למידה דיגיטלית באוסטרליה

Sankey , M. (1, November 2020). Digital learning down-under

 

עיקרי הדברים:

  • הלמידה הדיגיטלית באוסטרליה התפתחה באופן שונה במקצת מאשר במדינות מפותחות אחרות.
  • למוסדות באוסטרליה הייתה יכולת גבוהה יותר למנף את הטכנולוגיות הללו כדי לתמוך באופני הוראה מסורתיים בעת משבר.
  • בזכות בשלות זו של המרחב הווירטואלי מוסדות אוסטרליים יכלו לפתח צורות חדשות של קורסים.
  • רוב האוניברסיטאות באוסטרליה מנטרות באופן שגרתי את הנתונים באשר למעורבותם (engagement) של הסטודנטים בתוכניות הלימוד ובקורסים.
  • בעשור האחרון גם המוסדות המסורתיים להשכלה גבוהה פועלים באופן אינטנסיבי במטרה להשתלב בשוק הלמידה מרחוק.
  • פיתוחם של כלים שונים ללמידה מקוונת שחרר את הלמידה מכבלי הזמן והמרחב.
  • חברות גדולות כמו Microsoft ו-Google בוחנות אפשרויות לפתח מערכות למידה אקולוגיות אשר ילוו את הלומדים מהחינוך היסודי והתיכוני דרך ההשכלה הגבוהה ועד מקום העבודה.

 

קישור למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה דיגיטלית

 

הלמידה הדיגיטלית באוסטרליה התפתחה באופן שונה במקצת מאשר במדינות מפותחות אחרות, וזאת בעיקר בשל המרחקים הפיזיים ביבשת גדולה זו. מוסדות ההשכלה הגבוהה באוסטרליה הם לרוב גדולים יותר מאלה שבבריטניה ובארצות-הברית, ולכן לומדים בהם אוכלוסיות סטודנטים מגוונות יותר. כתוצאה מכך, בשל צורך ממשי, מזה 20 שנה מוסדות באוסטרליה משתמשים בטכנולוגיה כדי לפתור רבות מהסוגיות הללו, ולכן הייתה להם יכולת גבוהה למנף את טכנולוגיות הלמידה הדיגיטלית כדי לתמוך באופני הוראה מסורתיים בעת משבר, כמו משבר הקורונה. לדוגמה, ברוב רובן של האוניברסיטאות באוסטרליה קיימת במערכת ניהול הלמידה (LMS; Learning Management System) גרסה מקוונת לכל קורס, מקצוע או יחידת לימוד. כמו כן, מערכת ניהול הלמידה מתואמת עם מערכת ניהול הסטודנטים (SMS; Student Management System).

בעשר השנים האחרונות הותאמו מערכות ניהול אלה לכלי למידה והוראה בסיסיים, כמו הקלטת שיעורים (lecture capture systems), מאגר דיגיטלי של קבצים (ePortfolio systems), תוכנות לכיתה מקוונת סינכרונית (Zoom, Blackboard Collaborate, O365 Teams) וטכנולוגיות אחרות המצויות בענן.

בזכות בשלות זו של המרחב הווירטואלי מוסדות אוסטרליים יכלו לפתח צורות חדשות של קורסים, כגון קורסים מקוונים קצרים, הסמכות נקודתיות (micro-credentialling) וכן קורסים מקוונים פתוחים מרובי משתתפים (MOOCs; Massive Open Online Courses). בהתאם לכך, היה צורך גדול יותר להבין התנהגויות של סטודנטים בסביבות למידה חדשות אלה, בעיקר באמצעות נתונים.

רוב האוניברסיטאות באוסטרליה, אם לא כולן, מנטרות באופן שגרתי את הנתונים באשר למעורבותם (engagement) של הסטודנטים הן ברמת התוכנית והן ברמת הקורס או מקצוע הלימוד. ואולם, בדרך כלל נתונים אלה אינם מספקים תמונה מלאה, שכן סביבות הלמידה שונות מאד ממוסד למוסד. כמו כן, בסיסי הנתונים שמייצרות מערכות הענן שהופיעו לאחרונה אינם בהכרח תואמים זה לזה, כלומר, יש צורך לבדוק את הנתונים ממספר מערכות באופן נפרד על מנת לקבל תמונה ברורה באשר להשתתפות ולמעורבות של כל סטודנט.

 

הפיתוח של המרחב הדיגיטלי קודם תחילה על ידי המוסדות הגדולים ללמידה מרחוק, אשר כבר בסוף שנות ה-90, לפני למעלה מ-20 שנה, נכנסו באופן מלא לזירה המקוונת. בעשור האחרון גם המוסדות המסורתיים בהשכלה הגבוהה (מוסדות שבהם רוב הלמידה מתקיימת פנים-אל-פנים) פועלים באופן אינטנסיבי על מנת להשתלב בשוק הלמידה מרחוק. דבר זה מתאפשר בעזרתם של כלי למידה חדשניים שפותחו במערכות ניהול הלמידה. בעזרת כלים אלה סטודנטים יכולים להיות פעילים ומעורבים בשיעורים ובמהלך הקורס. המאפיינים העיקריים של מערכות חדשות אלה מאפשרים למוסדות לספק תקשורת, רישות ומאגר חומרים לקורס. משהגיעו לכלל בשלות יכלו מערכות אלה להתחרות במערכות המסורתיות של הלמידה מרחוק.

 

ההתקדמות בטכנולוגיות אלה הביאה לפריחה גם בשוק הספקים הפרטיים של ההשכלה הגבוהה. אלה יכלו להציע לימודים מתקדמים או לימודי התמחות. כמו כן, בעזרת התקדמות זו ניתן היה לפרק תכנים של קורס מסורתי לפרקי למידה או לקורסים קצרים (micro courses).

בתקופה האחרונה פיתוחם של כלים שונים ללמידה מקוונת (למשל, כלי למידה שיתופיים, כיתות וירטואליות, כלים ללמידת עמיתים ושידורי וידיאו) שחרר את הלמידה מכבלי הזמן והמרחב. סטודנטים יכולים כעת להתחבר ממקומות שונים להרצאות בשידור חי.

 

ככל הנראה, השינוי המשמעותי ביותר מבין השינויים הללו היה הופעתן של מערכות אקולוגיות מקוונות, כמו Office O365 ו-Google וכן אלמנטים שפותחו ברשתות החברתיות. מערכות אקולוגיות אלה הפקיעו את המאפיין של שיתוף הפעולה (collaboration) מהבלעדיות של מערכות ניהול הלמידה המסורתיות. יהיה מעניין לעקוב אחר ההתפתחות של מרחב זה בשנים הבאות. חברות גדולות כמו Microsoft ו-Google בוחנות אפשרויות לפתח מערכות למידה אקולוגיות, אשר ילוו את הלומדים מהחינוך היסודי והתיכוני דרך ההשכלה הגבוהה ועד מקום העבודה.

כבר עכשיו, לא מעט אוניברסיטאות באוסטרליה עוברות (עם O365 ובעיקר עם מערכת 'Teams') לבניית מרחבי פעילות (engagement) ברמת הקורס/היחידה/הנושא, כדי להרחיב את המאפיינים המסורתיים של מערכות ניהול הלמידה. הסיבה לכך היא ש- Teams מהווה סוג של כלי שממקסם את התפוקה של עובדים, שעסקים ותאגידים משתמשים בו כדי לעודד מעורבות במקום העבודה. ייתכן כי הדגש החדש על 'פרודוקטיביות' עשוי להיות אמצעי להכנה טובה יותר של לומדים לשוק העבודה, שכן הכלים והמערכות המשמשים להם כלי למידה באוניברסיטה הם אלה שאיתם יעבדו בעתיד במקומות התעסוקה אליהם יגיעו.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya