שש דרכים להפוך משבר לפיתוח מקצועי של מנהלי בתי ספר

לחצו כדי להאזין לפריט

Prothero, A. (2021). Six ways for principals to turn crisis into professional learning. Education Week, 41, 12, 8-12

עבור מנהלי בתי ספר, משבר יכול לשמש כפיתוח מקצועי בזמן-אמת. בין אם מדובר במגיפה עולמית, בהסלמה ביטחונית, במתקפת סייבר, במשבר תעסוקתי או במחאה של הורים, חשוב להשתמש במציאות המורכבת כדי לצבור ידע וניסיון ולתרגם את כל אלו למיומנויות ניהוליות ופדגוגיות עתידיות. כדי לצלוח אתגרים בצורה מיטבית, אפשר להסתמך על שש ההמלצות הבאות:

1) הטו אוזן קשבת – בעתות משבר, מנהיגים אמיתיים אינם יכולים להסתמך על דעתם האישית בלבד או על תחושות הבטן שלהם. במקום זאת, עליהם להתייעץ עם חברי קהילה, תלמידים, מורים, מפקחים ומומחים – הן בפורומים של אחד-על-אחד והן בדיונים קבוצתיים. כדי להיחלץ מהמשבר בצורה מיטבית, על המנהלים לשרטט טבלת בעד ונגד, לנתח תרחישים קיימים ולשקול מספר דרכי התמודדות אפשריות.

2) חשבו בצורה רציונלית – כדי ללמוד מכישלון ולצמוח מתוך משבר, הרשו לעצמכם להרהר באירועים שהתרחשו ולנתח אותם בצורה רציונלית, רפלקטיבית ושקולה. עם זאת, חשוב להימנע מחיטוט מיותר בפצעי העבר או מהתבוססות ברגשות שליליים ולהתמקד בדרכי ההתייעלות האפשריות.

3) התמקדו בתחום שליטתכם – אינכם יכולים לשלוט באווירה הפוליטית, בשיח המשולהב ברשתות החברתיות או במצבם המשפחתי של התלמידים. אבל, אפשר בהחלט לשדר אופטימיות להורים, לוודא כי מצבת המורים מלאה, לדרוש בשלומם של המורים ולפקח על התקדמות העבודה השוטפת.

4) סמנו את המטרה – עם פריצת המשבר, חשוב להגדיר מחדש את סדרי העדיפויות. מומלץ להציב בראש, למשל, את חינוך התלמידים, את בריאותם הנפשית ואת שגרתם החברתית. הפרטים האדמיניסטרטיביים, הפיננסיים והטכניים יטופלו בהמשך. עשו ככל האפשר להמשיך בשגרה, רתמו את היועצים החינוכיים לרווחת התלמידים, אל תשדרו מצוקה להורים ונסו להבין כיצד אפשר יהיה להתמודד טוב יותר להבא.

5) היעזרו במומחים מקצועיים – פורומים מקצועיים יכולים לשמש כפלטפורמה יעילה לניהול המשבר, לסיעור מוחות וללמידה. נסו, למשל, להציג את הדברים בפני פאנל השומעים בישיבה המחוזית של מנהלי בתי הספר. היוועצו בעמיתיכם, הקשיבו לרעיונות חדשים, גבשו עמם אסטרטגיית יציאה מהמשבר ואפשרו להם ללמוד ממצבכם. דווקא הם, מתוקף תפקידם המקביל, יכולים להבין היטב את מצבכם. לחילופין, אפשר גם ללמוד מכינוסים של אנשי יחסי ציבור, חוקרי חינוך, מומחי בריאות הנפש ועוד.

6) שמרו על בריאותכם הנפשית – מנהלים לא יכולים לדאוג לאחרים אם הם אינם שלווים ויציבים. כדי להגיש עזרה, המנהל צריך למצוא מקום שקט לסדר את המחשבות, לשוחח עם אנשי אמונו, לחשוב על צעדיו הבאים ואפילו, אם צריך, לקטוע לזמן-מה את שגרת הפגישות הקדחתניות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מנהלי בתי ספר

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    נראה שההמלצות הללו מציגות מודל פרקטי לפעולה והתמודדות עם מצבי משבר – שלמרבה הצער, אינם אירועים חריגים, אלא חלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית שלנו.
    הדגש על הקשבה, התייעצות, חשיבה רציונלית וניתוח רפלקטיבי ושקול, היא תזכורת שלא כל דבר בידינו, אבל חלק אכן בשליטתנו ובחלק זה עלינו להתמקד.
    ההמלצה לסמן מטרות ברורות בהתמודדות עם המשבר היא קריטית – היא זו שמחזירה את כולנו, צוות ותלמידים, לשגרה מבורכת ולתחושת יציבות. הקריאה לשתף פעולה עם עמיתים ולפנות למומחים מחזקת את ההבנה שאנחנו לא לבד – ישנה משענת מקצועית תומכת לעתות אלו.
    לבסוף, לא פחות חשובה – הדאגה לבריאות הנפשית של המנהלים – המנהיגים ומובילים מערכת רחבה. לעיתים קרובות קיימת נטייה לשים את עצמנו אחרונים בסדר העדיפויות, אבל רק מנהיג רגוע, יציב וממוקד מטרה יכול להוביל אחרים בבטחה.
    הריכוז הברור של ההמלצות – בהחלט יכול לשמש כמודל מעשי בעתות משבר.

    פורסמה ב 04/05/2025 ע״י רות אזולאי
    מה דעתך?
לחצו כדי להאזין לפריט

Prothero, A. (2021). Six ways for principals to turn crisis into professional learning. Education Week, 41, 12, 8-12

עבור מנהלי בתי ספר, משבר יכול לשמש כפיתוח מקצועי בזמן-אמת. בין אם מדובר במגיפה עולמית, בהסלמה ביטחונית, במתקפת סייבר, במשבר תעסוקתי או במחאה של הורים, חשוב להשתמש במציאות המורכבת כדי לצבור ידע וניסיון ולתרגם את כל אלו למיומנויות ניהוליות ופדגוגיות עתידיות. כדי לצלוח אתגרים בצורה מיטבית, אפשר להסתמך על שש ההמלצות הבאות:

1) הטו אוזן קשבת – בעתות משבר, מנהיגים אמיתיים אינם יכולים להסתמך על דעתם האישית בלבד או על תחושות הבטן שלהם. במקום זאת, עליהם להתייעץ עם חברי קהילה, תלמידים, מורים, מפקחים ומומחים – הן בפורומים של אחד-על-אחד והן בדיונים קבוצתיים. כדי להיחלץ מהמשבר בצורה מיטבית, על המנהלים לשרטט טבלת בעד ונגד, לנתח תרחישים קיימים ולשקול מספר דרכי התמודדות אפשריות.

2) חשבו בצורה רציונלית – כדי ללמוד מכישלון ולצמוח מתוך משבר, הרשו לעצמכם להרהר באירועים שהתרחשו ולנתח אותם בצורה רציונלית, רפלקטיבית ושקולה. עם זאת, חשוב להימנע מחיטוט מיותר בפצעי העבר או מהתבוססות ברגשות שליליים ולהתמקד בדרכי ההתייעלות האפשריות.

3) התמקדו בתחום שליטתכם – אינכם יכולים לשלוט באווירה הפוליטית, בשיח המשולהב ברשתות החברתיות או במצבם המשפחתי של התלמידים. אבל, אפשר בהחלט לשדר אופטימיות להורים, לוודא כי מצבת המורים מלאה, לדרוש בשלומם של המורים ולפקח על התקדמות העבודה השוטפת.

4) סמנו את המטרה – עם פריצת המשבר, חשוב להגדיר מחדש את סדרי העדיפויות. מומלץ להציב בראש, למשל, את חינוך התלמידים, את בריאותם הנפשית ואת שגרתם החברתית. הפרטים האדמיניסטרטיביים, הפיננסיים והטכניים יטופלו בהמשך. עשו ככל האפשר להמשיך בשגרה, רתמו את היועצים החינוכיים לרווחת התלמידים, אל תשדרו מצוקה להורים ונסו להבין כיצד אפשר יהיה להתמודד טוב יותר להבא.

5) היעזרו במומחים מקצועיים – פורומים מקצועיים יכולים לשמש כפלטפורמה יעילה לניהול המשבר, לסיעור מוחות וללמידה. נסו, למשל, להציג את הדברים בפני פאנל השומעים בישיבה המחוזית של מנהלי בתי הספר. היוועצו בעמיתיכם, הקשיבו לרעיונות חדשים, גבשו עמם אסטרטגיית יציאה מהמשבר ואפשרו להם ללמוד ממצבכם. דווקא הם, מתוקף תפקידם המקביל, יכולים להבין היטב את מצבכם. לחילופין, אפשר גם ללמוד מכינוסים של אנשי יחסי ציבור, חוקרי חינוך, מומחי בריאות הנפש ועוד.

6) שמרו על בריאותכם הנפשית – מנהלים לא יכולים לדאוג לאחרים אם הם אינם שלווים ויציבים. כדי להגיש עזרה, המנהל צריך למצוא מקום שקט לסדר את המחשבות, לשוחח עם אנשי אמונו, לחשוב על צעדיו הבאים ואפילו, אם צריך, לקטוע לזמן-מה את שגרת הפגישות הקדחתניות.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מנהלי בתי ספר

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    נראה שההמלצות הללו מציגות מודל פרקטי לפעולה והתמודדות עם מצבי משבר – שלמרבה הצער, אינם אירועים חריגים, אלא חלק בלתי נפרד מהמציאות היומיומית שלנו.
    הדגש על הקשבה, התייעצות, חשיבה רציונלית וניתוח רפלקטיבי ושקול, היא תזכורת שלא כל דבר בידינו, אבל חלק אכן בשליטתנו ובחלק זה עלינו להתמקד.
    ההמלצה לסמן מטרות ברורות בהתמודדות עם המשבר היא קריטית – היא זו שמחזירה את כולנו, צוות ותלמידים, לשגרה מבורכת ולתחושת יציבות. הקריאה לשתף פעולה עם עמיתים ולפנות למומחים מחזקת את ההבנה שאנחנו לא לבד – ישנה משענת מקצועית תומכת לעתות אלו.
    לבסוף, לא פחות חשובה – הדאגה לבריאות הנפשית של המנהלים – המנהיגים ומובילים מערכת רחבה. לעיתים קרובות קיימת נטייה לשים את עצמנו אחרונים בסדר העדיפויות, אבל רק מנהיג רגוע, יציב וממוקד מטרה יכול להוביל אחרים בבטחה.
    הריכוז הברור של ההמלצות – בהחלט יכול לשמש כמודל מעשי בעתות משבר.

    פורסמה ב 04/05/2025 ע״י רות אזולאי
    מה דעתך?