטודנטים להוראה, בכל סטטוס כלכלי, בידע ומיומנויות פיננסיות. הכישורים הללו יקלו עליהם לקבל החלטות אופטימליות במהלך הקריירה, וישפרו את תחושת מסוגלותם העצמית, את יעילותם ותפוקתם ואת פוטנציאל הקיימות של כוח ההוראה.
דיון
מצבם הכספי של סטודנטים להוראה נחשב לסוגיה רצינית משום שאין הם מרוויחים די במהלך מסלול ההכשרה הארוך. חמור מכך, השכר שממתין להם במערכת החינוך אינו מפתה – בלשון המעטה. לכן, בראש ובראשונה יש לבדוק האם וכיצד ניתן להעלות את שכרם של הסטודנטים המתמחים והמורים המתחילים, ולמנוע את הבעיה מלכתחילה. אם אין בכוחה של המערכת לעשות כן, ראוי לעבור לאסטרטגיה של התערבות מונעת, ולטפח בקרב מורי העתיד מיומנויות של התנהלות פיננסית. לבסוף, ראוי לציין כי חרף מגבלות פיננסיות, חלק מן המורים שהתראיינו הצליחו לספק הוראה איכותית ולהפגין חוסן מנטלי, כישרון ושאפתנות.