למידה מאותגרת בעיות (PBL) – תדריך ללומד לפני יישום השיטה בקורס
מאת: ג'ו לנדסברגר
מילות מפתח:
דפוסי התמודדות
דרכי הוראה
למידה בקבוצות
למידה מאותגרת בעיות
סגנונות למידה
סטודנטים
תדריכים
תהליכי למידה
מקור: האתר הנחיות ואסטרטגיות למידה, הגירסה העברית תורגמה ע"י מוניקה ולק.
בלמידה מבוססת על בעיות, המורה פועל כעין מדריך ומכוון,יותר מאשר מקום ל"פתרונות".
למידה מבוססת על בעיות תספק לך הלומד הזדמנויות כדי
- לבחון ולנסות את מה שאתה יודע
- לגלות מה שאתה עוד צריך ללמוד
- לפתח מיומנויות כדי לשפר את הביצועים בקבוצה
- לשפר את מיומנויות התקשורת שלך
- להצהיר ולהגן על הצהרותיך על בסיס טיעון יציב
- להפוך לגמיש יותר בעיבור מידע ועמידה בהתחייבויות
- לתרגל מיומנויות שידרשו לך לאחר סיום לימודיך
סיכום של למידה מבוססת על בעיות:
שהוא מודל מופשט – מודלים מפורטים יותר מוזכרים מטה.
שהוא מודל מופשט – מודלים מפורטים יותר מוזכרים מטה.
הצעדים הבאים יכולים להיות מבוצעים ומשוחזרים
צעדים 1-5 ניתן לחזור עליהם ולעדכן אותם ככל שמצטרף מידע חדש המשנה את הגדרת הבעיה. צעד 6 יכול להתרחש יותר מפעם אחת – במיוחד כאשר המורה שם דגש כל התקדמות מעבר סקירה ראשונה.
צעדים 1-5 ניתן לחזור עליהם ולעדכן אותם ככל שמצטרף מידע חדש המשנה את הגדרת הבעיה. צעד 6 יכול להתרחש יותר מפעם אחת – במיוחד כאשר המורה שם דגש כל התקדמות מעבר סקירה ראשונה.
- בדוק את הנושאים:
המורה מציג בעיה "בלתי מובנית". ערוך דיון על הצגת הבעיה וציין מה החלקים החשבים שלה. יתכן כי תחוש שאינך יודע מספיק כדי לפתור את הבעיה, אבל זהו אתגר! תצטרך לאסוף יותר מידע וללמוד מושגים חדשים, עקרונות או מיומנויות ככל שתעסוק יותר בתהליך פתרון הבעיה. - רשום "מה אנו יודעים?"
מה ידוע לך כדי לפתור את הבעיה? זה כולל מה שידוע לך למעשה ואילו יכולות וכישורים יש לכל חבר בקבוצה. תחשיב ורשום את תרומתו שלכל אחד, לא משנה כמה מוזרה, אולי היא טומנת בה פתרון.! - פתח, כתוב את הבעיה במילים שלך:
הצגת בעיה צריכה לנבוע מן הניתוח שלך או של הקבוצה של מה ידוע ומה דרוש עוד לדעת כדי לפתור אותה. אתה תזדקק ל:
- הצהרה בכתב
- הסכמת הקבוצה להצהרה
- משוב על ההצהרה (זה אופציונלי אבל רצוי)
הערה:
הצהרת הבעיה לפעמים משתנה בכל פעם שמתגלה ומגיע מידע חדש, ומידע ישן מושמט.
הצהרת הבעיה לפעמים משתנה בכל פעם שמתגלה ומגיע מידע חדש, ומידע ישן מושמט.
- רשום פתרונות אפשריים
רשום את כולם, אחר כך סדר אותם מן החזק את החלש. בחר את הטוב ביותר או זה שנראה קרוב ביותר למוצלח - ערוך רשימה של פעולות שיש לנקות בפרק זמן מוגדר
- מה אנו יודעים ומה נדרש לעשות לפתרון הבעיה
- כיצד אנו מדרגים אפשרויות אלו
- כיצד דירוג זה מתקשר לרשימת הפתרונות שלנו. האם אנו מסכימים?
