מורה חדש אינו בהכרח טירון
Henry, L.C., & Swinney, A. L. (2024). New Doesn’t Mean Novice. Educational Leadership, 82(1), 31–37
מורים בתחילת הקריירה, דווקא הם, יכולים להוות נכס משמעותי עבור בית הספר, כאשר ההנהלה מעזה לתת להם מרחב להוביל. תצפיות שנערכו במשך שלוש שנים בחטיבות ביניים בקליפורניה מלמדות כי הענקת סמכויות מנהיגותיות למורים מתחילים ורתימת הרוח הרעננה שהם מביאים עמם להוראה עתידות לתרום במגוון מישורים. במקרה זה, נרשם שיפור מבחינת שימור מורים, צמיחה מקצועית, הישגיות תלמידים, יעילות ארגונית ואווירה בית ספרית. בנוסף, במהלך התצפיות, זיהה צוות המחקר ארבע דרכים מיטביות לטפח מורים חדשים, לקלוט וללוות אותם בתחילת הקריירה, למקסם את הפוטנציאל המנהיגותי שלהם ולנווט את מסלולם המקצועי.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מורים מתחילים
לדגול בחונכות הדדית
במקצוע ההוראה, תהליך חונכות איכותי משלב בין גישות פורמליות לבין בלתי-פורמליות, נע במסלול בלתי-מקובע ודינמי ומעודד הדדיות ושותפות. המורה המתחיל אינו כלי קיבולת שיש למלאו ומערכת היחסים לא צריכה להיות חד-כיוונית או חד-ממדית. אדרבא, על החונך להגיע מעמדה של מוכנות ללמידה עצמית ולפעול מתוך תחושת לכידות וחשיבה משותפת. כך, למשל, יכול החונך להסתייע במורה המתחיל בהטמעת חומרי למידה טכנולוגיים ובקבלת משוב בנוגע להוראה בזירות דיגיטליות.
לא לחשוש מניסוי וטעיה
למרות הסיכון הטמון בכך, והנטייה להישען על המוכר והבטוח, כאשר מנהלים מעזים ונוטלים סיכונים, הם נותנים מקום לפרץ של חדשנות. לשם כך, דרושה תרבות ארגונית שמוכנה לקבל שגיאות ומעידות, מעודדת חשיבה מחוץ לקופסה, מטפחת אקלים מכיל ותומכת ביזמות אינדיבידואליסטית.
המורים החדשים, מטבעם, בוחנים את המערכת בעיניים סקרניות, ומזהים סדקים וכשלים במערכת. מכאן, בכוחם להניע שינויים, להציע שיטות פדגוגיות חדשניות ולערער על המצב הקיים. למרות החשש מפגיעה בסמכות הניהולית, לכאורה, חשוב מאוד לאפשר למורים להביע את דעתם, להציע שינויים ולהוביל שיתופי פעולה.
לציין את השפעתם והתקדמותם
בזמן שהם מתמודדים עם משימות ההוראה הרבות והשוטפות, חשוב מאוד להציג או להדגיש בפניהם, כצופה מן הצד, את התקדמותם. באמצעות כך, אפשר לטפח בקרבם תחושת מסוגלות עצמית ולנווט אותם לדרך הנכונה. כדוגמה בולטת, אחד המורים החדשים יצר קשר מעמיק עם תלמיד ששנא את בית הספר והסכים להיכנס רק לשיעורים שלו. המורה לא היה מודע בכלל להצלחתו, עד שמנהל בית הספר שיבח אותו על כך.
לגרום להם להרגיש שייכים
אסור שמורים, חדשים וותיקים כאחד, ירגישו שקבלת ההחלטות בבית הספר נעשית באופן אבסולוטי ובלעדי. מורים שמרגישים שקולם נשמע ונשקל, חשים מוערכים, בעיקר אם הם מצליחים להשפיע לחיוב מבחינת שיטות הוראה, תקשורת בינאישית, שיתופי פעולה ויישום מדיניות. לכן, על המנהלים לזהות את הפוטנציאל הגלום בכל מורה חדש, את סט הכישורים שהוא מביא עמו להוראה ואת התחומים בהם ביכולתו לתרום, ולאפשר להם להשמיע הצעות לשיפור וליישמן.
דיון
במשך שנים רבות המושג "מורה חדש" נשא עמו מטען שלילי ודימוי מוחלש. לפי מחקר זה, ההיפך הוא נכון. בכוחם של מורים חדשים להוסיף לבית הספר ידע, כישורים, ניסיון ורוח רעננה. השקעה בפוטנציאל הגלום בהם ותפיסתם כעתודה ניהולית יכולה לחזק את המערך הבית ספרי ולטפח את פוטנציאל קיימותו של כוח ההוראה במישורי הפדגוגי, האדמיניסטרטיבי והניהולי.