- ערוך רשימה של "מה אנו צריכים לדעת"
חקור את הידע שברשותך והמידע שיתמוך בפתרון שלך. הידע דרוש להשלמת חוסר מידע
- בדוק מקורות תמיכה אפשריים: מומחים, ספרים, אתרי אינטרנט, וכד'
- תכנן משימות עבודה ומחקר, במיוחד לוח זמנים
אם המחקר שלך תומך בפתרון, ואם יש הסכמה כללית, המשך ל-7. אם לאו, חזור ל-4
- כתוב את הפתרון שלך אם הסמכה תומכת והגש
תצטרך להציג את ממצאיך או המלצותיך לקבוצה או חברים ללימודים. הכתוב חייב לכלול את הצהרת הבעיה, שאלות, מידע שנאסף, ניתוח המידע, תמיכה לפתרונות מוצעים או המלצות מבוססים על ניתוח המידע: בסיכום, התהליך והתוצאה.
הצגה ותמיכה של מסקנותיך
המטרה היא להציג לא רק את מסקנותיך, אלא הבסיס עליהם הנך מסתמך, היה מוכן
המטרה היא להציג לא רק את מסקנותיך, אלא הבסיס עליהם הנך מסתמך, היה מוכן
- להציג באופן ברור את הבעיה ואת מסקנותיך
- סכם את התהליך בו השתמשת, האפשרויות שנלקחו בחשבון והמכשולים שפגשת
- שכנע, אל תכפה. תגרום לאחרים לצודד בך או לשקול ללא שיפוט את אמצעי התמיכה וההסמכות שהנך מציג
- עזור לאחרים ללמוד, כפי שאתה למדת
- אם הנך נשאל ויש לך תשובה הצג אותה באופן ברור, אם אין לך תשובה הודה בכך, רשום ושקול זאת לאחר מכן
לחלוק את ממצאיך עם מורים וחברים ללימודים היא הזדמנות להפגין את מה שלמדת. אםהנושא ידוע לך היטב הדבר יראה לעין. אם נשאלת שאלה שאין ביכולתך לענות עליה, קבלזאת באתגר למידה. לעומת זאת, התגאה בתשומת לבך לאיכות עבודתך כאשר הנך מציג אותה. ראו גם הצגת פרוייקטים
- סקור ובחן את ביצועיך
תרגיל התחקיר מתייחס ליחידים ולקבוצות כאחת. התגאה בהישגיך הטובים. למד משגיאותיך. תומס אדיסון התגאה בניסויים בלתי מוצלחים כחלק ממסעו אל התוצאות הטובות! - חגוג את עבודתך!
מיומנויות לפתרון בעיות: על מנת להצליח, למידה מבוססת על פתרון בעיות דורשתלבצע פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית.
עיין ב- פתרוןבעיות והגעה להחלטות וב- חשיבהביקורתית, או בקש מן המורה עזרה בפיתוח מיומנויות שיתוף תפקידו של טיעון:
עיין ב- פתרוןבעיות והגעה להחלטות וב- חשיבהביקורתית, או בקש מן המורה עזרה בפיתוח מיומנויות שיתוף תפקידו של טיעון:
לאורך השלבים השונים של תהליך זה, אתה או הקבוצה שלך תצטרכו להגיע להסכמה לגבי אופן ההמשך. בזמן שכל אחד צריך להביא טיעון או נימוק על השקפתו, יש להתמקד על הגיון ולא על גורמים אישיים ורגשיים. אם הקבוצה נתקלת בקשיים, פנה למורה לעזרה כמגשר או עיין ב-פתרון חילוקי דעות בשיתוף
למידע נוסף על סוגי טיעונים, ארגון, ראיות, וטכניקות ללמידה מבוססת על פתרון בעיות ראו
Pennsylvania State University "Problem Based learning: Lead to Learn, Learn to Lead" .pdf version | .doc version
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya